Mintegy 20 milliárd forint lenne árban a különbség aközött, hogy a régi szovjet kocsikat újítja-e fel az orosz Metrowagonmash a főváros számára, ahogy az most történik, illetve aközött, mintha teljesen új járműveket vásárolnának. A kormány a fővárosra mutogat, pedig nem Budapest döntött.
Már-már neki is kezdett az orosz Metrowagonmash járműgyártó cég a 3-as metrón közlekedő metrókocsik felújításának, de
még mindig téma, vajon miért ezt a megoldást választották új járművek vásárlása helyett.
Az orosz cég 220 millió euróért, vagyis mintegy 69 milliárd forintért újítja fel a 37, egyenként hatkocsis szerelvényt.
Fontos tényező az ár: a régieket korszerűsíteni olcsóbb. Ez persze kompromisszumokkal is jár: a BKV által nyilvánosságra hozott, nemrég aláírt szerződés szerint
a felújítás utáni garantált élettartam csupán 25 év, szemben egy új jármű 30 évével.
A régiek a felújítás után nem lesznek sem - a veszély esetén a menekülést segítve - egyszerűen végigjárhatók, sem légkondicionáltak.
A korszerűsítés 69 milliárdos költségével szemben a főváros és a BKV saját korábbi becslése szerint mintegy
90 milliárd forintba került volna az, ha teljesen új járműveket vásárolnak.
Pontos árat persze nehéz mondani, hiszen a versenyeztetési eljárás árcsökkentő hatását lehetetlen előre megbecsülni.
A 2-es és a 4-es metróvonalra 170 új kocsit gyártó francia Alstom cégnek összesen 65 milliárd forintot fizetett a főváros. Ha ezt az összeget felszorozzuk a 3-as vonal ellátásához szükséges, és a Metrowagonmash-szerződésben is szereplő 222 kocsira, az is csak 85 milliárd körüli összeg.
A fővárosnak ráadásul nem is 69 milliárdba, hanem 84 milliárd forint körüli összegbe kerül az egész felújítás. Saját forrás híján ugyanis
Budapest euróalapú devizahitelt volt kénytelen felvenni a felújításra,
erre 60 milliárd forint erejéig kapott engedélyt és állami kezességvállalást a kormánytól.
Ezért saját tartalékaiból kell kipótolni a fővárosnak a hitelösszeg és a szerződéses ár közötti 9 milliárdos különbséget. Mindezen felül a hitelkonstrukció kamata is jelentős tétel: a 15 éves futamidő alatt ez plusz 15 milliárd forint, ráadásul az esetleges árfolyamkockázattal is szembe kell nézni.
Miután az is kiderült, hogy a Metrowagonmash csak 20 százalékos jótállást vállal a szerelvényekre, vagyis ha egy elromlik, csak a javítás árának 20 százalékát fizetik vissza, ismét téma lett: miért nem vettek inkább új járműveket.
Neki is szegezték a kérdést a minapi Kormányinfón Lázár Jánosnak, aki viszont a fővárosra hárította a felelősséget. A miniszter azt mondta, a kormány nem szólt bele, hogy melyik megoldást választja a főváros, ők biztosították volna a kormánygaranciát a hitelfelvételhez.
Az egész beruházáshoz, és ahhoz, hogy melyik megoldás miért lenne jobb vagy rosszabb, a kormánynak nincs köze, a kabinetnek csak a pénzügyi garanciavállaláshoz van köze - mondta Lázár.
Nem szóltunk abba bele, hogy milyen technikai megoldást választanak
- tette hozzá a miniszter.
Elhangzott az is: Lázár teljesen kizártnak tartja az ellenzéki körökben népszerű elméletet, miszerint a tendernyertes orosz cég azért győzhetett, mert ez egy Orbán-Putyin-találkozón született paktum része volt. A miniszter azért ilyen biztos ebben, mert egyszer már volt egy Orbán-Putyin-találkozón.
Csakhogy ami a technológiaválasztást illeti, a miniszter szavainak ellentmond, hogy még a pénzügyi garanciavállalásról szóló kormánydöntés szerint is a kabinet választott a lehetőségek közül, majd döntött az új kocsik beszerzése helyett a régiek felújításáról.
A garanciavállalásról szóló kormányhatározat:
A Kormány 1468/2014. (VIII. 19.) Korm. határozata a fővárosi közösségi közlekedés biztonságos működtetése érdekében szükséges további feladatokról
A kormány felelősséget érez a főváros tömegközlekedésének biztonságos működtetéséért, ezért
1. megvizsgálta a fővárosi M3 metróvonal felújításával kapcsolatos fővárosi javaslatokat, és úgy döntött, hogy a szerelvények felújítására vonatkozó terveket támogatja;
2. mérlegelte az infrastruktúra felújításához szükséges pénzügyi források biztosításának lehetőségeit, és támogatja a felújítás hitelből történő finanszírozását;
3. engedélyezi az infrastruktúra felújítását szolgáló hitelfelvételt;
4. a 3. pont szerinti hitelfelvétel részleteiről történő egyeztetésekre a nemzeti fejlesztési minisztert jelöli ki.
Felelős: nemzeti fejlesztési miniszter
Határidő: azonnal
Orbán Viktor s. k., miniszterelnök
Ráadásul úgy döntött a kormány a felújítás mellett, hogy a főváros sem a korszerűsítést, hanem inkább új járművek beszerzését támogatta. Információink szerint ezt a főpolgármester meg is írta Lázár Jánosnak 2014. január közepén.
Tarlós István levelében azt írta: a metrókocsik felújítása életképes és műszakilag megvalósítható alternatíva, azonban
műszakilag és a hosszú távú gazdaságosság szempontjából új járművek beszerzése javasolt.
Budapest főpolgármestereként is ezt a megoldást támogatja - írta.
Erre a levélre, úgy tudjuk, választ nem kapott a Miniszterelnökséget akkor még államtitkári rangban vezető Lázártól, viszont érkezett egy levél a nemzeti fejlesztési minisztertől. Ebben Németh Lászlóné határozottan és egyértelműen a felújítás mellett foglalt állást.
Ezek után 2014. január végén ismét levelet írt Tarlós Lázárnak, de közben forrásaink szerint a fővárosnak be kellett látnia, hogy ha EU-s forrást ad a kormány a 3-as metróvonal infrastruktúrájának felújítására, és „minden nem fér bele", akkor a járműveknél a felújítást kell elfogadniuk.
Tavaszra kész a prototípus
Jövő áprilisig kell leszállítania az orosz cégnek a felújított szerelvények prototípusát, három év múlva pedig megújul a 3-as metró összes szerelvénye. Mint arról az Origo beszámolt, a BKV akár másfél milliárd forintnyi kötbért is kérhet az oroszoktól, ha nem teljesítik a határidőket.Opcionálisan benne van a metrófelújításról szóló szerződésben, hogy 69 milliárd helyett akár 82 milliárd is lehet a végösszeg, de csak akkor, ha több kocsira lenne szükség a metróvonal tervezett esetleges meghosszabbítása miatt. Erre 2020-ig egyébként sem várható se saját, se EU-s pénz.
A négy új állomás beiktatásával megvalósuló fejlesztés a káposztásmegyeri lakótelepig persze akkor is drágítaná a metrókocsi-beruházást, ha nem a felújítás, hanem az új beszerzés mellett döntöttek volna. Ez esetben az új járművek beszerzése 110 milliárd forint körül lenne.