Mindössze néhány héttel azelőtt, hogy a TV2 levetítette az Éden Hotel botrányt kavart erőszakoskodó ágyjelenetét, a Saatchi & Saatchi ügynökség megkereste a csatornát egy nőkkel szembeni erőszakra figyelmet felhívó kampány ötletével - tudta meg az Origo.
A reklámügynökség rendkívül erős, de mint később bebizonyosodott, roppant hatásos ötletére azonban a TV2-nél azt mondták, nem érdekli őket. "A film nem az áldozatoknak készült, őket ilyen eszközökkel nem lehet elérni, azokhoz akartunk szólni, akik félrefordítják a fejüket, holott nem kellene. Innen a szlogen is: Ne Nézz Félre!" - mondta az Origónak az ötletgazda ügynökség kreatív igazgatója, Tóth Andrea.
Kerestük a TV2-t is, hogy megtudjuk, miért nem lett végül semmi az együttműködésből, illetve a kampányfilmből. Koltay Tamás, a csatorna szóvivője szerint utánanéztek, és az eset tavaly novemberben történhetett. "Nem vállaltuk be, hogy a reggeli élő adásban inzultáljunk egy celebet, mindezt úgy beállítva, mintha valóság lenne. Igen, meg tudom erősíteni, erre nemet mondtunk." - közölte.
A szóvivő jelezte, hogy a klasszikus társadalmi célú reklámok a TV2-nél kiemelten kezelt döntési folyamaton mennek át, ezért sajnálják "a megkeresés ily módon történő tálalását". Már csak azért is, mert a TV2 évek óta kiemelten foglalkozik a nők elleni erőszakkal kapcsolatos témákkal - tette hozzá.
Koltay Tamás szerint számos szpot kampánynak adtak ingyenesen felületet, többek között a NANE, Amnesty International, Unicef szervezeteket támogatva. Emellett pedig aktuális műsoraikban is rendszeresen foglalkoztak a családon belüli, illetve a nők elleni erőszakkal kapcsolatos témákkal, ezekre pedig tucatnál több példát sorolt fel.
A kampány az ügynökség szerint valójában egy médiahack, egy élő adásba csempészték volna bele a készítők a mondanivalót, de olyan erős eszközökkel, hogy arra tényleg felkapja a fejét a tévénéző. Az ügynökség eljuttatta a reklámfilm ötletét Grúziába is, ahol még több a családon belüli, nőket érő erőszak: Magyarországon minden ötödik, Grúziában minden harmadik családban történik ilyesmi.
A kampány Grúziában napokig beszédtéma volt. Az alábbi videón a grúz tévében leadott változat látható, magyar felirattal.
"Az RTL Klubnál nyitottabbak voltak a dologra, ők benne lettek volna, végül a megvalósítást illető kreatív különbségek miatt nem valósult meg a kampány. A TV2-nél azonban határozottan elutasították az ötletet, valójában a hivatalos tárgyalásig el sem jutottunk velük" - tette hozzá Tóth Andrea.
A kifogásolt jelenet április 24-én, pénteken volt látható az Éden Hotelben, de mivel hétvégén nem volt újabb adás, csak a hétfői és a keddi adatokból tudjuk megállapítani, hogy a műsor nézettségére hatott-e Nóri ügye. Az április 24-i adást az éppen tévézők 11,3 százaléka figyelte, az Éden Hotel április havi átlagos közönségaránya pedig eddig 13 százalék volt a teljes lakosságban - ehhez képest a műsor április 27-én 10,9 százalékkal zárt, vagyis csökkent az érdeklődés. Hasonló volt a tendencia a két célcsoportban, a 18-49-es és a 18-59-es korosztályban is.
Április 28-án valamennyit emelkedett a közönségarány, ami talán annak is köszönhető, hogy a sajtó tovább pörgette az ügyet. A műsor aznap 12,8 százalékkal zárt a teljes lakosságnál, ami viszont még mindig az eddigi havi átlag alatt marad, és különben sem akkora változás, hogy a történtek miatt kirobbant botrányra lehessen fogni - a médiavisszhang így legfeljebb a TV2 imázsának árthat, a műsor nézettségét nem igazán befolyásolta.
A Vodafone Magyarország, amely a NANE (Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen) Egyesülettel karöltve, a "Vodafone a nők biztonságáért" programmal tevékenyen is részt vesz a női jogok védelmezésében, nyilvánosan tiltakozik az Éden Hotel műsor jelenete, illetve a csatorna hozzáállása ellen - közölte a cég.
A Vodafone - amely a TV2-n több százmilliós összegben hirdet - egyúttal közölte, hogy a csatornán új kampányt nem indít, a jelenleg tervezett kampányai előkészítését pedig felfüggeszti.
Mindaddig, amíg a csatorna által ígért belső vizsgálat eredményét transzparens módon nyilvánosságra nem hozzák, és a TV2 nem garantálja, hogy a jövőben műsoraiban a női jogokat tiszteletben tartja és tartatja, valamint mindent megtesz a törvények és etikai normák betartásáért és betartatásáért.
Vonja felelősségre a szerkesztőit a TV2, kérjen bocsánatot nézőitől és az érintettől, továbbá ne szerepeltesse az erőszakoskodót - ezt követeli a női civil szervezetekből álló Magyar Női Érdekérvényesítő Szövetség, a Patent, a NANE és a Nőkért Egyesület.
A civilek a TV2 valóságshow-jában történtek és a csatorna "első cinikus reakciója" miatt tiltakoznak. Az Origo is beszámolt róla, hogy az Éden Hotel adásba került részében két szereplő, Nóri és Gábor aktusa látható, amibe végül Nóri is beleegyezett, de nem igazán akarta az együttlétet, amit a fiú erőltetett.
A női civil szervezetek szerint Gábor szexuálisan bántalmazta Nórát, hiszen "lefogja a lányt, szétfeszíti a combjait, és hozzádörgöli a nemi szervét. Nóra próbál ellenállni, de Gábor visszaél az erőfölényével. A lány folyamatosan kéri, hogy hagyja abba a zaklatást, de hiába, a férfi folytatta a szexuális cselekményeket".
A civilek számon kérték a TV2-t, miért nem avatkozott be. Hozzátették: a műsor megvágásakor sem gondolta senki, hogy ezt a jelenetet ki kellene vágni az adásból? Kifogásolták, hogy meg sem fordult a szerkesztőkben: ami történik, az felveti a bűncselekmény gyanúját, és morálisan vállalhatatlan?
Az Origo derítette ki, hogy hétfőn a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa hatósági eljárást indított, a TV2 pedig belső vizsgálatot kezdeményezett a kifogásolt műsorszám miatt. Az aktus ugyan az Origónak nyilatkozó jogász és szexuálpszichológus szerint sem nemi erőszak, viszont rendkívül rossz mintát mutatott.
Várjuk meg a hatósági vizsgálat végét - mondta hétfőn az Origónak a TV2 szóvivője. Koltay Tamás jelezte, hogy belső vizsgálat indult, mert pénteken "egy olyan jelenet is képernyőre került, amelyben az egyik női szereplőt játékostársa agresszív szexuális közeledésével és verbális kommunikációjával méltatlan, megalázó helyzetbe hozta”.