"Nem lehet a hibát mindig másokban keresni, a megoldást pedig csak kívülről várni" - írja csütörtöki közleményében Rogán Antal, az V. kerület fideszes polgármestere. A közleményben egyszer sem említi név szerint Tarlós Istvánt, de a fővárosi vezetés felelősségéről többször ír.
Rogán Antal szerint a tömegközlekedés működtetése ma a főváros legfontosabb kötelező feladata. "Éppen ezért sajnálatos, hogy 2010-2011-ben a város egyetlen forint működési támogatást sem adott a BKV-nak, miközben a kormány példátlan összeggel, több mint 140 milliárd forinttal támogatta azt" - írta a polgármester.
Szerinte "mostanra világossá vált, hogy külső forrás tömeges bevonása és az adóemelés nem reális megoldás. Adóemelés helyett a fővárosnak önmagán és a cégein kell spórolnia". A polgármester szerint meg kell vizsgálni, melyek az elhalasztható vagy lemondható beruházások, és milyen cégeknek ad támogatást a főváros. Rogán hangsúlyozza a közleményben: "a legjobban támogatott cég jövőre éppen a Budapesti Közlekedési Központ. Felmerül a kérdés, hogy ezt megengedheti-e magának ebben a helyzetben a város".
Szerdán az Index azt írta: Rogán Antal néhány hete azt javasolta, hogy érdemes lenne megfontolni a BKK megszüntetését, mert az drágán működik, és a BKV pénzügyi helyzetének a megoldásában nem tudott érdemi eredményeket elérni. A polgármester erről azt írta: "a sajtóban megjelent hírekkel ellentétben én nem vagyok elégedetlen a BKK vezetésével. Amikor azonban a fővárosnak elő kell teremtenie legalább további 10-15 milliárd forintot a BKV működtetésére, akkor szerintem el kell gondolkodnunk".
Rogán Antal és Tarlós István a fővárosi közgyűlés ülésén
"Nem lehet a hibát mindig másokban keresni"
Rogán a közleményben kitér a kormány és a főváros közötti tárgyalásokra a BKV finanszírozásáról. "Az elmúlt hónapokban a fővárosi vezetés szinte csak külső források bevonásában és adóemelésben gondolkodott" - írta Rogán. Megemlíti, hogy az ötfős fővárosi delegáció, amelynek ő is tagja volt, javaslatot tett a vállalkozások adóterheinek emelésére, dugódíjra, a kerületek és az agglomerációs települések forrásainak csökkentésére. "Ezeket jómagam is aláírtam, engedelmesen támogattam" - fogalmaz Rogán.
A polgármester hozzátette: "természetesen mindig ez a kényelmesebb megoldás, de véleményem szerint ideje szembenézni azzal, hogy nem lehet a hibát mindig másokban keresni, a megoldást pedig csak kívülről várni". Rogán szerint a főváros erősebb szerepvállalásának érdekében "a hivatal és a cégek közötti működésbeli párhuzamosságok megszüntetésére, ésszerű, olcsó működtetésére, a beruházások elhalasztására és/vagy csökkentésére is szükség van".
Az V. kerületi polgármester közleményére a főváros válaszközleményben reagált: "Nemcsak, hogy egyetértünk Rogán Antal képviselő úr közleményének azon állításával, hogy a fővárosnak önmagán és a cégein kell spórolnia, hanem túl is vagyunk ezen a döntésen, melyet ő is támogatott." - írta az fővárosi önkormányzat nevében Budapest városüzemeltetésért felelős alpolgármestere. György István ugynakkor hozátette: "az önkormányzatok nem termelőüzemek, állami és törvényben előírt önkormányzati feladataik ellátásának finanszírozását nem képesek minden határon túl önerőből, illetőleg saját maguk által előteremtett forrásokból megoldani."
Tarlós István és Rogán Antal konfliktusa a hét elején éleződött ki, amikor Tarlós István azt mondta, Rogán Antal ötlete volt a havi tízezer forintos útdíj. Rogán Antal viszont közleményben utasította vissza, hogy ő találta volna ki. A kormány kedden tárgyalt a BKV finanszírozásáról, de döntést nem hozott. A főpolgármester akkor azt mondta, hogy "ehhez kell még néhány nap".