A Metróért Egyesület már korábban is állította: a megadott idő alatt nem lehet felújítani a lepusztult kocsikat, így valószínűleg már kész darabokat fazoníroznak majd a BKV igényeire – írja a lap.
A szerző szerint azért szólt a kommunikáció felújításról vásárlás helyett, mert
ha a tendert új szerelvényekre írják ki, akkor azon a Metrowagonmash modelljei valószínűleg alulmaradnak.
Az üzletet a Népszabadság értesülése szerint az oroszok kezdeményezték. A Metrowagonmash a lap információi szerint a BKV egyik korábbi – helyismerettel és kormányközeli kapcsolatokkal is rendelkező – vezérigazgatóját kérte fel a kapcsolatfelvételre. Ő jelezhette, hogy
a 2009 óta sorozatgyártásban lévő szerelvények gyorsan leszállíthatók, és jól illenek a meglévő alagutakba.
Köztes megoldásként felújítási tendert hirdettek 2014-ben, amelyre a vártnál többen jelentkeztek, de a Metrowagonmash mellett végül csak az észtek pályáztak, őket pedig kizárták. (Az Alstom kocsikért 1,33 millió eurót fizetett a főváros, a régi orosz járművek felújításért 0,98 milliót.)
A Népszabadság úgy tudja, hogy a már Budapestre szállított szerelvényben – az elektronikán, a belső kábelezésen, a vezetőfülkék rendszerein – orosz szerelők dolgoznak, és
még hozzávetőleges időpontot se tudtak mondani arra, mikor kezdheti meg a próbautakat a szerelvény,
vagyis az orosz cég úgy teljesítette a tavaly augusztusban aláírt szerződés első szállítási határidejét, hogy valójában nincs kész a kocsi.
A járművet egyébként nem egy ember vezeti, hanem kettő. Az egyemberes megoldáshoz ugyanis ki kellett volna cserélni a teljes irányító- és biztosítóberendezés-rendszert, ennek több tízmilliárdos költségét azonban a főváros sokallta. Így marad a felújított 40 éves technika.