Új szórakozás után kell nézniük szeptember elejétől azoknak az unatkozó gyerekeknek, haragos szomszédoknak és fontoskodó felnőtteknek, akik eddig abban élték ki magukat, hogy megpróbálták becsapni a rendőröket, a mentősöket vagy a tűzoltókat. Vagy legalábbis keményen fizetniük kell érte, ha tovább akarják folytatni a hobbijukat, ugyanis a szabálysértési törvény alapján most már akár 150 ezer forintos büntetést is kaphat az, aki felhívja a segélyhívó számokat csak azért, hogy direkt félrevezesse őket, vagy viccelődjön, káromkodjon a telefonba.
A büntetés nem teljesen új dolog, az már szeptember előtt is szabálysértés volt, ha valaki szándékosan verte át a tűzoltókat, rendőröket, mentőket, és kitalált esetekhez riasztotta őket. "Van, aki élvezi, hogy kihívja a mentőket, tűzoltókat, aztán kiáll az erkélyre, és nézi, ahogy az ő hívására szirénázva vonulnak. De előfordult már olyan is, hogy a mentők éjjel kettőkor egy otthon megindult szüléshez kaptak riasztást, aztán amikor kiértek, kiderült, hogy a megadott címen csak egy egyedülálló férfi lakik, és csak a vele haragban álló szomszédja akart kitolni vele" - mondta Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője az Origónak.
Ilyen szándékos megtévesztés miatt az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság az év első felében 85 esetben tett feljelentést. Tavaly egy hasonló feljelentés nyomán a Jászberényi Városi Bíróság hetvenezer forintos büntetést szabott ki egy férfira, aki ötször verte át a tűzoltókat. Neki a büntetésen felül a tűzoltók kivonulásainak költéségét is meg kellett fizetnie.
A szándékosan megtévesztő hívások aránya viszonylag alacsony - mondta Győrfi Pál és Hajdu Márton, az OKF helyettes szóvivője is. A katasztrófavédelem számaira évente ötszáz és ezer közötti ilyen hívás érkezik, az idén augusztus végéig háromszázat kaptak - általában iskolásoktól, fiatal baráti társaságoktól, akik ezt jó poénnak tartják, vagy olyan felnőttektől, akik saját fontosságukat bizonyítandó különös kitalált esetekkel kötik le a segélyhívó számokat.
Az ilyen hívások után a rendőrség, a mentők és a tűzoltók minden esetben feljelentést tesznek, és mivel a rendszereik még a rejtett számokat is kijelzik, illetve rögzítik a beszélgetéseket, nem nehéz megtalálni a hívókat. Az elmúlt időszakban kiszabott büntetések miatt egyre kevesebb a hasonló eset, ennek ellenére ezek a büntetések még mindig nem oldották meg a segélyhívók minden problémáját.
A mentők budapesti központjában egy nap alatt körülbelül kétezerszer cseng a telefon, ebből csak 400 a valódi segélyhívás. "Tegnap este pont bementem a központba, amikor az egyik kolleganő fogadott egy hívást, ami a 104-es segélykérő számra érkezett be. A telefonáló azt szerette volna megtudni, hogy milyen kenőcsöt kenjen a friss tetoválására, hogy az sokáig szép maradjon. Ez nem egy szándékosan rosszindulatú hívás, mégis olyan, ami feleslegesen terheli a segélyhívó számokat" - mondta Győrfi Pál. Az sem ritka, hogy mivel a segélyhívó számokat ingyen lehet hívni, sokan keresik őket azzal, hogy elfogyott a pénz a kártyájukról, de nagyon fontos lenne beszélniük a barátnőjükkel vagy valamelyik családtagjukkal, és azt kérik a diszpécsertől, hogy kapcsolja át őket.
A szeptember elsejétől érvényes szigorítás csak a hivatalos segélykérő számokra érkező megtévesztő hívásokra vonatkozik, pedig a tréfás kedvű vagy vad fantáziájú unatkozók a civil segélykérő telefonokat kezelő diszpécsereknek is sok energiáját lekötik. "Nagyon sok ilyen hívást kapunk, de mi mindig megpróbáljuk ezeket is elfogadóan kezelni, mert mindig ott a remény, hogy ha a hülyéskedő kamaszok látják, hogy komolyan vesszük, ilyen esetben sem utasítjuk el őket, megkeresnek minket majd akkor is, ha esetleg tényleg krízishelyzetbe kerülnek" - mondta az Origónak a Kék Pont Gyerekkrízis Alapítvány egyik ügyelője.
A Kék Vonalra általában az iskolai órák szüneteiben vagy iskola után érkeznek a komolytalan hívások, este már sokkal kevesebb van, és azt tudják már a diszpécserek, hogy amikor elkezdődik a tévében az Éjjel-nappal Budapest, akkor egy ilyen hívást se fognak kapni, viszont ha zenés tehetségkutató van a tévében, számíthatnak arra, hogy a köszönésükre énekelve fognak válaszolni a telefonvonal túloldaláról.
A kamaszok sokszor csoportosan telefonálnak, és egészen vad dolgokat is kitalálnak. "Arról beszélnek, hogy lábfétisük van, vagy hogy az a problémájuk, hogy berakták a macskát a mikróba - de sokkal fantáziadúsabbak, mint ahogy én most vissza tudnám adni ezeket a történeteket" - mondta a diszpécser. Sokszor azonban nem nehéz felismerni, hogy a kitalált történetek mögött van valami igazság: "Ha egy tizenéves lány azt mondja, hogy ötvenéves vagyok, és segítségre lenne szükségem, mert a férjem nagyon iszik, és ez engem nagyon zavar, akkor tudom ugyan, hogy hülyéskedik, de az is lehet, hogy otthon éppen ezt látja."
A tanfolyamokon tanulják, hogy hogyan kell kezelni ezeket a hívásokat, de a hívásokat fogadó ügyeletes személyiségétől és hangulatától is függ, hogy mit kapnak a viccelődők. "Vannak olyan kollegák, akik utálják az ilyen hívásokat, mert idegesítő őket, hogy a hülyéskedés elveszi a lehetőséget és az energiát a komoly hívások elől. Más kihívásnak tekinti, hogy a szívatást átfordítsa komoly beszélgetésbe. Néha nagyon jól el lehet velük beszélgetni, kiderül, hogy mik a problémáik, és bár csak kamuból telefonáltak, végül csak tudunk nekik segíteni."