Nem kéne ekkora cirkuszt csapni – sommázta jó tanácsát a Ligetvédőknek Tarlós István főpolgármester a nyári szünet előtti utolsó Budapestinfón, amelyen a múzeumi negyed építkezése és az azt övező ellenzéki és civil tiltakozáshullám volt az egyik fő téma.
Lejárt a fához láncolás korszaka, mást kellene kitalálni, én ezeket túldimenzionáltnak és erősen eltúlzottnak tartom"
– mondta Tarlós, aki azt is elárulta: szerinte jóindulatú aggodalmaskodók lehetnek, de a hangadókat elsősorban az ellenzék által erőltetett politikai hátsó szándékok vezetik.
"Túllihegik ezt a kampányt, mert a zöldterület nagyobb lesz, meg ha korábban is így álltunk volna mindenhez, akkor most nem lenne a Városligetben Széchenyi fürdő vagy állatkert."
A főpolgármester a Városliget beépítése kapcsán elárulta azt is, hogy Finta József javaslatára valójában
ő volt a múzeumi negyed ötletgazdája, ez benne volt a 2010-es programjában is, bár ő a Nyugati pályaudvar mögé képzelte el a negyedet.
Hozzátette: most is ott látná legszívesebben a beruházást, mert "ha oda raktuk volna, akkor most kevesebb vitára lenne ok és alap".
Kitért a főpolgármester arra is, hogy ellenzéki politikusok azért bírálják, mert a főváros tálcán kínálta a Városligetet a kormánynak, pedig szerinte
a Városligetet a kormány a törvény erejénél fogva vette el, ahogy a kórházakat is."
Nem kínált fel a főváros semmit, a törvényeket "a parlamentben hozzák, az egy parancsoló kényszer, így került a Városliget az államhoz" – magyarázta a főpolgármester.
Megjegyezte: a Városligeten és a Margitszigeten kívül még két nagy fővárosi zöldterület van: a Népliget és az Óbudai-sziget. Utóbbi kettő fejlesztésére tanulmányokat készít a főváros, és a kormány elé terjeszti, mert a kabinet is támogatja ezek fejlesztését.
Szóba került a Budapestinfón a 3-as metró felújítása és az ehhez kapcsolódó buszos járműpótlás kérdése is. Utóbbiról Tarlós azt mondta: a miniszterelnök közbelépésére végre döntés született, és
a kormány vállalja a buszpótlás többletköltségét, hiszen aki a zenét rendeli, az fizet.
A kormány akart új buszok helyett szolgáltatásvásárlást, nem a főváros, vagyis a felárat a kormány fizeti.
A metrófelújításról pedig a főpolgármester azt mondta: eddig arról volt szó, hogy 137,5 milliárd forintnyi vissza nem térítendő uniós támogatásból fedezik a költségeket, de
az EU részéről felmerült, hogy inkább a főváros EIB-hitelkeretének megemelésével, kölcsönből, állami kormánygaranciával valósuljon meg a felújítás.
"Ha ez így történik, akkor a végsőkig ragaszkodom viszont ahhoz, hogy a 137,5 milliárdot ne vegyék el a várostól, hanem ezeket más projektek megvalósítására fordíthassuk, hiszen ha elvennék, akkor annyival kevesebb forrás lenne ahhoz képest, amit eddig ígértek" – magyarázta Tarlós.
Szóba került a Budapestinfón a fővárosi behajtási díj, vagyis a dugódíj kérdése is. Tarlós szerint ebben van két szigorú adottság, amitől nem lehet eltérni. Először is, a behajtási díjat 2006-ban az előző városvezetés – eredetileg 2013-ra – vállalta, az EU nem is tekint el tőle. A másik adottság, hogy a parlament hozott egy olyan most is érvényes jogszabályt, ami kizárja a dugódíj bevezetését.
Ennek a kettős adottságnak van egy nagy veszélye: az unió egyszer csak elunja a várakozást.
A főpolgármester maga biztos nem kezdeményezi a törvény módosítását – mondta. "Ha az állam kalkulál a behajtási díjból származó bevételekkel mint a közösségi közlekedésre fordítható pénzzel, akkor változtassa meg a jogszabályt, vagy adjon más forrásból pénzt" – mondta Tarlós.
A főpolgármester beszélt egy tanulmányról, miszerint Budapesten – a megyei matricákhoz hasonlóan – egy Budapest-matricát kellene minden autósnak megvásárolnia a város közigazgatási határán belüli közlekedéshez. Ennek ára évi 5000 forint lenne, és ebből évi 4,5 milliárd tiszta nyereség folyhat be.
Volna emellett egy belső zóna, ami Pesten a Margit híd–Szent István körút–Bajcsy-Zsilinszky út–Károly körút–Múzeum körút–Vámház körút és a Duna közötti területre vonatkozna, valamint Budán az Erzsébet hídtól a Lánchíd utca–Alagút utca–Attila utca–Csalogány utca–Bem rakpart és Margit híd között. Az Alagút utca és a Lánchíd utca tompaszögű része kimaradna ebből, és díjmentesek volnának a rakparti utak is. Az Alagút utca, a Lánchíd utca és a Lánchíd díjköteles lenne, az Erzsébet híd díjmentes lenne: a díjtétel 700 Ft lenne zónahasználatonként, és évente 5,5 milliárd bevételt hozna.
A működési költségekkel csökkentett teljes bevétel tehát évi 10 milliárd forint lehetne, ha így vezetnék be a dugódíjat,
amelynek a szükséges előzetes fejlesztési, beruházási költsége nem lépné túl az egymilliárd forintot.
Tarlós István reagált az új mamutcég, a minden fővárosi közbeszerzést lebonyolító önkormányzati vállalkozás kérdésére is.
"Nem én találtam ki, de alapjában véve nem baj, ha kiszervezik ezt a tevékenységet egy önálló cégbe" – kezdte Tarlós, aki megjegyezte: sok mindent lehet olvasni-hallani erről a cégről, aminek a felügyeletével külön megbízta helyettesét, Bagdy Gábort, és azt ígérte:
ha szükség lesz rám, én is ott leszek".
Tarlós felhívta a figyelmet arra is, hogy a cégvezetőnek a főváros érdekét kell néznie, ő pedig főpolgármesterként ahhoz sem járul hozzá, hogy külsős ügyvédi irodának fizessen a cég. Ez a cég még nem is működik, ezért Tarlós azt kérte, "ne mondjuk ki előre, hogy ilyen vagy olyan érdekeket fog képviselni, lássuk meg előbb, hogy miként működik majd".