A pénzügyi és vagyongazdálkodást érintően, valamint a belső kontrollrendszer kialakításában és működtetésében tárt fel hiányosságokat az Állami Számvevőszék (ÁSZ) két budapesti kórház, a Péterfy Sándor utcai és a Jahn Ferenc-kórház ellenőrzésekor.
Az ÁSZ a két intézmény 2008 és 2013 közötti időszakra kiterjedő ellenőrzését végezte el. A két intézmény fölötti irányítói hatásköröket 2011 végéig a Fővárosi Közgyűlés, 2012. január 1-jétől az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) gyakorolta, egyes fenntartói, irányítói jogok gyakorlását pedig a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet (GYEMSZI) vette át.
A számvevőszék mindkét kórházra vonatkozóan megállapította, hogy az irányítói hatásköröket a közgyűlés részben szabályszerűen, az Emmi pedig szabályszerűen gyakorolta.
A GYEMSZI azonban a jogszabályi előírásokat hiányosan érvényesítette.
A hatékony gazdálkodáshoz sem a közgyűlés, sem a GYEMSZI nem alakított ki mérhető teljesítmény-követelményeket.
Az ellenőrzési jogosultságait a minisztérium és a GYEMSZI szabályszerűen gyakorolta, a közgyűlés viszont csak részben gyakorolta az előírásoknak megfelelően.
A csaknem 450 ezer budapesti lakost ellátó Péterfy Sándor utcai kórházról ezeken felül megállapították, hogy
a belső kontrollrendszer kialakítása és működtetése nem biztosította a szabálytalanságok megelőzését, feltárását,
továbbá nem biztosított megfelelő feltételeket a szervezet integritását veszélyeztető korrupciós kockázatokkal szemben.
Az ellenőrzött időszakban nem volt biztosított az intézmény fizetőképessége, a szállítói és egyéb kötelezettségeknek határidőn túl tudott eleget tenni.
A szállítói kötelezettség állománya a 2008. január 1-jei mintegy 600 millió forintról 2013 végére több mint 2,6 milliárd forinttal nőtt,
annak ellenére, hogy a kórház ennek csökkentésére csaknem 3,2 milliárd forint fenntartói, illetve konszolidációs támogatást kapott.
A Péterfy Sándor utcai kórház nem folytatott le közbeszerzési eljárást mintegy 500 millió forint értékben.
A GYEMSZI a közbeszerzéssel kapcsolatos jogszabályi előírásokat hiányosan érvényesítette, így nem használhatták ki a központosított közbeszerzésekből fakadó előnyöket.
A 400 ezer lakos ellátásáért felelős Jahn Ferenc-kórházban a belső kontrollrendszer kialakítása és működtetése részben volt szabályszerű:
a kórház ugyan kialakította a kontrollrendszert, azonban annak megfelelő működését az ellenőrzés tapasztalatai nem támasztották alá.
Az intézmény fizetőképessége 2011-től nem volt biztosított, a kórház szállítói kötelezettségeinek részben határidőn túl tudott eleget tenni.
A szállítói kötelezettség állománya az ellenőrzött időszakban 451,8 millió forinttal, vagyis 93,7 százalékkal nőtt annak ellenére, hogy a 2010-2013 években a szállítói kötelezettségek csökkentésére 780,3 millió forint konszolidációs támogatást kapott.
A GYEMSZI ezt a kórházat érintően sem gondoskodott teljes körűen a közbeszerzések központosított lefolytatásáról.
A számvevőszék a GYEMSZI utódjaként működő Állami Egészségügyi Ellátó Központ főigazgatójának a két ellenőrzés alatt négy, a Péterfy Sándor utcai kórház főigazgatójának öt, a Jahn Ferenc-kórház főigazgatójának pedig hat javaslatot tett, amelyek alapján
30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.