"Semmiféle ideológia vagy gazdasági érdek miatt nem tehetjük ki életveszélynek az európai polgárokat" – hallani Orbán Viktor szavait a hetek óta a médiában futó kormányzati hirdetésben. Az ellenzék által közösség elleni uszítás gyanújával feljelentett reklámban a kötelező betelepítési kvóta miatt érzett terrorveszélyre is figyelmeztet a kormány.
De nem csak aggódik, óv is a kormány: az állam és az emberek biztonsága érdekében – tavalyi sikertelen kísérlete után - ismét módosítaná az alaptörvényt, bevezetve egy új rendkívüli jogrendi kategóriát, a terrorveszélyhelyzetet. Ám
a terv nem aratott osztatlan sikert sem a pártok, sem a szakértők körében.
A kétharmados parlamenti többséget igénylő szavazásnál a Fidesz–KDNP számíthat a Jobbikra, ami éppen elég ahhoz, hogy ilyen veszélyhelyzetben a kormány szinte mindenben szabad kezet kapjon.
A honvédség felhasználására, az internet és a mobilhálózat lekapcsolására, kijárási tilalom bevezetésére, a határok lezárására, sőt az emberek kitelepítésére is lehetőséget adna az a –sorrendben már a hatodik – alaptörvény-módosítás, amelynek részleteiről az Origo számolt be, még a Simicskó István honvédelmi miniszter javaslatára kedden tartott ötpárti egyeztetés előtt.
Információink szerint összesen
30 ponton szólhatna bele a kormány az emberek életébe és az állam működésébe.
A javaslatcsomag terrorveszélyhelyzetben a szükségállapotnál gyengébb, de az általában természeti katasztrófáknál elrendelt veszélyhelyzetben megszokottnál szélesebb jogköröket adna a kormánynak.
A kormánynak nemcsak a költségvetés kereteinek felborítására lenne joga, de importkorlátozásokra, a közbeszerzések mellőzésére, vagy éppen a szerinte az ország biztonságát veszélyeztető személyek vagy szervezetek vagyonának zárolására is. Elképzelhető, hogy a benzinkúton jegyre adják majd az üzemanyagot, ahogy a boltban is a kenyeret.
A kormány terrorveszélyhelyzetben:
Terrorveszély esetén sem indokolt az alapvető jogok felfüggesztése – mondta az Origónak Tordai Csaba alkotmányjogász, aki viszont nem ellenezné a közigazgatást, a rendőrséget és a honvédséget egymástól elkülönítő rigorózus irányítási rendszerek finomítását a hatékonyabb fellépés érdekében.
Óvott a viszont olyan, "parttalan és súlyos államhatalmi visszaélésekre alapot adó" jogköröktől, amelyeket a kormány gyakorolhatna az új minősített időszakban.
A speciális terrorellenes intézkedések nincsenek meghatározva, így szinte bármit lehet érteni ezalatt.
Ugyanígy aggályosnak tartja az internet-, posta- és csomagforgalom lehetséges fokozott ellenőrzését, ha az azt jelenti, hogy megszüntetik az e körben most is alkalmazható titkos információgyűjtés garanciális szabályait. Az alkotmányjogász szerint ezek a példák is mutatják, hogy
pontos definíciók hiányában csak a kormány politikai önmérsékletén múlik, mit tesz, vagy nem tesz".
Az eddig ismertek alapján a javaslat elképesztően széles intézkedési jogkörrel ruházná fel a kormányt, külső kontroll nélkül – vélekedett. Az alkotmányjogász figyelmeztetett: ilyen döntést csak teljes konszenzussal szabad hozni, ám a jelenlegi "hiszterizált politikai légkör aligha alkalmas erre".
Nem így látja egy másik szakember. Szánthó Miklós, az Alapjogokért Központ munkatársa az Origónak azt mondta,
különleges helyzetben szükség van arra, hogy hatékonyan és rugalmasan lehessen intézkedni,
de persze kell, hogy legyen kontroll, nehogy visszaélésszerűen alkalmazzák a jogot.
Úgy vélte, az emberi jogok korlátozhatatlan csoportját és az Alkotmánybíróság működését mindez nem érinti, más alapjogok korlátozása viszont szükségszerű lehet terrorveszélyhelyzetben – ez mindenhol máshol is így van a világban, és a hatályos magyar szabályok is adnak erre általános felhatalmazást különleges jogrend idején.
A szakember szerint az új javaslatban
a kontrollt a kormány folyamatos beszámolási kötelezettsége és az Országgyűlés kétharmados – igaz, utólagos – jóváhagyása biztosítja.
Elismerte, hogy a különleges jogrendekben életbe léptethető egyes intézkedések talán sokkolónak hathatnak, de csak azért, mert az elmúlt 25 évben nem nagyon esett szó róluk – pedig az alkotmány 1990 óta tartalmazza őket.
Bár itthon eddig csak a legenyhébb különleges jogrendre, a veszélyhelyzetre volt példa a kolontári vörösiszap-katasztrófa vagy árvízhelyzetek idején, Szánthó emlékeztetett, hogy a novemberi párizsi terrortámadások után Franciaországban a jóval szigorúbb szükségállapotot is bevezették.
A jelenleg az alaptörvény által ismert öt rendkívüli jogrend közül a szükségállapot „lefedheti" a terrortámadás esetét, míg a megelőző védelmi helyzetbe vagy a váratlan támadás esetkörébe beleérthető a terrorveszély, azonban az egyértelműség és a jogbiztonság miatt érdemes lehet egy új, kifejezetten a terrorakciókról szóló különálló kategória bevezetése.
Az alaptörvény szerinti különleges jogrend időszakai jelenleg:
Szánthó szerint már csak azért is, mert Magyarországon – az elemi csapás esetében alkalmazható veszélyhelyzetet leszámítva – nincs a különleges jogrendek alkalmazására és értelmezésére kiforrott joggyakorlat, így nem állítható, hogy egy valóban komoly terrorfenyegetettség esetén ne lenne több eltérő értelmezés, vajon az melyik, jelenleg hatályos esetkörbe "értendő" bele.
Éppen azért, hogy az adott helyzetben ne ezen menjen a jogi vita, Szánthó szerint
érdemes egy hatodik, jól körülhatárolt, és alaposan leszabályozott kategóriát létrehozni a terrorveszélyre.
Felvetésünkre az Alapjogokért Központ munkatársa arról is beszélt, szerinte nincs összefüggés a jelenleg is hatályban lévő tömeges bevándorlás okozta válsághelyzet és a rendkívüli jogrendek között.
A majdnem szükségállapot
A tervezett alaptörvény-módosítás előkészítői úgy ítélték meg, hogy önmagában egy terrorfenyegetés vagy esetleg egy-egy már megtörtént, de elszigetelt hatású terrorcselekmény nem indokolja a legszigorúbb rendkívüli jogrend, a szükségállapot bevezetését, erre lenne jó "majdnem szükségállapotként" az újonnan az alaptörvénybe emelni tervezett terrorveszélyhelyzet.Tordai Csaba alkotmányjogász szerint viszont
nincs feltétlenül szükség arra, hogy a terrorveszély miatt egy új, minősített jogrendet írjanak bele az alkotmányba.
Az alkotmányjogász szerint ennek amellett, hogy a gránitszilárdságúnak mondott alaptörvénynek négy éven belül már a hatodik módosítását jelentené, gyakorlati haszna sincs sok.
Méghozzá azért, mert egy már bekövetkezett terrortámadás utáni helyzetet megfelelően lefed a már most is létező szükségállapot, míg egy tervezett terrortámadás okozta fenyegetettség kezelésére alkalmas a már szintén létező megelőző védelmi helyzet kategória. Az alkotmányjogász annak viszont látná értelmét, hogy a megelőző védelmi helyzet kritériumait, szabályait egyértelműsítenék.
Gránitszilárdságúnak mondta
A 2012. január elsején hatályba lépett új alkotmányt Orbán Viktor miniszterelnök "gránitszilárdságú alapnak" nevezte ugyan, ám ezután 2014 végéig ötször módosították, a mostani lenne a hatodik változtatás. Emlékezetes, hogy a Fidesz úgy készített elő 2010-től új alkotmányt, hogy ezt sem a kampányban, sem a kormányprogramjában nem jelezte előre. Igaz, Orbán Viktor egy 2009-es nyilatkozatában azt mondta, tiszteletben tartja az alkotmányt, de nem tiszteli.A terrorveszélyhelyzetről rendelkező alaptörvény-módosításhoz
az összes képviselő kétharmadának szavazata szükséges, így a kormánypártoknak ellenzéki támogató voksok kellenek.
Később, a rendkívüli intézkedés kormány általi elrendelésének utólagos jóváhagyásához, vagy a két hónapos időtartam meghosszabbításához elegendő lesz a jelen lévő képviselők kétharmada.
Az alkotmánymódosításnál úgy tűnik, a Fidesz–KDNP számíthat a Jobbik támogatására. Legalábbis konstruktívan támogatónak ítélte a párt hozzáállását az ötpárti egyeztetés után a fideszes Gulyás Gergely, és így nyilatkozott az Origónak Novák Előd is. A Jobbik alelnöke a kormány túlzott felhatalmazását firtató kérdésünkre azt mondta,
a rendkívüli jogrendben vannak durva dolgok, ez természetes."
Pártja amúgy már tavaly augusztusban benyújtott egy hasonló célú törvénymódosítást.
Ugyan a Fidesz hasonlóan támogatónak ítélte az egyeztetésen az LMP hozzáállását is, de Schiffer András, az ellenzéki párt társelnöke szerint csak azért, mert Gulyás Gergely nem figyelt eléggé. Ők ugyanis ebben a formában biztosan nem támogatják a javaslatcsomagot, "ezt a kormány nem gondolhatja komolyan".
Schiffer András az Origónak azt mondta, értik, hogy új biztonsági kihívásokra kell választ adni, nem is zárkóznak el attól, hogy mondjuk terrorfenyegetettség esetén a hadsereget is felhasználhassák, de szerinte
biankó csekket nem adhatunk a kormány kezébe, hogy szinte azt tegyen, amit akar".
Éppen ezért nyitottak a további egyeztetésekre – ha egyáltalán lesznek.
Nem támogatják a kormány tervét az ötpárti egyeztetéstől amúgy távol maradó szocialisták sem (kérésük ellenére nem küldte meg előre a kormány a tervezet szövegét, ezért nem mentek oda).
Tóbiás József MSZP-elnök a javaslatcsomagot látszatintézkedésnek nevezte,
és bejelentette, hogy az MSZP maga ír törvényt a terrorfenyegetettség kezelésére.
Molnár Zsolt, az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottságának MSZP-s elnöke pedig az Origónak azt mondta, terrorveszélyhelyzetben inkább a rendőrségnek, a Terrorelhárítási Központnak és a nemzetbiztonsági szolgálatoknak kellene erősebb jogköröket adni, nem pedig a kormánynak több hatáskört, ráadásul kontroll nélkül.