Nincs olyan információja Tarlós Istvánnak, miszerint valójában nem felújított, hanem teljesen új kocsikat szállítana Budapestre a 3-as metróra az orosz járműgyártó Metrovagonmas.
Erről a főpolgármester arra reagálva beszélt az Origónak, hogy előbb a 444.hu, majd a Népszabadság szakértőkre hivatkozva azt valószínűsítette, hogy a valódi verseny elkerülése és
az orosz partner helyzetbe hozása miatt kiírt tender győztese nem felújított, hanem új metrókocsikat szállít.
"Nekem nincs ilyen információm, viszont úgy látom, egyeseket bánt, hogy egy csomó minden megvalósult végre, aminek már korábban kellett volna. Ugyanez volt a Széll Kálmán térrel, most pedig a 3-as metró kocsijaival kapcsolatban jön ez a képtelen keresgélés, hogy a kákán is csomót találjanak" - mondta az Isztambulban tartózkodó főpolgármester az Origónak.
Játékból tételezzük fel, hogy valóban újak ezek a kocsik, most akkor a város mikor jár jobban: ha a pénzéért felújítottakat kap, vagy ha teljesen újakat?"
Arra a kérdésre, hogy indít-e vizsgálatot a főváros annak kiderítésére, hogy végül is milyen kocsikért fizetett az önkormányzat több tízmilliárd forintot, a főpolgármester azt válaszolta:
újságcikkek, találgatások alapján nem akarok vizsgálódni, a közlekedési hatóság pedig úgyis megvizsgálja a kocsikat, mert ki kell adnia az engedélyt."
Csakhogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság a típusengedély kiadásánál mindössze a hatályos szabványoknak és előírásoknak való megfelelőséget vizsgálja, ezeknek pedig akár a felújított és az új kocsik is eleget tehetnek, vagyis várhatóan ebből nem fog kiderülni, hogy újak-e, vagy felújítottak.
Erre a felvetésre Tarlós azt válaszolta: mérnökemberként ő nem tudja elképzelni, hogy bármilyen cég olcsóbban adná a valóban új kocsit felújítás címszó alatt, mintha újat rendelnének tőle, szerinte ez nem életszerű.
Feljelent a DK
A Demokratikus Koalíció (DK) feljelentést tesz az ügyben. Politikusuk, Gy. Németh Erzsébet azt mondta, ha igazak a sajtóhírek, akkor ez felveti a korrupció, a csalás illetve a megtévesztés gyanúját. Gy. Németh Erzsébet kérdésesnek nevezte, hogy a városvezetésnek vajon eleve az volt-e a célja, hogy új kocsikat szerezzen az orosz cégtől. Megismételte, a DK eredetileg is új metró kocsikat szeretett volna beszereztetni, de ezt nem "ezzel az álságos és botrányos tenderrel kellett volna megtenni".
"Ha a szállító jobb terméket szállít, mint vártuk, az ellen a városnak nem észszerű tiltakozni" - mondta Tarlós arra az eshetőségre, ha mégis az derülne ki, hogy a kocsik valóban újak, bár ez esetben
a teljesítés ellentmondana a fővárosi közgyűlés felújításról szóló határozatának, a szerződésnek,
de még a támogatást rögzítő, ugyancsak felújításról szóló kormányhatározatnak is.
A BKV visszautasítja a gyanút is
A BKV közleményben utasította vissza "a magas színvonalon történt metrófelújítás" kritikáját. A közlekedési cég tudatta: a szerződésmódosítások mérlege - a korszerűbb elemek alkalmazása, a felújítási terjedelem és a tervezett élettartam növelése felár nélkül - a BKV és a főváros számára pozitív. A BKV szerint a Népszabadság állításai valótlanok, és meglátásuk szerint "vannak olyan emberek, akiknek nem lehet a kedvére tenni, vagy az a küldetésük, hogy mindenben a negatívumot keressék." Közölték továbbá, hogy a vállalkozó Metrovagonmas "a szerződésben foglaltaknak megfelelően végzi a metrókocsik korszerűsítéssel egybekötött felújítását". A felújításra kiírt tender a BKV szerint továbbá "semmilyen módon nem volt és nem is lehetett testre szabva".Mint arról az Origo is beszámolt, az orosz cég 220 millió euróért, vagyis mintegy 69 milliárd forintért újítja fel a 37, egyenként hatkocsis szerelvényt. Fontos tényező az ár: a régieket korszerűsíteni olcsóbb. Ez persze kompromisszumokkal is jár: a BKV által nyilvánosságra hozott szerződés szerint
a felújítás utáni garantált élettartam csupán 25 év, szemben egy új jármű 30 évével.
A régiek a felújítás után nem lesznek sem - a veszély esetén a menekülést segítve - egyszerűen végigjárhatók, sem légkondicionáltak.
A korszerűsítés 69 milliárdos költségével szemben a főváros és a BKV saját korábbi becslése szerint mintegy
90 milliárd forintba került volna az, ha teljesen új járműveket vásárolnak.
Pontos árat persze nehéz mondani, hiszen a versenyeztetési eljárás árcsökkentő hatását lehetetlen előre megbecsülni.
A 2-es és a 4-es metróvonalra 170 új kocsit gyártó francia Alstom cégnek összesen 65 milliárd forintot fizetett a főváros. Ha ezt az összeget felszorozzuk a 3-as vonal ellátásához szükséges, és a Metrovagonmas-szerződésben is szereplő 222 kocsira, az is csak 85 milliárd körüli összeg.
A fővárosnak ráadásul nem is 69 milliárdba, hanem 84 milliárd forint körüli összegbe kerül az egész felújítás. Saját forrás híján ugyanis
Budapest euróalapú devizahitelt volt kénytelen felvenni a felújításra,
erre 60 milliárd forint erejéig kapott engedélyt, és állami kezességvállalást a kormánytól.
Ezért a fővárosnak saját tartalékaiból kell kipótolnia a hitelösszeg és a szerződéses ár közötti 9 milliárdos különbséget. Mindezen felül a hitelkonstrukció kamata is jelentős tétel: a 15 éves futamidő alatt ez plusz 15 milliárd forint, ráadásul az esetleges árfolyamkockázattal is szembe kell nézni.
Az egész beruházáshoz, és ahhoz, hogy melyik megoldás miért lenne jobb vagy rosszabb, a kormánynak nincs köze, a kabinetnek csak a pénzügyi garanciavállaláshoz van köze - mondta korábban a témában Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter.
Nem szóltunk abba bele, hogy milyen technikai megoldást választanak
- tette hozzá.
Csakhogy ami a technológiaválasztást illeti, a miniszter szavainak ellentmond, hogy még a pénzügyi garanciavállalásról szóló kormánydöntés szerint is a kabinet választott a lehetőségek közül, majd döntött az új kocsik beszerzése helyett a régiek felújításáról.
A garanciavállalásról szóló kormányhatározat:
A Kormány 1468/2014. (VIII. 19.) Korm. határozata a fővárosi közösségi közlekedés biztonságos működtetése érdekében szükséges további feladatokról.
A kormány felelősséget érez a főváros tömegközlekedésének biztonságos működtetéséért, ezért
1. megvizsgálta a fővárosi M3 metróvonal felújításával kapcsolatos fővárosi javaslatokat, és úgy döntött, hogy a szerelvények felújítására vonatkozó terveket támogatja;
2. mérlegelte az infrastruktúra felújításához szükséges pénzügyi források biztosításának lehetőségeit, és támogatja a felújítás hitelből történő finanszírozását;
3. engedélyezi az infrastruktúra felújítását szolgáló hitelfelvételt;
4. a 3. pont szerinti hitelfelvétel részleteiről történő egyeztetésekre a nemzeti fejlesztési minisztert jelöli ki.
Felelős: nemzeti fejlesztési miniszter
Határidő: azonnal
Orbán Viktor s. k., miniszterelnök
Ráadásul úgy döntött a kormány a felújítás mellett, hogy a főváros sem a korszerűsítést, hanem inkább új járművek beszerzését támogatta. Információink szerint ezt a főpolgármester meg is írta Lázár Jánosnak 2014. január közepén.
Tarlós István levelében azt írta, hogy a metrókocsik felújítása életképes és műszakilag megvalósítható alternatíva, azonban
műszakilag és a hosszú távú gazdaságosság szempontjából új járművek beszerzése javasolt.
Budapest főpolgármestereként is ezt a megoldást támogatja - írta.
Erre a levélre, úgy tudjuk, választ nem kapott a Miniszterelnökséget akkor még államtitkári rangban vezető Lázártól, viszont érkezett egy levél a nemzeti fejlesztési minisztertől. Ebben
Németh Lászlóné határozottan és egyértelműen a felújítás mellett foglalt állást.
Ezek után 2014. január végén ismét levelet írt Tarlós Lázárnak, de közben forrásaink szerint a fővárosnak be kellett látnia, hogy ha EU-s forrást ad a kormány a 3-as metróvonal infrastruktúrájának felújítására, és "minden nem fér bele", akkor a járműveknél a felújítást kell elfogadniuk.