Majdnem négyszer annyit költ a kormány a bevándorlásról zajló nemzeti konzultációs kampányra, mint amennyit a külföldön dolgozó magyar fiatalok hazacsábítását célzó, Gyere haza, fiatal! programra. Utóbbi százmilliós kerete sem több egyébként annál, mint amennyibe másfél szék kialakítása került a felcsúti stadionban.
Nettó 300 millió forintba kerül a napokban induló tájékoztató kampány, amely a bevándorlásról jelenleg is zajló nemzeti konzultációhoz kapcsolódóan az Orbán-kormány "alapvető elveire" hívja fel a figyelmet - közölte az Origo kérdésére a Kormányzati Információs Központ.
A tájékoztatás szerint a bruttó 381 millió forint keretösszeg, tehát nem biztos, hogy ki is merítik. Kérdésünkre, hogy hol és milyen formában találkozhatnak az állampolgárok a kampánnyal, azt a választ kaptuk, hogy a "tájékoztató tevékenység" legfontosabb eszközei a közterületi reklámok lesznek, valamint hirdetések a nyomtatott sajtóban, a televízióban, a rádióban és az interneten.
Megkérdeztük, hogyan oszlanak meg a költségek, mennyi a tévés-rádiós szpotok, plakátok gyártásának és mennyi a média-, illetve hirdetési felület vásárlásának költsége, de azt írták, hogy az egyes hirdetési módok megoszlásáról és költségéről csak a konzultáció végén tájékoztatnak.
Az Origónak küldött válasz nem cáfolta, hogy a kedden kiszivárgott plakátminta valódi lenne. Az Indexnek a plakátokat előállító nyomdából eljuttatott képen a hasonló kampányokból jól ismert formai elemek - sötétkék háttér és kormány, információ felirat - mellett az alábbi üzenet olvasható: "Ha Magyarországra jössz, nem veheted el a magyarok munkáját!"
A heves ellenzéki reakciókat kiváltó plakátszöveget tehát nem cáfolták, ám arra nem kaptunk választ, hogy milyen más üzenete lesz még a kampánynak. Azt Kovács Zoltán kormányszóvivő már jelezte, hogy az üzenetek lényege: "minden Magyarországra érkezőnek tiszteletben kell tartania az ország és az unió kultúráját, törvényeit, nem veszélyeztetheti a magyarok munkahelyét".
A kiszivárgott nemzeti konzultációs plakátszöveg heves tiltakozást váltott ki az ellenzék köreiben. Az MSZP szerint a kormány idegengyűlölő kampányt folytat, egymilliárd forintot költ konzultációra, de ennek a töredékét sem fordítja arra, hogy magával a bevándorlás problémájával valamit kezdjen. Az Együtt felszólította szimpatizánsait, hogy ha kiragasztják a plakátokat, akkor tépjék le őket.
Jogilag nem uszító
A hamarosan óriásplakátokon is látható kormányzati üzenet az Origónak nyilatkozó Magyar György ügyvéd szerint jogilag nem ítélhető el, mert nem meríti ki az uszítás vagy a gyűlöletkeltés büntetőjogi kategóriáját. Az ügyvéd megjegyezte: "a hülyeség nem jogellenes". Egyébként, ha tényleg a menekülteknek szánják az üzenetet, érdemes lenne lefordítani legalább angolra, mert nem biztos, hogy minden érintett ért magyarul - tette hozzá.
A Liberálisok a kormányzati kampányról megállapították, hogy "van lejjebb a gyűlöletkeltésben", a Párbeszéd Magyarországért szerint pedig a kormány bevándorlóellenes hisztériája nem más, mint egy hecckampány. A Demokratikus Koalíció úgy kommentálta, hogy a kormány "gyűlöletet kelt a nyomorult sorsú bevándorlókkal szemben". Az Origo megírta, hogy beindult a mémgyár is a témában.
A csaknem 400 milliós tájékoztató kampánynál jóval drágább maga a nemzeti konzultáció, amelynek visszaküldhető kérdőíveit mind a nyolcmillió választópolgárnak levélben juttatják el. Az ívek kinyomtatására, postázására, valamint a visszaküldött levelek feldolgozására és értékelésére csaknem egymilliárd forintot szán a kormány.
Az Origo is beszámolt arról, hogy a nemzeti konzultáció költsége 960 millió forint lesz, ami nagyságrendileg megfelel a korábbi, hasonló, 8 millió levél kiküldésével járó akciók költségének. Ez azonban ahhoz képest meglehetősen drága PR-akció, hogy ennek a töredékéért szakmai közvélemény-kutatás is rendelhető.
Az egymilliárd forintból akár 60-70 országos, reprezentatív közvélemény-kutatás is megrendelhető. A piacot jól ismerő forrásaink szerint ugyanis 10-15 millió forintból kijön egy 3000 fős - az ország lakosságát nem, életkor, iskolai végzettség és településtípus szerint reprezentáló - közvélemény-kutatás bármelyik nagy cégnél. Szakmailag alapos kérdésekkel, feldolgozással, elemzéssel együtt.
Az Origo összesítése szerint a most közölt csaknem 400 milliós tájékoztató kampánnyal együtt megközelíti a 6,5 milliárd forintot az elmúlt öt évben megvalósított nemzeti konzultációk, illetve tájékoztató kormányzati levelezések összköltsége. Ehhez képest aprópénz az a 13 millió forint, amibe a bevándorlásival párhuzamosan zajló "netadós" konzultáció kerül, amit az interneten lehet kitölteni.
Igaz ugyanakkor az a kormányzati álláspont is, miszerint egy nemzeti konzultáció még mindig negyedébe-ötödébe kerül annak, amennyibe egy országos népszavazás lebonyolítása kerül. Tény azonban az is, hogy egy referendum általában ennyiszer több véleménynyilvánítót is vonz. Jelenleg a bevándorlásügyi konzultációban 300 ezer válasz érkezett vissza.
A bevándorlási témában még egy hónapig nyitva áll a lehetőség az állampolgárok előtt, hogy visszaküldjék a nemzeti konzultációs íveket a kormánynak, eddig pedig Kovács Zoltán kormányszóvivő közlése szerint 300 ezren ezt meg is tették, miközben a címzettek harmada még meg sem kapta a kérdőívet. Nehéz megbecsülni, mennyien küldik vissza végül, de a tendencia romlik.
Kezdetben volt egy emelkedés. Míg ugyanis az alkotmányozással kapcsolatos 2011. tavaszi kérdőívre még a megszólítottak 11,5 százaléka, 920 ezer ember válaszolt, az ugyanabban az évben, de néhány hónappal később indult, szociális témájú konzultációnál ez az arány magasabb, 14,25 százalék volt, ami 1,14 millió választ jelentett.
A 2012 őszén megtartott gazdasági témájú konzultáción viszont már csak 700 ezer volt a visszaküldött kérdőívek száma, ami azt jelenti, hogy az emberek több mint 90 százalékát egyáltalán nem érdekelte Orbán Viktor levele. Pedig akkor is „rásegített" a kormány egy reklámkampánnyal: a 850 milliós alapköltségen felül további 308,5 milliót költöttek a konzultáció népszerűsítésére.