Szakmai körökben attól tartanak, hogy az egyre súlyosabb szakemberhiányt próbálja majd a kormány jogi eszközökkel ideig-óráig kezelni, és csupán ezt a célt szolgálja a Magyar Közlönyben csütörtökön megjelent egészségügyi törvénymódosító-csomag. Ez lehetővé teszi – a még csak tervezett alkotmánymódosítás szóhasználatát átvéve – az egészségügyi veszélyhelyzet kihirdetését.
Ezt a fenti feltételezést erősíti, hogy a Balog Zoltán humánminiszter által benyújtott törvénycsomag erre a részre vonatkozó indoklása szinte ki is mondja, mi szükség volt az amúgy különleges jogrendi időszakokban – például rendkívüli vagy szükségállapot – esetén jelenleg is alkalmazható egészségügyi válsághelyzet mellett egy új kategória, a veszélyhelyzet bevezetésére.
Az előterjesztő miniszter azzal indokolta az új kategória bevezetését, hogy „a hatékony betegellátást, feladatteljesítést szolgálja, mivel az új előírások alapján az egészségügyi veszélyhelyzet kihirdetését követően a kormányhivatal adminisztratív, hatósági intézkedéseket hozhat annak érdekében, hogy a lakosság egészségügyi ellátása biztosított legyen”.
Ahogy a törvényjavaslat indoklása ki is fejtette:
hatékonyan kezelhetők azok a helyzetek, amelyek esetén az állami szervek fokozottabb intézkedésére van szükség,
ugyanakkor még a különleges jogrend bevezetése nem indokolt, illetve nem lehetséges”. Vagyis a veszélyhelyzet elrendeléséhez nem kell különösebb, súlyos indok, ami amúgy a különleges jogrendet indokolttá tenné.
De vajon mire jó az ágazati törvény szerint most is bevezethető válsághelyzet feltételeinél gördülékenyebben alkalmazható egészségügyi veszélyhelyzet? Mi történik másképp? Talán a legfontosabb, hogy
ilyen helyzetben hatósági intézkedéssel kirendelhetők az egészségügyi dolgozók is.
Egészségügyi veszélyhelyzet esetén:
Alapesetben a katasztrófavédelmi törvény szerinti az egészségügyi feladatatok biztosítása érdekében katasztrófaveszély esetén hirdethet egészségügyi veszélyhelyzetet a fővárosi és megyei kormányhivatal.
A törvény szerint azonban egészségügyi veszélyhelyzet nem csak katasztrófa idején rendelhető el, hanem „akkor is, amikor katasztrófahelyzet nem áll fenn, de az egészségügyi feladatok más módon nem biztosíthatók”. Ebben az esetben a miniszter dönt. Akár akkor is, ha mondjuk valamelyik kórházban kezelhetetlen szakemberhiány alakulna ki.
Ha nincs elég orvos, egy biatorbágyi patológus operálja majd a mohácsi beteg húgyhólyagját?
– viccelődnek már most orvosok. Az Origónak az MSZP egészségpolitikusa, Havas Szófia – maga is gyakorló orvos – azt mondta, a területi ellátási hiány ellen ugyan bevethető ez a módszer, de
az átvezénylés nem old meg olyan problémákat, mint például a több ezer betöltetlen háziorvosi praxis”.
Hozzátette: az orvos- és nővérhiányt ilyen adminisztratív eszközökkel aligha tudják enyhíteni.
Az Origo kereste a törvényt benyújtó Balog Zoltán minisztériumát, hogy megtudja,
mit jelent pontosan az, hogy „más módon nem biztosíthatók” az egészségügyi feladatok,
és ezt a helyzetet vajon a miniszter milyen körülmények alapján határozhatná meg. A tárca egészségügyért felelős államtitkársága szerint ez „a végrehajtási szabályok elfogadását követően” válaszolható meg.
Az, hogy az egészségügyi veszélyhelyzet, még ha a szakemberhiány akut kezelésére használják is, nem jelent csak átmeneti megoldást, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az egészségügyi államtitkárság egy másik kérdésre kifejtette: az egészségügyi veszélyhelyzet – amelynek célja szerintük „a betegellátás segítése szervezési és jogi keretek biztosításával” – időtartama legfeljebb 10 nap lehet.
Ennél hosszabb időtartam meghatározása ugyanis szerintük nem indokolt, mivel
a helyzetet vagy lehet normalizálni ennyi idő alatt, vagy más típusú intézkedések kihirdetésére van szükség,
mint például az egészségügyi válsághelyzet”. Utóbbi a most is létező magasabb kategória, de ezt önhatalmúlag a szakminiszter nem rendelheti el.
További kérdésünkre, miszerint 10 nap után elrendelhető-e újabb 10 napra a veszélyhelyzet, és ha igen, kell-e ehhez egy-két nap kihagyás, vagy azonnal meghosszabbítható az intézkedés, az államtitkárság azt válaszolta: a törvény nem szabályozza a veszélyhelyzet meghosszabbíthatóságát, és bár a végrehajtási szabályok még kialakulóban vannak, ezt nem is tervezik.
Az ilyen veszélyhelyzetben kirendelt egészségügyi dolgozók mondhatnak-e nemet a kirendelésre? – kérdeztük az államtitkárságtól, és kíváncsiak voltunk, vajon szankcionálják-e valamivel, ha mondjuk egy, a kormányzat által is elismerten keveset kereső orvos nem hajlandó még 10 napra sem áthurcolkodni az ország másik végébe, magára hagyva közben a családját.
A kirendelés megtagadására vonatkozóan nincs jogszabályi szankció
– hangzik a hivatalos válasz, és az egészségügyi államtitkárság azt is megjegyezte: „Véleményünk szerint valamennyi egészségügyi dolgozó a betegek érdekeit is szem előtt tartva, felelősségteljesen végzi a munkáját.” Vannak azért kivételek, nem minden esetben rendelhető ki az egészségügyi dolgozó – tették hozzá.
Nem rendelhető ki a dolgozó:
Az Origo kérdésére az államtitkárság azt is elárulta, nem várják el, hogy a kirendelés miatt, illetve annak időtartama alatt felmerült extra költségeket – utazás, szállás, étkezés – az egészségügyi dolgozó maga állja, ezt teljes körűen kifizetik. Azt írták, a dolgozó „a kirendelés alatt a munkabérére, valamint a kirendelés teljesítése során indokoltan felmerülő költsége megtérítésére jogosult”.
A minap egy budapesti kórház vezetése is elismerte, hogy sok esetben
azért is kell órákat várakozniuk a betegeknek a sürgősségi osztályon, mert az egészségügyben már általánossá vált az orvos- és szakdolgozóhiány.
Ezt a Jahn Ferenc Dél-pesti Kórház és Rendelőintézet vezetése ismerte el, miután a sürgősségi osztályukon megrázó videót forgatott egy ellenzéki parlamenti képviselő.
Mint arról az Origo beszámolt, egy átlagos hétköznapon délután háromtól éjfélig ült Oláh Lajos, a Demokratikus Koalíció színeiben politizáló független képviselő a Jahn Ferenc Dél-pesti Kórház sürgősségi osztályán, hogy lássa, milyen ellátást kapnak az oda érkező betegek. Megrázó tapasztalatairól az alábbi kisfilmet forgatta:
Az Origo megkereste a kórház vezetőit, akik reagálásukban elismerték, hogy a helyzet súlyos. Emlékeztettek, hogy a Jahn Ferenc Dél-pesti Kórház és Rendelőintézet
csaknem 380 ezer ember egészségügyi ellátását biztosítja, így napi 90-100 betegük van.
A kórház emlékeztetett arra, hogy a sürgősségire érkező betegek ellátása nem érkezési sorrendben történik, ráadásul a sürgősségi ellátó munka előre nem tervezhető, ezért a legnagyobb gondosság mellett is többórás várakozási idő alakulhat ki, miközben általános az orvos- és szakdolgozóhiány.
Politikai döntés lenne, hogy az egészségügyet fejlesszék, és az egészségügyben dolgozóknak magasabb bért adjanak – ezt már Szabó Tímea mondta az Origo kérdésére. Az ellenzéki képviselő, a Párbeszéd Magyarországért politikusa volt az, aki nemrég egy hónapra önkéntes ápolónak állt egy fővárosi kórházban, tapasztalatait pedig így foglalta össze: „Ez maga a földi pokol.”
Szabó Tímea az orvoshiányról szólva megjegyezte:
Borsod-Abaúj-Zemplén megyében egyetlen aneszteziológus (altatóorvos) van,
ezért a kórházakban a műtéteket ahhoz igazítják, hogy ő miként tud cikázni a különböző városok intézményei között. Hozzátette: a kardiológiai osztályon, ahol egy hónapig dolgozott ápolóként, ez idő alatt négy ápoló mondott fel.