Működésképtelen lesz a 3-as metró felújítása alatt az autóbuszos pótlás a belvárosban – írta a vonal rekonstrukciójának tervezésével megbízott konzorcium. A tervezők a pótlás idejére leállították volna a villamosforgalmat a Kiskörúton, hogy a síneket csak a pótlóbuszok használhassák. A BKK számára azonban ez elfogadhatatlan volt.
Az ország legforgalmasabb kötöttpályás vonalának számító 3-as metrót két ütemben fogják felújítani, a közgyűlés döntése szerint a munka novemberben indul.
A felújítás alatt 150 busz fogja az utasokat szállítani, ezek beszerzéséről májusban dönt majd a Fővárosi Közgyűlés.
A metrópótló autóbusz útvonalának kritikus pontja a Múzeum körút – Károly körút útvonal – írja a vonal rekonstrukciójának előkészítésével megbízott Főmterv–Uvaterv konzorcium. A BKV honlapján is elérhető dokumentumból kiderül: a tervezők azt javasolták a BKK-nak, hogy a pótlás idejére kizárólag a metrópótlók használják a villamosvágányokat a Deák tér és a Kálvin tér között.
Erre az időszakra pedig a 47-es és 49-es villamosok közlekedését leállították volna,
és a 9-es busz sem használhatta volna ezen a szakaszon a síneket.
„Ez megfelelő előnyt biztosítana a metrópótló viszonylatok számára, amelyek összességében akár 4-szer nagyobb utasforgalmat bonyolítanak le” – olvasható a tervben.
A BKK számára azonban a villamosközlekedés leállítása elfogadhatatlan volt. Így a tervezők olyan szimulációkat készítettek, amelyekben a pótlóbuszok és a villamosok egyszerre használják a síneket.
Az Astoriánál ráadásul 66 méter hosszú peronra lenne szükség ahhoz, hogy egy csuklós villamos és két csuklós busz egyszerre meg tudjon állni. A Károly körúton azonban a tervezők szerint nagyon nehéz a peron hosszabbítását megoldani, ráadásul a peron szélessége jelentősen csökken a csomóponttól távolodva.
A szimuláció több változatra készült el, ezek közül csak egy volt működőképes.
„Ebben a változatban óránként 80 busz és 12 villamos közlekedik a vágányzónán” – olvasható az anyagban.
A tervezők azonban azt is hozzáteszik, hogy a szimulációban másodpercre pontos menetrend szerint mindig másodperc pontossággal érkeztek a járművek a megállóba, és az utascsere ideje is másodpercre pontos és fix volt. Azonban
még így is előfordultak feltorlódások
a vágányzónán, amelyek az idő előrehaladtával részben le tudtak bomlani.
A tervezők a dokumentumban azt írták (vastagon kiemelve), hogy
másodperces pontosságú rendszer a valóságban nem kivitelezhető,
ezért a szimuláció eredménye a valóságra nem képezhető le”. Vagyis szerintük a valóságban ez a rendszer működésképtelen lesz.
A belvárosi szakasz előtt azonban a vonal északi és déli részeit fogják felújítani.
Az északi szakaszon két metrópótló járat fog közlekedni: az egyik a Rózsa utcától, a másik járat Újpest-központtól jár majd a Lehel térig.
Ezen a részen a terv szerint csúcsidőben óránként 13-14 ezer utast tudnak majd a buszok szállítani, ez a metró forgalmának körülbelül 70 százaléka.
A felújítás idejére a következő járatok közlekedését fogják módosítani:
A déli szakaszon is két pótlójárat lesz: az egyik a Határ úttól, a másik Kőbánya-Kispesttől fog járni a Nagyvárad térig.
Ezen a szakaszon csúcsidőben óránként 16 ezer utast tudnak szállítani a pótlóbuszok, ami a teljes forgalom 80 százaléka.
Itt a felújítás alatt jó néhány járat végállomását beljebb hozzák:
A felújítás második ütemében jön az igazán problémás belvárosi szakasz pótlása. Elsőként a pótlóbuszok a Nagyvárad tér és a Lehel tér között fognak járni. Ezen a szakaszon a buszokkal csúcsidőben óránként 13-14 ezer utast tudnak majd elvinni, ez a metró forgalmának körülbelül 70 százaléka.
Ezután a metró dél felől már bejön a Deák Ferenc térig, észak felől viszont csak az Árpád hídig. Tehát ekkor az Árpád híd és Deák Ferenc tér között kell majd pótlóbuszra szállni.
A felújításnak ebben a szakaszában is fontos szerepet szánnak az 1-es villamosvonalnak. Bár a Főmterv-Uvaterv szerint ebben az időszakban
jelentősen nő majd a 4-es és 6-os villamos terhelése,
ezek a járatok azonban már most is a kapacitáshatáron működnek, így itt jelentős sűrítést már nem lehet bevezetni. A 20E, a 30 és a 30A, valamint a 85 és 85A buszok is sűrűbben fognak közlekedni.
Mindezek mellett azonban hétköznaponként este nyolctól üzemzárásig és a hajnali üzemkezdettől 5 óráig, illetve hétvégén
a teljes vonalon pótlóbuszok járnak majd.
Az M3-1 Újpest, Rózsa utcától a Határ útig, az M3-2 Újpest-központtól Kőbánya-Kispestig.