Budapest főpolgármestere úgy érzi, a kancelláriaminiszter szemébe nevet a budapestieknek, és gúnyt űz a 3-as metró felújítása idején szükségessé váló buszos metrópótlás problémájából. Tarlós István erről szokásos pénteki tájékoztatóján, a Budapestinfón beszélt.
A főpolgármester Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter hozzáállásával magyarázta, hogy inkább közvetlenül Orbán Viktor kormányfőhöz fordult az ügyben.
Komolyan kezdem veszélyben érezni ezt a projektet, mert egyesekben lehet szándék a meghiúsítására,
ennek pedig könnyen az lehet a következménye, hogy le kell állítani a 3-as metrót” – állapította meg Tarlós István.
Lázár János szerint a kormány jóváhagyta, hogy 137 milliárd forintot fordítsanak a 3-as metró korszerűsítésére – emlékeztetett a főpolgármester, aki megjegyezte: erre az összegre fedezet egyelőre nincs, csak egy kormányhatározat a kormánygaranciáról, ez alapján pedig kiküldtek egy kérelmet Brüsszelbe.
Ezt Tarlós úgy értelmezi, hogy ha az EU nem ad 137 milliárdot, akkor azt a magyar kormány kifizeti.
A főpolgármester szerint unalmasan sokszor hangzik el, hogy a kormány elkötelezett a 3-as metró felújítása mellett, ám ennek ő nem sok jelét látja.
Tarlós külön kiemelte a metrópótlás problematikáját, miszerint a kormány meggátolta a pótlóbuszok megvásárlását, és szolgáltatásmegrendelést sürgetett a magyar buszpiac megsegítése érdekében, amit a főváros is elfogadott, de aztán ezt a tendert egy miniszter támadta meg a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt.
Egy csuklós busz kevesebb, mint egy vagonnyi metróutast tud befogadni, és egy metrószerelvény hatkocsis, ráadásul a metrónál 2-3 perces a követési távolság – mondta Tarlós István, aki szerint
így a felszíni közlekedés „perceken belül megbénulna”,
ha egy megállóban kétpercenként hat csuklós busz állna meg és menne tovább.
Az állam nem szívességet tesz Tarlós István szerint akkor, amikor az alapvetően is állami pénzből épített 3-as metró felújításához pénzt ad, ráadásul uniós forrásból, aminek megszerzése minden állampolgár, így a budapestiek érdeme is – mondta Tarlós.
„Tudom én, hogy egy hódmezővásárhelyi elkerülő út is fontos, meg egy kozármislenyi beruházás, de a kétmillió budapesti ritkán veszi igénybe egyiket is, míg ha egy vidéki ember Budapestre megy, az elég gyakran használja a budapesti metróvonalakat” – emlékeztetett a főpolgármester.
Ha itt valami nem történik heteken belül, akkor nagy esélye van, hogy le kell állítani a 3-as metrót – figyelmeztetett Tarlós István, aki hangsúlyozta: ő híve a kormánynak, Orbán Viktornak, de ha le kell állítani a metrót, az nem fog jót tenni senkinek.
MSZP: állítsák le a 3-as metrót ott, ahol nem biztonságos
Haladéktalanul ki kell vizsgálni, hogy a 3-as metró mely szakaszai nem nyújtanak százszázalékos biztonságot, és ezeket azonnal le kell állítani - mondta Horváth Csaba, az MSZP fővárosi képviselője a Tarlós István által mondottakra reagálva. A szocialista politikus - utalva arra, hogy a 137,5 milliárdos becsült költséggel szemben 210 milliárdos ajánlatok érkeztek a vonal felújítására - szükségesnek nevezte, hogy mihamarabb vizsgálják ki, alul- vagy felülárazták a projektet. Előbbi esetben biztosítani kell a szükséges pótforrásokat, és le kell vonni a személyi következményeket, a másodikban viszont a kartellhatósághoz is kell fordulni - tette hozzá Horváth Csaba.
Szóba került a Budapestinfón a millenniumi földalatti felújításának és meghosszabbításának kérdése is. Ezzel összefüggésben Tarlós István emlékeztetett, hogy szerdán a Fővárosi Közgyűlés csak arról fogadott el határozatot, hogy megterveztetik a projektet, de pénz az egyelőre nincs a megvalósítására.
Meg fog valósulni a beruházás, de várhatóan csak 2020 után – mondta kérdésre válaszolva Tarlós, megjegyezve: a vonal felújítása elhagyhatatlan, a meghosszabbítás szükségességén ugyanakkor lehet vitatkozni.