Keddre ígértek vizsgálati eredményeket a Pillangó utcai metróbalesetről – mondta az Origónak Tarlós István főpolgármester, hozzátéve, hogy addig is értelmetlen találgatni a két metró ütközésének lehetséges okait.
Tarlós ugyanakkor "szerény és főként labilis" magyarázatnak tartja a BKV beszámolóját, hogy az Örs vezér térről érkező szerelvény a sínekre fagyott falevelek miatt csúszott neki a másik, álló kocsisornak.
"Télen hideg van,
erre azért kár egy balesetet fogni
egy olyan komoly üzem esetében, mint a metró. Kötött pályás a HÉV és a villamos is, mégsem halljuk, hogy egymásba rohannának néhány fagyott falevél miatt" – mondta a főpolgármester.
Tarlós István hangsúlyozta, nem tudni, hogy emberi mulasztás vagy a fékberendezés hibája okozta a 13 ember sérülésével járó hétfői balesetet – de ha az utóbbi történt, azt szerinte
nem a mostani városvezetésen kell számon kérni,
amikor az Alstom szerelvényeket még 2005-ben és 2006-ben rendelték meg. Arra is emlékeztetett, hogy a BKV csak a metró üzemeltetője – a szerelvényekre a közlekedési hatóság adott engedélyt.
A főpolgármester szerint teljesen értelmetlen összemosni a 4-es és a 3-as metró utóbbi napokban, hetekben felmerült problémáit, mert teljesen más fajsúlyú ügyek – felesleges olyan látszatott kelteni, mintha a fővárosi metró egésze valami veszélyes üzem lenne.
A kérdésre, hogy felmerült-e az M2-es leállítása a Pillangó utcai baleset miatt, Tarlós azt mondta: ő nem adhat ki ilyen utasítást, legfeljebb támogatni tudja a BKV szakmai vezetését, ha ilyen döntést hoznának.
Megkérdeztük, hogy Tarlós István miért nem válaszolt a Metróért Egyesület levelére, amiben már pénteken figyelmeztet az Alstom fékrendszerek problémáira. A főpolgármester elmondta, csak hétfőn délben jutott el hozzá az egyébként inkább a BKV kompetenciájába tartozó levél – mivel korábban bokatörését pihentette otthon.
Mint az Origo részletesen beszámolt róla, hétfőn reggel háromnegyed hét előtt egy,
az Örs vezér tér felől érkező metrószerelvény nekicsapódott a Pillangó utcában várakozó előző járatnak.
A balesetben az első hírek szerint 10-en sérültek meg, délután ugyanakkor már
13 sérültről érkezett hír.
Az egymásnak csapódó szerelvényeken többen is egymásnak és a földre zuhantak. Az érintett kocsikon egy, az Origónak nyilatkozó szemtanú szerint pánikhangulat alakult ki, többen terrortámadásról beszéltek - az elvileg távvezérlésű ajtók pedig nem nyíltak ki, azokat a menekülő utasok feszítették szét.
A helyszínre hatalmas erőkkel érkeztek a mentők és a rendőrség, tíz órára pedig Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója is sajtótájékoztatott tartott a Pillangó utcai metrómegálló előtt. Itt hangzott el, hogy a baleset valószínűleg nem "a minden szabványnak és előírásnak megfelelő fékrendszer" hibája, hanem az időjárás miatt történt.
Bolla nem zárta ki az emberi mulasztás lehetőségét sem, pontos tájékoztatást azonban csak későbbre ígért.
A vezérigazgató az Origónak azt mondta,
nem hiszi, hogy pánik lett volna a metrón,
és nincs tudomása a szétfeszített metróajtókról sem. Az ügyben egyébként a rendőrség is nyomoz, a BRFK vasúti közlekedés veszélyeztetésének gyanújával, ismeretlen tettes ellen indított eljárást.