A kormány kampányt indít, hogy bemutassa a lakosságnak az elmúlt két és fél évben elért eredményeit. Ezt tájékoztatási akciósorozatnak nevezték el a Miniszterelnökségen, és Giró-Szász András kormányszóvivő külön sajtótájékoztatón ismertette a részleteit. A kormány azt akarja kommunikálni, hogy "az elmúlt két és fél év eredménye az, hogy Magyarország ma jobban teljesít, és nemcsak az előző kormányoknál, hanem sok európai országnál is".
A Miniszterelnökség két céget bízott meg a reklámkampány kitalálásával, szervezésével és megvalósításával: az IMG Inter Media Group Reklám, Szolgáltató és Kereskedelmi Kft.-vel, valamint a Lounge Design Kft.-vel. Előbbi 550 millió forint plusz áfát, utóbbi 150 millió forint plusz áfát kap majd a munkájáért a Kormány.hu-n található szerződések szerint. Mindkét szerződés rögzíti azonban, hogy ha plusz költségek merülnek fel, akkor az összeget további 90 százalékkal meg lehet emelni. Ebben az esetben a két szerződés összege már 1,24 milliárd forint plusz áfa.
A Lounge Design csinálja majd a kreatív tervezést és a kreatív megvalósítást - vagyis kitalálja, hogy nézzenek ki a hirdetések, reklámanyagok és reklámfilmek -, az IMG feladata pedig a médiavásárlás és elhelyezés lesz, vagyis az, hogy megtalálja a lehető legolcsóbb és legjobb felületeket az üzenetnek - mondták az [origo]-nak a kormányszóvivő irodáján.
Jó állam, zöld állam, kulturált állam
A szerződések műszaki leírásából részletesen kiderül, hogyan is akarja népszerűsíteni magát a kormány a választásokig hátralévő időben, de legalábbis a következő hónapokban. A műszaki leírásban néhány helyen még az eddigi kormányzati kommunikációt is bírálják: "A kormányzati kommunikáció eddig alapvetően egyirányú volt, nem adott lehetőséget a visszacsatolásra, így számos üzenet nem ért célba, mert ezek a kinyilatkoztatás jellegű megnyilvánulások fokozták az emberek passzivitását és növelték a politikától való távolságtartásukat" - így szól az egyik megjegyzés.
Az egészségügyről is kell most már jókat mondani a terv szerint
Új szlogenek jönnek például a kormányzati kommunikációban, a célcsoport elsősorban a fiatalok és a nők, az üzenetek célba juttatásában hangsúlyos szerepet kapnának az internetes közösségi oldalak. Ez derül ki a két legújabb kommunikációs kormányzati megbízás úgynevezett műszaki leírásából. A Lounge Designnak és az IMG-nek is a szóról szóra ugyanazzal a szöveggel kiadott iránymutatás szerint a már létező brandek, felépített kommunikációs márkák (például a "Versenyképes Magyarország", a "Jó állam") mellett fel kell építeni a "Működőképes egészségügy", a "Kulturált állam", a "Zöld állam" és a "Lehetőség" brandet.
A kormányzat indoklása szerint az egészségügyet dicsérő szlogenre azért van szükség, mert "az egészség témakörrel kapcsolatosan még nem születtek jelentős intézkedések", a kultúránál "közösségerősítő tényező lehet, hogy ha arra építünk, hogy a kultúra menő dolog". A zöld aktivitásokkal az indoklás szerint széles réteget lehet bevonni, alacsony ráfordítás mellett. A "Lehetőség" brandnek négy altípusa lesz a Zöld, a Kreatív, a Gyógyító és a Vállalkozó Magyarország. Az nem derül ki az iratokból, hogy ezek a jelszavak pontosan mit is takarnak.
"A következő időszak kormányzati munkájáról szóló kommunikációjának fókuszában a gazdaság erősítése és a jó állam megteremtése áll" - olvasható az iratban. Az üzenetek négy nagy gondolatkör köré épülnek majd: az értékelvűség, az aktivitás, a jövőképből fakadó erő és a generációkon átívelő témák köré. "Hitet kell adni az embereknek, hogy változások következnek, mert amíg világosan látható a jövőkép, addig hajlandóak aktívan támogatni a kormányt. Hangsúlyozni kell, hogy az aktív részvétel fontos, olyan üzeneteket kell megfogalmazni, amelyek több generációt egyszerre képesek megszólítani, erősítve a közösségi érzést" - áll a dokumentumban.
Megvannak a következő időszak slágerkifejezései is: a közösség, jó állam, megújulás, újjáépítés, együttműködés szavakkal találkozhatunk majd legtöbbször.
A nőknél a népesedés a lényeg
A kommunikáció szempontjából kiemelt célcsoport lesz a 18-25 éves korosztály, a "regenerációnak" keresztelt csoport az elemzés szerint a politika iránt kevéssé érdeklődik, könnyebben befolyásolható szélsőséges irányzatok által. Itt az üzenet az lesz, hogy itthon is megtalálhatják a lehetőségeket, amelyeket külföldön is megtalálnak. A 26-44 éves korosztály, azaz az "aktív bázis" a kormány legszilárdabb bázisa lehet a dokumentum szerint, miközben kritikus a kormánnyal, és a népesedés szempontjából is fontos. Náluk a kommunikáció fő feladata, hogy megakadályozza az elfordulásukat a politikától, ehhez "aktív közösségi élményekre van szükség", "kiemelten fontos az interaktivitás lehetőségének megteremtése".
A harmadik célcsoport a nőké, ők a népesedés és foglalkoztatás szempontjából kulcsfontosságúak - áll a leírásban. A nőkkel kapcsolatban "szükség van arra, hogy kormányzati szinten megszemélyesítsük azokat a kérdéseket, amelyek a leginkább érintik őket".
De nem csak a webkettő, azaz a közösségi oldalak lesznek fontos csatornái a kormányzatnak: az iránymutatás szerint a bulvársajtót is tudatosan kell használni, itt is rendszeresen meg kell jelenniük kormányzati politikusoknak. "A jövő évre tervezett kiemelt intézkedéseket úgy kell kommunikálnunk, hogy ezzel a bulvársajtót is tematizálni tudjuk" - írják.
A többlépcsős akció első üteme ezen a héten kezdődik, és Giró-Szász szerint körülbelül egy hónapig tart majd. Ennek során a kabinet minden háztartásba eljuttat egy tájékoztató füzetet, valamint óriásplakátokon, a médiában - televíziókban, rádiókban és a nyomtatott sajtóban -, valamint online felületeken is beszámol az eredményekről. A kampány 24-25 területet, szakpolitikai kérdést ölel fel.
Tavaly márciusban a kormány kötött már egy ehhez nagyon hasonló tartalmú szerződést az IMG-vel, annak értéke 800 millió forint volt, a szerződés 2013 nyaráig szólt. Ebből a cikkünkből kiderül, hogy a projekt műszaki leírása gyakorlatilag szóról szóra megegyezett a most az IMG-vel és a Lounge Designnal aláírt szerződés mellékletében szereplő műszaki leírással. Az üzenetek, a brandek, a célkitűzések ugyanazok, szerepelt benne a zöld állam, a "menő" kultúra gondolata, a jó és versenyképes állam hangsúlyozása, de még az is megegyezik, hogy a szöveg megállapítja: az egészségügyben "még nem születtek jelentős intézkedések". Cikkünk megjelenésével egyidőben kérdéseket küldtünk a Miniszterelnökségnek arról, hogy a tavalyi szerződésben meghatározott célokból mi teljesült.