A Fővárosi Közgyűlés csütörtökön, rendkívüli ülésén dönthet a 3-as metró rekonstrukciója miatt szükséges járműpótlásról. A városvezetés új lengyel Solaris buszok vásárlását javasolja.
A Tarlós István főpolgármester, valamint Bagdy Gábor és Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes által jegyzett előterjesztésben két változat szerepel a járműpótlás megoldására:
Az anyagban az is szerepel, hogy "a metrószerelvények nagy befogadóképességének kiváltása érdekében" mintegy 150 csuklós autóbusz forgalomba állítása szükséges.
Az előterjesztők a szolgáltatás megrendelése helyett inkább új autóbuszok beszerzésére tesznek javaslatot.
A járműpótlás szolgáltatás megrendelésével történő biztosítása kockázatot jelent
a 3-as metróvonal felújításának időben történő megkezdésére - írták.
Az előterjesztők azt is hozzátették, hogy az új buszok beszerzése olcsóbb megoldást jelent, továbbá a pótlási időszak - 3 év - elteltével a BKV Zrt. járműflottájának korszerűsítését is szolgálja, és nem eredményez a közlekedési társaságnál "bizonyosra vehető" létszámleépítést, valamint biztosítja a buszok megérkezését a kivitelezési munkák kezdetére.
Az előterjesztésben Solaris Urbino 18 típusú buszok beszerzését javasolják a BKV-nál rendelkezésre álló források terhére darabonként 277 ezer euró, vagyis 87,3 millió forintos áron.
Az előterjesztésből az is kiderül, hogy
a BKV-nak a beszerzés teljes mennyiségére nincs forrása, így 110 új Solaris autóbusz megvásárlására tesznek javaslatot.
A maradék 40 buszt más vonalakról csoportosítanák át.
Az előterjesztésben tehát két határozati javaslat szerepel. Az egyik szerint a Fővárosi Közgyűlés úgy dönthet, hogy legfeljebb 9,7 milliárd forintért 110 új autóbuszt vesz.
A testület tudomásul veszi a nemzetgazdasági érdek érvényesítését, de mivel a kormány jelen előterjesztés előkészítéséig
nem adott garanciát
a főváros számára "a járműpótlásnak esetleges szolgáltatásmegrendelés útján történő biztosítása körében felmerülő többletköltség finanszírozására", ezért a főváros a szolgáltatás megrendelését nem támogatja.
Az előterjesztés szerint a járműpótlás szolgáltatásmegrendeléssel történő biztosítását
nem a főváros kezdeményezte,
hanem a kormány illetékes minisztere a magyar járműipar támogatására alapozta a javaslatot. A főváros előrebocsátotta, hogy erre irányuló kormányhatározat birtokában tudja ezen alternatívát támogatni, azaz a járműpótlást szolgáltatásmegrendeléssel biztosítani.
A másik határozati javaslat arról szól, hogy szolgáltatásmegrendeléssel oldanák meg a pótlást, ha a kormány ezt támogatja, és ezen konstrukcióval felmerülő többletköltség fedezetét biztosítja.
Azonban ezen változat elfogadása esetén is,
ha a kormány május 31-ig nem nyújt garanciát, támogató döntést nem hoz, úgy új autóbuszokat vesznek.
Az előterjesztés elfogadásával továbbá felmondanák a BKV Zrt. és a MABI-BUS Kft. között PKD konstrukcióban létrejött új, alacsonypadlós, dízeles, csuklós autóbuszok beszerzésére vonatkozó szerződést, mivel ennek fedezete nem biztosított.
A PKD konstrukció lényege, hogy
a jármű egységenként érkezik meg, és a közlekedési társaság szakemberei szerelik össze.
Ebben a konstrukcióban egy busz ára 279 ezer euró lett volna. Mint írták, a készre szerelési költségekre figyelemmel 266 ezer eurós vételár esetén lenne gazdaságos a PKD konstrukciós csuklós autóbuszok beszerzése.