Több mint két hónappal Orbán Viktor párizsi és zürichi útja után a Külgazdasági és Külügyminisztérium nyilvánosságra hozta a magánrepülőt üzemeltető céggel kötött szerződést. Ebből megtudhattuk azt is, mennyibe került a miniszterelnök útja.
Szigetvári Viktor és Szabó Szabolcs, az Együtt politikusai már januárban megkérdezték a Miniszterelnökségtől, milyen költségekkel járt, hogy Orbán Viktor az OTP-csoport magángépével repült a párizsi merényletek áldozatainak tartott megemlékezésre, hazafelé pedig megállt Zürichben is, hogy részt vegyen a FIFA gáláján.
A Miniszterelnökségtől akkor Vidoven Árpád közigazgatási államtitkár annyit válaszolt, hogy adatot szolgáltatni nem áll módjában, mivel az úttal kapcsolatos költségelszámolások jelenleg még folyamatban vannak.
Az Együtt ezért többször is közérdekű adatigénylést nyújtott be, amelyre az Átlátszó oldalán végül csütörtökön válaszolt a Külgazdasági és Külügyminisztérium. Levelükben a teljes szerződést mellékelték, amelyet a tárca a magángépet biztosító Air-Invest Vagyonkezelő Kft.-vel kötött.
A szerződés szerint a miniszterelnök és kísérete egy HA-LKN lajstromjelű Falcon 900EX EASy típusú repülőgéppel indultak el az útra, még azt is kikötötték, hogy fejenként csak 15 kilogrammnyi poggyászt vihetnek magukkal.
A minisztérium a szolgáltatásért összesen 7 millió 900 ezer forintot fizetett a kormányfői protokollkeretből. Ez magába foglalta a kerozin és a repülőgép parkolásának költségét, a pilóták bérét, az üzemeltetési és a navigációs költségeket.
A 2005-ben készült magángép egyébként 3 fős személyzettel repül, rajta 14 ülőhely áll az utasok rendelkezésére. A 14 ülés között van egy háromfős kanapé is. Az utasok kényelmét 2 DVD-lejátszó, CD-lejátszó, fax, műholdas telefon és internetkapcsolat segíti, a repülőtéren pedig lehetőség van a VIP-váró igénybevételére is.
Szigetvári Viktor az Origónak elmondta, Szabó Szabolccsal együtt továbbra sem értik, miért kellett ennyi ideig várni az adatok kiadásával, hiszen ez fix összegű szerződés volt, amit a dokumentum szerint január tizedikén aláírtak. Ezért is furcsa, hogy a Miniszterelnökség egészen eddig arra hivatkozott, hogy még nem állnak rendelkezésükre a költségek pontos adatai.
„Ez így felesleges időhúzás volt, ki lehetett volna adni korábban is” – mondta az ellenzéki politikus, aki drágának tartja a közel nyolcmilliós „luxusutat”.
Szigetvári Viktor arra sem kapott magyarázatot, miért kellett a zürichi kitérőt beiktatni az útba.
„Orbán Viktor futballmániájával talán indokolható, miért vett részt a Puskás-díj átadásán, de közfeladatnak nem lehet tekinteni. Ott volt Csányi Sándor, a Magyar Labdarúgó Szövetség elnöke és Puskás Ferenc leszármazottai is elmentek, de a kormányfő jelenléte teljesen felesleges volt” – mondta Szigetvári Viktor. A politikus szerint a svájci kitérő nélkül a költségek egyharmadát megspórolhatta volna a kormány.
A párizsi úttal kapcsolatban korábban vihart kavart az is, hogy a miniszterelnök saját kisbuszával jelent meg a megemlékezésen. Havasi Bertalan, a miniszterelnöki sajtóiroda vezetője az Origónak akkor azt nyilatkozta, hogy a francia külügy kérésére döntöttek így. A tárca ugyanis meghívásában egyértelművé tette, hogy a megemlékezésre „nem fog protokolljárműveket biztosítani”.