Legkésőbb jövő áprilisban kell leszállítania a Metrovagonmasnak a 3-as metróvonal felújított szerelvényeinek prototípusát – derül ki a nyilvánosságra hozott rekonstrukciós szerződés ütemtervéből. Ha az orosz cég nem teljesíti a határidőt, akkor másfél milliárd forintot kell fizetnie kötbérként a BKV-nak.
A prototípus leszállítása után több mint hét hónapja lesz a Metrovagonmasnak, hogy megszerezze a típusengedélyt. Ha ez megvan, akkor egy héten belül elkezdik a többi szerelvény felújítását is, a BKV kettesével adja majd át ezeket az orosz cégnek.
A 37 szerelvény közel három év alatt fog megújulni.
A szerződés mellékleteként csatolt több mint 110 oldalas műszaki leírásból az is kiderül, hogy a szerelvényeken a felújítás után minimum 960 ember utazhat, a férőhelyek 20 százalékának ülőhelynek kell lennie.
Ez valamivel kevesebb, mint a mostani férőhelyek száma,
a BKV honlapja szerint ugyanis a vonalon jelenleg futó metrótípusokon 1068-an, illetve 1140-en férnek el.
Persze a melléklet minimális kapacitást ír elő, tehát elvileg több férőhely is lehet a szerelvényekben. Ha viszont abból indulunk ki, hogy alapvetően marad a kocsik elrendezése, vagyis ugyanott lesznek az ülések, mint most, akkor alighanem némileg csökkenő férőhelyszámmal lehet kalkulálni.
Ennek oka, hogy az átalakítással helyet fognak biztosítani a kerekesszékeseknek is.
A kerekesszékesek, illetve a babakocsisok számára a 6 kocsis szerelvény minden közbenső kocsijában kialakítanak majd egy-egy (tehát összesen négy) helyet rögzítési lehetőséggel és lehajtható ülésekkel.
A BKV azt is előírta, hogy ahol csak lehet,
vandálbiztos megoldásokat kell alkalmazni,
és úgy kell a kocsik belsejét kialakítani, hogy
könnyen lehessen géppel takarítani.
Az ajtókat is kicserélik majd, ezek a felújítás után szelektíven (külön-külön) nyithatók lesznek. Az ablakokba szilánkmentesen törő biztonsági üvegek kerülnek, ezeknek a felső része lesz nyitható.
A billenőablakokat azonban tiltja a műszaki leírás, csak tolóablakok lehetnek a felújított szerelvényeken.
A kocsik közötti ajtókat úgy kell kialakítani, hogy ezeket veszély esetén a vezető, illetve az utasok is ki tudják nyitni.
Az ülések előtt-fölött vízszintes kapaszkodórudak lesznek, ahogy a mostani szerelvényeken is. A BKV azt is előírta, hogy ezeknek
meleg tapintásúnak és könnyen tisztíthatónak kell lenniük, és színben meg kell különböztetni őket a többi alkatrésztől.
Klímaberendezés csak a vezetőfülkében lesz, az utastérben a plafonra szerelt ventilátorokkal oldják meg a szellőztetést. A szerelvényeken kamerák is lesznek, a vezetők ezeken keresztül láthatják majd az utasteret, a felvételek pedig visszakereshetők lesznek.
A rekonstrukció során új utastájékoztatási rendszert építenek be, és csökken majd a zajszint az utastérben. A felújítás 25 évvel hosszabbítja meg a szerelvények élettartamát.
Hogy pontosan hogyan fognak kinézni a felújított járművek, az a BKV korábbi válasza szerint majd csak a tervezést követően fog kiderülni. A Metrovagonmas oldalán látható egy 81-717.6 típusszámú szerelvény, ez azonban, úgy tudjuk, nem egy felújított, hanem egy újonnan gyártott jármű.
A 3-as vonalon futó szerelvények közül a legtöbb, 185 darab valóban 81-717/714-es típus, a képen látható, modernnek tűnő jármű nyilván ennek a mai utóda.
Az előbbi típus mellett még 27 darab Ev3 típusú kocsit is felújítanak, ezek átlagéletkora már több mint 37 év.