Szabó Máté ombudsman még 2010 decemberében, fogvatartotti panaszok alapján kezdett vizsgálatot arról, hogy mekkora percdíjon lehet telefonálni a börtönökből. A vizsgálat megállapította, hogy a börtönökben felszerelt telefonok használatáért indokolatlanul sokat számláznak, és ezzel megnehezítik az egyetlen gyors kapcsolatot a védővel és a hozzátartozókkal. Az ombudsmani hivatal pénteki közleménye szerint a szolgáltató intézkedett: csökkennek a percdíjak.
A hívásokat egy, a büntetés-végrehajtási intézet telefonhálózatától független rendszer kezeli, amely egyrészt lehetővé teszi a fogvatartottak külső kapcsolattartását, másrészt a telefonbeszélgetések biztonsági ellenőrzését. Ezt a telefonrendszert egy kizárólagosságot élvező cég működteti, amely csak a fogvatartottaktól kér pénzt, a büntetés-végrehajtás intézményeitől nem. A szolgáltatásban nem érvényesül a piaci verseny, ezért magasak a percdíjak - állapította meg korábban Szabó Máté.
Az ombudsmani hivatal közleménye szerint korántsem anyagi kérdésről van szó, hanem arról, hogy az elítéltek szabadulásuk esetén vissza tudjanak illeszkedni a társadalomba. Ehhez pedig az ombudsman szerint elengedhetetlen a családi és baráti kapcsolatok megtartása.
A telefonrendszert üzemeltető kft. ügyvezető igazgatója arról tájékoztatta az ombudsmant, hogy javaslatait gondosan megvizsgálták, és már konkrét lépéseket is tettek. A mobilhívások percdíjait országosan, minden intézetben percenként nettó 88 forintra csökkentették, a helyi vezetékes hívások percdíja pedig nettó 11,20 forint, és másodperc alapú számlázást alkalmaznak. Eddig a mobilhívások díja a budapesti bv-intézetből 120, a szombathelyiből pedig 105 forint volt.