Közbeszerzési kockázatokkal kapcsolatos megkeresés érkezett a kormányhoz az Európai Bizottságtól - közölte Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter egy képviselői kérdésre válaszul.
A parlamenti honlapon olvasható miniszteri válasz szerint az unió legfőbb javaslattevő-végrehajtó szerve magyarországi közbeszerzési eljárásokkal kapcsolatos kockázatokról érdeklődve kereste meg a kormányt a közelmúltban. A megkeresésre a választ - mivel az Európai Bizottság döntően a strukturális és a kohéziós alapok forrásaiból megvalósuló projektekkel kapcsolatban tette fel kérdéseit - a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség adta meg - ismertette Németh Lászlóné.
Molnár Csaba, a Demokratikus Koalíció alelnöke két hete tette fel a kérdést a miniszterelnöknek: igaz-e, hogy a kormány hivatalos levelet kapott az Európai Bizottságtól, és a testület magyarázatot kért arra, miért hirdetik ki sok közbeszerzési pályázat nyertesének ugyanazt a céget? Az ellenzéki képviselő szerint bár a bizottsági levél nem nevezte meg a Közgép Zrt.-t, az érdeklődés "jól fölismerhetően" a Simicska Lajos tulajdonában álló építőipari vállalkozás által elnyert közbeszerzésekre vonatkozott.
A Közgép a hazai építőipar egyik legfontosabb szereplője, de az utóbbi években sorra nyert állami megbízásokat egyéb területeken is. A cég emellett politikai kötődéseivel hívta fel magára a figyelmet, elnöke ugyanis a szoros kormányzati kapcsolatairól ismert Nyerges Zsolt, és egy, a Népszabadság által április közepén közölt (a Közgép által azóta sem kommentált) nyilatkozat szerint a vállalatban tulajdonosi részesedéssel rendelkezik Simicska Lajos üzletember. Simicska a kilencvenes évek első felében a Fidesz gazdasági igazgatója volt, majd az első Orbán-kormányban kinevezték az Apeh élére, és ugyan az utóbbi tíz évben eltűnt a nyilvánosság elől, a Fidesz több politikusa szerint továbbra is meghatározó gazdasági háttérembernek számít a párt környezetében.
Májusban az EU Csalás Elleni Hivatalának (OLAF) a munkatársai is jártak a Közgép székházában, de a látogatás hátteréről keveset tudni. A Közgép szerint a hivatal egy beruházás minden szereplőjét megkereste, az OLAF pedig csak annyit közölt, hogy több vizsgálat is folyik Magyarországon, és ezek egy része érinti a Közgépet is.