„Botrányos, ami itt zajlik, minden áldott reggel itt araszolok a dugóban” – panaszkodott az Origónak egy autós, aki egy néhány száz méteres távolságot 15-20 perc alatt tett meg a III. kerületi Lajos utcában. Pedig ez még csak a kezdet, az újabb lezárások miatt szeptembertől komoly kihívást jelent majd Budán eljutni a város déli részéből az északi kerületekbe.
Még a mostaninál is több türelemre lesz szükségük azoknak az autósoknak, akik Budán akarnak közlekedni a következő hónapokban, a fonódó villamosvonalak építése és más útlezárások miatt ugyanis jelentős dugókra kell készülni. A BKK információs oldala szerint korlátozásra kell számítani a Budaörsi úton, a Bartók Béla úton, a Bem rakparton, valamint a Frankel Leó út – Bécsi út vonalon is. A Szépvölgyi utat már lezárták, az Ördög-árok helyreállítása miatt pedig szeptember közepéig félpályás útlezárás lesz a budai alsó rakparton, az Erzsébet hídnál is.
Általában azt tanácsoljuk, hogy mindenki induljon el korábban, ám ez csak az első egy-két napban lehet hatásos, mert egy idő után az összes autós ugyanígy tesz – mondta az Origónak Lovas Károly, az Autóklub főtitkárhelyettese. Szerinte az az alapvető probléma, hogy
Budapesten nincs elég alternatív útvonal,
vagy ha van, akkor nem ismerik őket a vezetők. A budai lezárások azonban teljesen reménytelenné teszik a helyzetet, mert vagy éppen dolgoznak az alternatív útvonalon is, vagy olyan messzire kellene kerülni, hogy annak már nem lenne értelme.
Hiába vagyunk mozgásban, a menetidő ugyanúgy 30–50 százalékkal nőne,
mintha a dugóban üldögélnénk – fogalmazott Lovas Károly, aki szerint emiatt valószínűleg nem lehet majd mit tenni, „ezt meg kell szenvedni”.
„Katasztrofális lesz, már most sem lehet közlekedni” – sommázta véleményét egy másik, dugóban üldögélő autós, majd lemondóan hozzátette: „már megszoktuk, hogy ez van”. Szerinte az is nonszensz, hogy
mindig őszre időzítik a lezárásokat, amikor kezdődik az iskola
és sokkal nagyobb az utak terhelése. „Arról nem is beszélve, hogy csak az útlezáró táblákat látom, a munkásokat sehol” – mondta.
Az Origónak nyilatkozó szakértő szerint azonban csalóka lehet a munkások jelenléte alapján megítélni a munkafolyamatot, mert a földmunkák miatt előfordulhat olyan váratlan esemény, ami miatt a vállalkozó is vár valakire. Az ilyen rendkívüli esetek miatt a kivitelezők 10-20 százalékkal későbbi határidőre vállalják el a munkát, mint amennyit az valójában igényelne, így könnyen előfordulhat, hogy csak fel van túrva a föld, de senki sincs ott.
A vállalkozók ráadásul rendszerint több helyszínen is dolgoznak párhuzamosan, ennek megfelelően kapacitással sem bírják. Ahhoz, hogy több embert is felvegyenek, magasabb büdzsére lenne szükség, azaz végső soron drágábbak lennének a felújítások. A Szépvölgyi útnál csütörtökön délelőtt éppen dolgoztak, a síneket feszítették fel.
Az Origónak nyilatkozó szakértő szerint a „szokásos” szeptemberi káosz egyszerűen műszaki okokra vezethető vissza, a munkák elvégzéséhez ugyanis a tavaszi és az őszi időjárás a legalkalmasabb.
Az ideális persze az, ha a legnagyobb lezárásokat a nyári szünetre lehet időzíteni. Ez nem mindig sikerül, például azért, mert a közbeszerzést nem bonyolították le időben. A budai fonódó villamos beruházásának időzítését pedig az határozta meg, hogy az eredetileg a 2007–13-as évekre szóló EU-támogatást legeslegutoljára idén év végéig lehet felhasználni.
Lehet, hogy ebből keveset éreznek az autósok, de a felújítások kijelölésénél nem pusztán azt veszik figyelembe, melyik út állapota válik tarthatatlanná. A közlekedési szakértők ugyanis megvizsgálják a várható hatásokat is, ám ezek
a hatástanulmányok gyakran már nem terjednek ki a távolabbi ráhordó utakra,
amelyek viszont szintén duzzasztják a dugót – véli Lovas Károly, aki szerint bizonyos esetekben kivédhetetlen a torlódás.
A szakértő azt javasolja, hogy használjunk olyan applikációt, amely alkalmas az élő forgalomkövetésre. Ezek az alkalmazások ma már igen pontosak, így nem a „múlt heti csatornázásokat” mutatják.
A magyar autósok igen rutinosnak számítanak az autóban való üldögélésben. Az Inrix közlekedési elemző társaság statisztikája szerint
a magyarok évente átlagosan 5 órát töltenek dugóban.
Tőlünk nyugatabbra még elkeserítőbb a helyzet. A londoniak például évente 96 órát, vagyis 12 munkanapot töltenek dugóban. Országos szinten a belgák ülnek a legtöbbet feleslegesen az autójukban, miután ott az emberek átlagosan 58 órát veszítenek. A hollandoknál 45, a németeknél 35, a luxemburgiaknál 32 óra megy veszendőbe.
A magyar számadatok 50 százalékos javulást mutatnak a tavalyelőtti 10 órához képest. Ez a csökkenés viszont csak elsőre tűnik kedvezőnek, gazdasági szakértők szerint ugyanis
a dugók az erős gazdasági aktivitást mutatják.
Az Origó megkereste az útfelújításokért felelős BKK-t is, azt ígérték, későbbi közleményeik majd választ adnak kérdéseinkre is.