Nem dőlt még el, hogy hogyan kezeljük a BKV adósságállományát, de vagy a hitelszerződések meghosszabbításával, vagy egy állami garanciával támogatott új hitel felvételével oldhatjuk meg a problémát - jelentette ki Tarlós István főpolgármester, miután a kormány delegációjával tárgyalt a parlamentben.
A kormány szerdán döntött arról, hogy a továbbiakban Varga Mihály, a Miniszterelnökség államtitkára, Fellegi Tamás, az IMF-ügyekért felelős miniszter és Naszvadi György, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára egyeztet a BKV finanszírozásáról.
A tárgyalás után Varga Mihály azt mondta, a legsürgetőbb probléma a BKV adósságának finanszírozása, ugyanis áprilisig negyvenmilliárd forint hitelt kell visszafizetnie a fővárosi közlekedési cégnek. Tarlós István azt mondta, hogy hétfőn, de legkésőbb kedden kapja meg a kormány azt a fővárosi anyagot, amely a főváros javaslatait tartalmazza a BKV hosszú távú működésének megoldására.
Idén lesz normatíva
Varga Mihály hangsúlyozta, hogy "kölcsönös érdek, hogy a BKV működőképes maradjon, és olyan megoldás kell, ami a fővárosnak és a kormánynak is jó". Hozzátette: a kormány nem tudja átvenni a fővárostól a BKV-ra vonatkozó "tulajdonosi jogosítványokat", és "az egyszeri, rendkívüli támogatások és kiegészítések időszakán" túl kell lépni.
Varga Mihály arra a kérdésre, hogy a kormány feloldja-e a tavaly ősszel zárolt 32 milliárd forintos állami normatívát, úgy válaszolt: "nem merült fel, hogy a kormány elvonja ezt a pénzt, idén lesz ilyen normatíva, és a BKV működését fogja szolgálni, a 2013-tól nyújtott állami támogatásról még egyeztetünk".
A megbeszélésről Tarlós és Varga is azt mondta, hogy konstruktív egyeztetés zajlott. Tarlós István hozzátette: a tárgyalás "óvatosan optimistává tett engem és a fővárost is".
Elő kell készíteni a járatritkítást
A főpolgármester legutóbb hétfői sajtótájékoztatóján hangsúlyozta, hogy március végén egy nyolc éve felvett, 40 milliárd forintos hitelt kell "kiizzadni a semmiből". Tarlós ennek a 2004-es adósságállománynak a rendezését nevezte a legveszélyesebbnek. Ha ugyanis "a hitel felszámolására nem kap sürgős segítséget a főváros, előfordulhat, hogy a BKV járművei a remízben maradhatnak" - mondta a főpolgármester.
Hozzátette: a kormány úgynevezett 1+1 forintos feltételét (minden állami forinthoz a főváros is ugyanannyit ad a BKV-nak) "vért izzadva" teljesíti a főváros, még úgy is, hogy emiatt az összes többi közszolgáltatás sérül. Pénteken Tarlós István példaként hozta fel a Budapesti Tavaszi Fesztivál megszűnését, a hajléktalanellátás szűkebb forrásait és a Gyermekmentő Alapítvány, valamint oktatási- és kulturális szervezetek támogatásának csökkentését.
Kedden Tarlós István a járatok ritkítását sem zárta ki. Szerinte már a február 29-ei közgyűlésnek meg kell szavaznia a járatok csökkentését, és a paraméterkönyv módosításáról szóló javaslatot ő nyújtaná be a közgyűlésnek. A BKV-t felügyelő Budapesti Közlekedési Központ vezetője, Vitézy Dávid és a fővárosi Fidesz is azonnal elutasította ezt a megoldást. A főpolgármester erről a pénteki sajtótájékoztatón azt mondta: korábban arra célzott, hogy "arra az elméleti esetre készülve, hogy ha elfogy a BKV pénze, elő kell készíteni a paraméterkönyv módosítását".