Évi 7-8 millió forintba került Budaörsnek az M1-M7-es bevezető szakaszának közvilágítása, de az önként vállalt befizetéseknek keddtől vége: ekkor jelentette be a település polgármestere, hogy a világítással kapcsolatos szerződést felmondják, a villanyszámlákat pedig a Közlekedési Koordinációs Központnak továbbítják.
Elsősorban nem a pénz miatt döntöttünk így, bár ennek is lesz helye a város tízmilliárdos fejlesztési tervében, és jól jöhet a szociális kiadások visszavágása miatt is. Elvi kérdésről van szó - mondta el az Origónak Wittinghoff Tamás.
Budaörs polgármestere emlékeztetett rá, hogy eddig is több milliárdot fordítottak a helyi autópálya szakaszok fejlesztésére, részben saját vállalkozások segítségével - és próbálták úgy alakítani a közlekedést, hogy mindenki az M7-est válassza a belvárosi utak helyett.
A jól felépített rendszer viszont borulni látszik az útdíj miatt, ami egyoldalúan módosította Budaörs és a közlekedési szervek háromoldalú megállapodását is. "Ez után tőlünk sem várható el az a gesztus, hogy tovább fizessük a világítást, a költségeket állja csak az útdíjak beszedője" - mondta a polgármester.
A budaörsi önkormányzat még nem becsülte fel, hogyan hat majd a város forgalmára az útdíj, hiszen „minden rossz ötletről nem készítenek felmérést”. Wittinghoff Tamás hozzátette, arra sem számítottak, hogy egyeztetés nélkül bevezetik az új rendszert, erre szerinte normális körülmények között nem is került volna sor.
A polgármester ettől függetlenül bízik a józan észben és a főváros környéki 22 település összefogásában - talán még módosítható az útdíj rendszere. A Pest megyei önkormányzatnak sem tetszik a fizetős autópálya-szakaszok ötlete, hiszen három megyei lakosból kettő más településre jár át dolgozni, közel 80 ezren pedig Budapestről vidékre ingáznak a munka miatt. A változtatás így százezreket érintene hátrányosan.
Kovács Zoltán kormányszóvivő szerint a jogászoknak kell megvizsgálniuk Budaörs döntését, mivel „a kérdés rendezése túlmutat azon, hogy a polgármester csak úgy egyoldalúan felmondjon ilyen típusú megegyezéseket”. Az M1-M7-es városi bevezető szakasza viszont így sem borul majd sötétségbe, gondoskodnak a közvilágításról - ígérte a szóvivő.
Kovács Zoltán hozzátette, a Nemzetgazdasági Minisztérium január végéig összegzi a megyei útdíjrendszer tapasztalatait, és ha szükséges, utána módosítanak rajta.
Nem lehetett könnyű dolga az autópályamatrica-vásárlás weboldalát fejlesztő Sense/Netnek sem. Az Origo értesülése szerint a cég december elején kapta a felkérést, hogy alakítsa át úgy a már meglévő oldalt, hogy az alkalmas legyen e-matricák eladására is.
Információink szerint a cég jelezte, hogy egy hónap erre kevés, és az indulás előtt nem volt alkalmuk a stresszteszt elvégzésére sem. Az Origo kereste az érintetteket, de hivatalos választ nem kaptunk.