Az Országgyűlés ma kezdte a vitát arról a javaslatról, amely lehetővé tenné a jogellenesen működő „taxi vagy taxijellegű” szolgáltatásokhoz való internetes hozzáférést. A taxisok egy csoportja ennek ellenére ma is forgalomlassító demonstrációt tartott,
az évben már hatodik alkalommal.
Nyolc óra után indultak el a Hősök tere–Dózsa György út–Thököly út–Rákóczi út–Kossuth Lajos utca–Erzsébet híd útvonalon. Az Erzsébet hídra a tervezetthez képest később, fél 10 körül érkeztek meg. A taxisok a buszsávot és a külső sávot zárták le, a híd környékén mindkét irányban akadozott a forgalom. Egy órakor a tüntetők egy csoportja a Belügyminisztériumhoz ment, hogy petíciót adjon át a miniszternek, a többiek pedig elhagyták a hidat.
Czifery Csaba, a mai tüntetés egyik szervezője az Origónak azt mondta: a petícióval arra akarják felhívni a Belügyminiszter figyelmét, hogy – véleményük szerint – a rendőrség és a Nemzeti Közlekedési Hatóság nem lép fel elég szigorúan az „illegális taxi személyszállítókkal” szemben, pedig erre az év eleje óta lehetőségük lenne. A petícióban ezért az új szabályozás hatálybalépéséig azt kérik, a Belügyminiszter a hatályos jogszabályok alapján
Budapest egész területén rendeljen el 24 órás fokozott ellenőrzést az "Uber-sofőrök és más illegális taxisok" felkutatására.
Czifery hangsúlyozta, nem csak az Uber, hanem az összes törvénytelenül működő személyszállító ellen harcolnak. Szerinte az Országgyűlés előtt lévő szabályozás megfelelő, és ha azt el is fogadják a képviselők, akkor nem lesz több demonstráció.
Az Országgyűlés előtt lévő javaslat több eszközzel lehetetlenítené el az engedély nélkül taxizók működését. Az ilyen sofőröktől kilenc büntetőpontot vonnának le, ismételt szabálysértés esetén pedig még egyszer kilencet. Ennyi büntetőpont a jogosítvány automatikus hat hónapos bevonását jelentené. A jogellenes taxizáshoz használt autót már első alkalommal ki lehetne vonni a forgalomból fél évre, az ismételt szabálysértők autóinak rendszámát pedig akár három évre is levehetnék.
Emellett a javaslat elfogadása esetén
a kormányhivatalok blokkolhatnák az olyan internetes oldalakat, amelyek közvetlen hozzáférést biztosítanak a jogellenes diszpécserszolgáltatáshoz,
vagy ilyen szolgáltatást népszerűsítenek. A honlapokat, alkalmazásokat 365 napig lehetne blokkolni.
Ezt a demonstráció után Fónagy János is megerősítette. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára azt is hozzátette, hogy a szigorítást
a tevékenységet legálisan végző adófizető taxisok érdekében
Az Országos Taxisszövetség (OTSZ) nem vett részt a mai demonstráció szervezésében. A szervezet elnöke, Metál Zoltán azt mondta az Origónak, szerintük a tüntetés okafogyott, mert a törvényjavaslat is azt bizonyítja, hogy a kormány komolyan foglalkozik a személyszállítás kérdésével, és az elmúlt hónapokban folyamatosak voltak az egyeztetések a szakmai szervezetekkel. Metál Zoltán elmondta:
információi szerint az 5300 budapesti taxis közül mindössze 30-40 tüntet
– ők valószínűleg szkeptikusabbak vagy türelmetlenebbek, mint nem tüntető kollégáik.
Az OTSZ elnöke az Uberrel kapcsolatban megjegyezte: az elmúlt másfél évben minden szereplőnek lett volna lehetősége a szabályoknak megfelelő működést kialakítani, ők azonban elmulasztották ezt.
A Főtaxi – csakúgy, mint a múlt héten – most is arra kérte a taxisokat, hogy ne vegyenek részt a tüntetésen. A cég szerint a demonstráció ingyenreklámot biztosít az engedély nélküli fuvarszervezőknek, indokolatlan közlekedési fennakadásokat okoz, valamint súlyosan rontja a taxisok társadalmi megítélését.
„Az Uber továbbra is a párbeszédet szorgalmazza, és az NFM jelezte, hogy ők is nyitottak erre” – írta a cég az Origo kérdésére. Szerintük
blokkolás helyett konstruktív megoldásra van szükség, ami lehetőséget ad mind a hagyományos, mind pedig az alternatív piaci szereplők működésére.
Ezzel kapcsolatban konkrét megoldási javaslatot juttattak el a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium képviselőinek.
Az Uber bízik abban, hogy „a parlament meghallja a több mint 150 ezer magyar felhasználó szavát”. Szerintük az Uber blokkolásával 1200 olyan magyar ember kereseti lehetősége kerülne veszélybe, akik adót fizetnek, számlát adnak, és engedélyekkel rendelkeznek.