Mi a problémája Vitézy Dáviddal? Múlt héten derült ki, hogy le akarta fokozni a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatóját, aztán mégis visszakozott.
Ez nem személyes ügy. Én segítettem őt be a rendszerbe. Egy végtelenségig eltorzított problémáról van szó, ez az ügy már régen nem Vitézy Dávidról szól.
Kiről szól?
Minden nagyobb politikai közösségben vannak nemtelen módszerekkel dolgozó, koncepciószerűen másodszándékú emberek, akikben sértettség munkál, az motiválja őket.
Kire céloz? Egy fideszes képviselőre vagy egy fideszes polgármesterre?
Ne várja, hogy neveket mondjak, a nagyközönség előtt is ismert néhány történet.
A Fidesz-frakcióban dolgozik valaki nemtelen eszközökkel?
Bizonyos lehet abban, hogy nálunk is vannak hivatásos ólálkodók, akik ha lehetőséget látnak, elkezdenek mesterkedni, és mindig találnak szerényebb képességű vagy erős függőségben lévő embereket, akiket felhasználhatnak a céljaikra. De erről nem akarok többet mondani.
Akkor úgy kérdezem: Vitézy Dávid elmozdítása az ön és a fővárosi Fidesz-frakció közötti hatalmi harcról szól?
Vitézy Dávidot szakmailag tehetséges embernek tartom, akinek az életkorából adódóan van még mit tanulnia a cégvezetés területén. Kirúgásról nincsen szó, ez a téma bulvárosítása. Az a lényeg, hogy Vitézy Dávidnak a cégvezetést illetően a jövőben bizonyos konzekvenciákat le kell vonnia. Ezt átbeszéltem vele is. Valóban volt a BKK-ról egy belső vizsgálatunk, és a jelentés tett megállapításokat a cég működéséről, de jogi lépésekre nem tesz javaslatot. Én még további adatokat kértem.
Melyek ön szerint a BKK-nál a legsúlyosabb problémák, amelyen Vitézy Dávidnak változtatnia kell?
Kezdettől ellenzem például a külsős megbízási szerződéseket, persze előfordul, hogy egy ügy súlyánál fogva indokolt az ilyen, de ez ritka. Én például a vízművek visszaszerzésénél alkalmaztam. A BKK-nál a kelleténél több ilyet észlelt a vizsgálat. Az ügy tehát még nincs lezárva, de Vitézy kirúgása nem került szóba. Valakinek érdeke volt ezt a történetet deformálni.
Most milyen a kapcsolata a Fidesz-frakcióval és a fideszes kerületi polgármesterekkel?
Vissza kell kérdeznem: melyik budapesti polgármesterre gondol? Mert azt, hogy 23 egyforma kerületi polgármester lenne, gondolom, nem erőlteti.
Akkor konkrétabban: milyen a kapcsolata Rogán Antallal, aki néhány hónapja a Fidesz parlamenti frakcióvezetője lett? Vele többször nyilvánosan is nézeteltérésbe keveredett.
Köztudomású, hogy Rogán Antal szeretett volna főpolgármester lenni, elég nehezen dolgozta fel, hogy ez nem így történt. De ez nem az én problémám, hanem Rogán Antalé. Az egymás közötti kommunikációban közöttünk nem hangzik el semmi negatív, de hogy közben mi megy a háttérben, azt nem tudom. Ugyanakkor én nem azért vagyok itt, hogy állandóan azt magyarázzam, Rogán a barátom-e, vagy az ellenségem, hanem azért, hogy a várost vezessem.
Rogán Antallal, a Fidesz parlamenti frakcióvezetőjével nyilván együtt kell működnie a város érdekében.
Neki is velem. A miniszterelnököt sem azért támogatom, mert tartok tőle, hanem a politikai palettán egyedül Orbán Viktorban látom azt a képességet és értékrendet, amellyel egy nehéz történelmi szituációból viszonylag a legjobban lehet kikerülni. Ne felejtsük el, hogy Orbán Viktor segített megmenteni a roncsokban heverő BKV-t, 2010-hez képest 50 milliárd forinttal többet kaptunk fejlesztésekre, és a kormány hat-nyolc projektünket támogatja.
Miből finanszírozzák a BKV-t jövőre és a következő években? A dugódíjat mégsem vezetik be, pedig korábban arról volt szó, hogy ez hozhat megoldást.
A dugódíjat nem ússza meg a főváros, ezt még Demszky Gáborék vállalták be, 2013-as bevezetéssel, a négyes metró szerződésében. Valószínűleg legkésőbb 2016-ban be kell vezetni. Ami pedig a BKV-t illeti, jövőre valószínűleg finanszírozni tudjuk a céget. De ne lépjünk túl azon, milyen helyzetet örököltünk: ha egy fekete ember megy be a tóba fürödni, naphosszat füröszthetjük, feketén fog kijönni. Ne felejtsük tehát el, hogy egy csőd szélén álló céget hagyott ránk az előző vezetés, 2012-ben lejáró 78 milliárdos banki adóssággal.
De eddig önöknek sem sikerült véglegesen megoldani a finanszírozást.
A BKV finanszírozását 2013-ra megoldottnak látom, valószínűleg 2014 is sikerülni fog, 2015 végén viszont lejárnak az idén meghosszabbított hitelszerződések, és fizetni kell. Ha nem lesz újabb forrás, ismét csődközeli állapotba kerülhet a BKV 2015 végén. Jövőre viszont valószínűleg sikerül forrást találni a dugódíj helyett.
Például a tervezett közműadót?
A közműadó is, vagy a kerületek és a fővárosi közötti forrásmegosztás megváltoztatása.
Hogyan sikerült ezt elérnie? Ez ellen Rogán Antal belvárosi polgármesterként eddig folyamatosan tiltakozott, hiszen ez azt jelenti, hogy kevesebb pénz jut a kerületeknek.
Mikor a minap elutaztam, Orbán Viktornak hívták Magyarország miniszterelnökét. Ma is így van, nem? Egyébként még nem sikerült elérni, dönteni a kormány dönt.
Hány milliárdos pluszhoz juthat a forrásmegosztásból a főváros?
Ez attól is függ, hogy a kormány javaslata alapján a parlament hogyan módosítja majd a törvényt. De a lényeg, hogy a kerületek a főváros részei, központilag lehet csak a közösségi közlekedést finanszíroznunk, nincs értelme kerületi érdekekről beszélni ebben az ügyben.
Az előbb már említette a négyes metrót. Mekkora az esélye, hogy főpolgármesterként ön fogja átadni az első szerelvényt?
Ez három tényezőtől függ. Egyrészt attól, hogy sikerül-e az első szakaszt 2014 tavaszára befejezni, ez nem a műszaki feltételeken, hanem a jogi problémákon múlik. A második tényező az, hogy a Fidesz vezérkara jelölne-e főpolgármesternek 2014-ben. A harmadik, nem elhanyagolható tényező pedig, hogy egyáltalán akarom-e jelöltetni magam.
És akarja újra jelöltetni magát?
Ilyen kérdésekre nem szoktak két évvel előre kategorikus választ adni, de most az az érzésem, hogy bizonyos körülményeknek nagyon komolyan kell változniuk, hogy én ezt akarjam.
Minek kellene változnia?
A főváros közigazgatási struktúráján és a főváros országbeli súlyának megítélésén mindenképpen változtatni kell. Én ősbudapesti vagyok, és másképp látom Budapest szerepét az országban, mint ahogy ezt a hivatalos terminológia szerint hallom. Többet szeretnék kicsikarni a GDP 40 százalékát adó fővárosnak, akár konfliktusok árán is.
Az elmúlt két évben az a legnagyobb csalódása, hogy a kormány, a parlament vagy a Fidesz vezetése nem kezelte helyén Budapestet?
Lényegében igen. Budapestnek több járna. Többet is tesz az asztalra. A többi részletkérdés.
Mennyire indult meg a Fideszen belül az utódlása körüli harc?
Félidőben lehet, hogy korai utódlásról ábrándozni, de ahogy közeledünk a választásokhoz, várható, hogy emberekben megjelennek ambíciók. Ez természetes a politikában a legkisebb települési polgármestertől a legmagasabb pozíciókig. De ez engem teljesen hidegen hagy. Túl vagyok azon az állapoton, hogy kétségbeesetten gondolkodjak rajta, sikerül-e megtartani a székemet. Sokkal fontosabb a saját identitásom, szuverenitásom megőrzése.
Megbánta, hogy a Fidesz támogatásával főpolgármester lett?
Eszem ágában sincs megbánni, nagyjából 1994 óta álmodtam arról, hogy a fővárost vezethessem. Soha nem akartam más lenni: sem kormánytag, sem párttag, pláne nem pártvezető. Elégedett és boldog vagyok, hogy elértem a célomat. Csak az okoz csalódást, hogy nagyobb mozgástérre számítottam, de úgy látszik, a Fidesz által is elfogadott Tarlós-programnak nem egy olvasata van, hanem több is. Ami a Fideszt illeti, náluk jobbat ma sem látok.