A budapesti 2-es és 4-es metró szerelvényeit gyártó Alstom hitelesíttette a 2-es metróvonalra szánt szerelvényeinek fékrendszerét. A Certifer nevű független francia vasúti vizsgálószervezetet kérte fel a munkára, miután a Nemzeti Közlekedési Hatóság másodfokon elutasította a típusengedély kiadását. A vizsgálati eredményről az Alstom tájékoztatta az MTI-t, eszerint a kocsik fékrendszere megfelel az európai uniós és a nemzetközi szabványoknak is.
Hétfő délelőtt a Nemzeti Közlekedési Hatóság és az Alstom között per kezdődött volna a típusengedélyek kiadását elutasító határozat ellen, de a két fél közösen úgy döntött, hogy szüneteltessék az eljárást. Azért kérte ezt a francia gyártó, mert az ügyet tárgyalással szeretné rendezni minél előbb.
Az NKH tavaly október 18-án utasította el a szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, mert nem látta bizonyítottnak, hogy a kocsik fékjei ugyanolyan biztonságosak lennének, mintha a magyar vasúti járműszabályzat szerint gyártották volna őket. Az engedély hiánya miatt a BKV vezérigazgatója, Kocsis István október 20-án felbontotta a metrókocsik gyártására és leszállítására vonatkozó szerződést.
Az Alstommal 2006-ban kötött szerződés szerint a cég 22 szerelvényt gyárt a 2-es metróvonalra 150 millió euróért, és 15+7 kocsit a most épülő 4-es vonalra 114 millió euróért. A BKV a gyártónak már átutalt ötven százalék előleget, mintegy 30 milliárd forintot, miközben az Alstom csak tízszázalékos kötbérköveteléssel élhetett. Az előlegre, illetve a jó teljesítésre vonatkozó bankgaranciát a BKV már lehívta, és bejelentette kötbérigényét. Ehhez azonban a BKV nem fér hozzá, mivel a nanterre-i bíróság határozatában megtiltotta a bankgarancia lehívását.