Átvállalja az állam a BKV Zrt. teljes adósságállományát, beváltva ezzel a még 2011-ben tett, ám azóta sem teljesített ígéretét.
Legkésőbb június végéig megszabadul a BKV a teljes, 52,3 milliárd forintos adósságállományától. Erről a kormány által április végén benyújtott költségvetési törvénymódosító javaslat rendelkezik. A jogszabálytervezet zárószavazása május végén várható.
Az 52,29 milliárd forintnyi állami kötelezettségvállalás a legjobbkor jött a BKV-nak. A fővárosi cég már tavaly is rendkívüli nehézségek árán tudta csak törleszteni az adósságát. Márciusban és júniusban összesen 4,7 milliárdot fizettek vissza - részint beruházások halasztásával megteremtve a fedezetet.
A BKV Zrt. hiteleinek tőketörlesztése (millió forint)
2014. március 31. | 2442,5 |
2014. június 30. | 2262,5 |
2014. szeptember 30. | 2442,5 |
2014. december 31. | 2262,5 |
2015. március 31. | 6745 |
2015. június 30. | 28225 |
2015. szeptember 30. | 695 |
2015. december 31. | 16625 |
Összesen | 61700 |
A cég tavaly ősszel már a saját jövőjét élte fel, amikor szeptember végén az előrehozott működési támogatás terhére fizette ki a 2,4 milliárdos aktuális részletet, majd egy héttel később a 3 milliárd forintnyi bért a 11 ezer dolgozónak.
A tavaly év végén esedékes 2,2 milliárdos tételt a BKV már csak a tulajdonos főváros segítségével tudta kifizetni, és ugyancsak a fővárosi önkormányzat előlegezte meg a cégnek az idei első részlet összegét, a március 31-én visszafizetett 6,7 milliárd forintot.
Az állami adósságkiváltás tartalmazza az idén márciusi részletet, valamint az év végéig esedékes további hármat. Az 52,3 milliárd forint nagyobb összeg annál a 38 milliárdnál, amennyivel utoljára, 2002-ben "nullázta le" kemény tárgyalások után Demszky Gábor főpolgármester idején a Medgyessy-kormány a BKV adósságát.
Teljes szanálás azóta nem volt. Pedig az Orbán-kormány egyszer már megígérte Tarlós István főpolgármesternek és a fővárosnak a BKV adósságállományának leírását. Az akkor mintegy 77 milliárd forint értékű teher átvállalásáról 2011 augusztusában döntött a kormány. Ám az írásban, a Magyar Közlönyben is megjelent ígéretét a kabinet nem tartotta be.
Az eredetileg a MÁV és a BKV összesen mintegy 400 milliárd forintnyi adóssága átvállalásának fedezetéül szánt, korábban elvont magánnyugdíj-pénztári vagyont másra fordították, így a BKV-ra már nem jutott pénz. Az ígéret beváltásának négyéves késésével csaknem 25 milliárd forintot spórolt tehát a kormány - ennyivel csökkent ugyanis időközben a BKV adóssága.
Az után, hogy az állam mégsem fizette ki a BKV 77 milliárdos tartozását, sovány vigasz lehetett 2012 nyarán a fővárosnak, hogy a kormány legalább készfizető kezességet vállalt a már csak 61,7 milliárdos adósságállomány refinanszírozásához.
A BKV már régóta nem vett fel újabb hitelt, sőt csökkentette is adósságát, de görgette maga előtt a több tízmilliárdos tartozást.
Tavaly azonban a 61,7 milliárdos tartozás lejáró részleteinek újabb hitellel történő kiváltásához az állam már nem nyújtott garanciát. Pedig világos volt, hogy a BKV a lejáró tartozásait csak újabb hitelekből tudja kifizetni.
A BKV-val és a fővárossal szemben bizalmatlan bankok már csak állami kezesség mellett lettek volna hajlandóak újabb kölcsönt adni. E nélkül viszont vissza kellett fizetni a részletekben lejáró tőketartozást. Ha eggyel is késett volna a BKV, akkor az összes tartozás egyszerre lejárt volna.
Papíron az adósságátvállalásért cserébe nem vár ellentételezést a kormány. Az Origo értesülései szerint a főváros - szimbolikus gesztusként - mégis átadná ingyen a 2017-es vizes világbajnokság helyszínét, a Dagály fürdőt és strandot, valamint legalább egy további fővárosi ingatlant.
A Dagály jelentősége egyre nő a személyesen Orbán Viktornak is kiemelten fontos vb közeledtével. A fejlesztési beruházásokat pedig megkönnyítené, ha a terület állami tulajdonba kerülne. A Dagályban egyébként éppen pénteken teszik le a FINA-világbajnokság helyszínéül szolgáló új uszoda alapkövét.
A felkínált fővárosi ingatlanokról tényként beszélt az Origónak adott interjúban Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter, ám Tarlós István a Magyar Nemzetnek azt állította, ez fel sem merült. Ezért erről a tárcát és a fővárost is megkérdeztük. A Városházán azt közölték, hogy az egyeztetések lezárásáig nem nyilatkoznak, a tárca pedig azt írta: egyeztetnek arról, hogy "mely fővárosi vagyonelemeket érint az ingyenes átadás, amelyek elősegítik az állami közfeladatok ellátását."
Az adósságátvállalással lélegzethez jut a BKV, de mint látható, kiszámítható finanszírozás, megfelelő állami és fővárosi szerepvállalás nélkül a közösségi közlekedés a jelenlegi színvonalon való további működtetése rövid idő alatt újratermeli az adósságot - ehhez 2002 után néhány év elegendő volt.
Ami az állami hozzájárulást illeti, a jelek szerint amit egyik kezével ad az állam, azt a másikkal részben el is veszi. A fővárosi közösségi közlekedésre ugyanis a Varga Mihály által frissen benyújtott 2016-os költségvetési tervezetben már csak 18 milliárd forint szerepel, szemben az idei 24 milliárddal.
Ehhez ugyan minden évben hozzájön még mintegy 16 milliárd forint fogyasztóiár-kiegészítés, ami a BKV-nak az állam által előírt kedvezményes diák- és nyugdíjas bérletek miatt kieső bevételét kompenzálja, ám jövőre még az ideinél is kevesebbet kap összességében a BKV az államtól.
Pedig már a tavalyival megegyező, 24 milliárdos idei normatív támogatás sem elég, hiszen a BKV 2015-ös működéséhez a főpolgármester szerint hiányzik még 15 milliárd forint. Ez az összeg amúgy jóval kevesebb, mint amennyit a szocialista kormányok fordítottak a BKV-ra.
A Bajnai-kormány 2010-ben 17 milliárdot adott pluszban az akkor még 32 milliárdos állami normatíván felül. Utóbbi normatíva egyébként 2005-től létezett, és még ennyit, 32 milliárdot adott 2010-ben az Orbán-kormány is a BKV-nak, mielőtt elkezdte csökkenteni az összeget.
Az idén hiányzó 15 milliárd forint pótlása nem egyszerű feladat, ahogy jövőre sem lesz könnyű a szolgáltatás fenntartása a csökkenő állami normatíva mellett. Egy 15 milliárdos megtakarítás csak drasztikus, a közlekedés- és utasbiztonságot veszélyeztető járatritkítással lenne elérhető.
Egy korábbi fővárosi tanulmányt alapul véve, ha a csökkentés mértéke arányosan valósulna meg, és a csúcsidőt is érintené, akkor nagyjából minden ágazatban - busz, metró, villamos, trolibusz, HÉV - 20 százalékkal esne vissza a szolgáltatás.
Nem csak az adósságátvállalás és a jövőbeni finanszírozás kérdése nyomaszthatja eközben a BKV menedzsmentjét, hanem a küszöbön álló sztrájk is. Az idei béremelésről szóló tárgyalásokon a cégvezetés - pluszforrás híján - egyelőre nem tett jobb ajánlatot a 2 százalékos alapbér-emelésnél, márpedig a szakszervezetek ennél jóval többet szeretnének elérni.
Az egyik nagy érdekképviseleti szövetség, a VTDSZSZ már sztrájkbizottságot is alakított. Egyetlen módon lehetne elkerülni a sztrájkot, és magasabb béremelést ígérni, ha még néhány milliárd forintot tudna spórolni a BKV. Erre információink szerint az lehet a megoldás, ha az adósságátvállalás után felszabaduló évi mintegy 3-3,5 milliárd forint kamatterhet erre a célra fordíthatná a közlekedési társaság.