A délelőtti Kossuth téri nemzeti megemlékezés után egész nap sorra érkeztek diákcsoportok, osztályok a Szinyei Merse Pál Gimnázium épületéhez, hogy leróják kegyeletüket az olaszországi buszbaleset áldozatainak emléke előtt, illetve együttérzésüket a túlélőkkel és a hozzátartozókkal. És nemcsak az iskola diákjai jöttek a nap során, hanem barátok, öregdiákok, egykori diákok hozzátartozói – mindenki, aki csak egy kicsit is szinyeisnek érezi magát.
Sőt a környező iskolákból már délelőtt egyre érkeztek osztályok tanári vezetéssel, vagy csak egy-egy baráti kör, hogy pár perces gyásszal emlékezzenek a tragédia áldozataira, délután pedig sok más budapesti iskolából is érkeztek a megemlékezők mécsesekkel, virágokkal. Pár kísérő tanár elmondta, hogy úgy érezte, itt a helyük, és
mivel a gyerekek amúgy is erről beszélnek, így ez az aktus talán nekik is segít az érzéseik kifejezésében”.
Voltak olyan diákok is az emlékezők között, akik ugyan nem a Szinyeibe járnak, de ismerőseik, barátaik tanulnak ott, az ő támogatásukra jöttek.
Az iskolában hétfőn nem volt tanítás, így hivatalosan a gyerekeknek nem kellett volna bemenniük, de sokan mégis ott voltak, hogy együtt lehessenek. Az iskolában hétfőn több tucat pszichológus is volt, úgy tudjuk, elsősorban a tanárokkal beszélgettek nagyobb csoportokban. Csáki Gábor, a Szinyei Merse Pál Gimnázium igazgatóhelyettese azt mondta az Origónak, hogy bár kedden már hivatalosan tanítási nap lesz, de
a pszichológusok tanácsára a tényleges tanítás megkezdésével még várnak egy kicsit.
Reggel minden osztályban egy-két pszichológiai szakember segítségével pár órás foglalkozással kezdődik majd a nap, tanórák nem lesznek.
Bár a tanárok érthetően nem szívesen nyilatkoztak az újságíróknak, az iskola épületével szembeni kávézóban melegedve sikerült beszélni pár szót egy tanárnővel és egy tanárral. Utóbbi osztályfőnök, és osztályában két gyerek is a halálos áldozatok között van, két másik diákja pedig ott volt a franciaországi sítáborban, de szerencsére túlélte a balesetet. Mindkét pedagóguson látszik, hogy nagyon gyötrődnek azon, hogyan kezeljék majd a történteket másnap. (Kora délután még úgy tudták, hogy normális tanítás lesz kedden.)
„Úgy állok az osztály elé, hogy fogalmam sincs, mit mondjak” – vallja be a tanárnő, aki először az interneten olvasta a tragédia hírét. Kezdetben drukkolt magában, hogy ne a szinyeis busz legyen az, de a lelke mélyén már akkor is érezte, hogy a baj velük történt, és amint meglátta az első képeket, már biztos volt benne. Az osztályfőnök telefonon értesült először arról, hogy mi történt.
„Vajon én mit tettem volna?” – teszi fel a kérdést azóta többször magának is, és a kollégákkal való beszélgetések során is. Nyilvánvalóan hős kollégáikra gondolnak.
V. György testneveléstanár több gyereket is kimentett az égő busz roncsaiból, de saját két gyereke életét nem tudta megmenteni. A történelemtanár, K. Béla meghalt a balesetben, a gyerekek mentve. „Talán ilyenkor nem is gondolkodik az ember, hiszen gyerekek élete van rá bízva, és nem gondol a saját életével” – tűnődött a két tanár. De bátorság mindenképpen kell hozzá, ebben egyetértenek, és csak az élet ilyen döntő, valóban sorsszerű pillanatában dől az el, hogy kiben van meg, és kiből hiányzik.
Nehéz helyzetben lesznek a túlélő gyerekek az iskolában is, mert őket biztosan faggatni fogják társaik a történtekről. Ráadásul az is előfordulhat, hogy egy-egy osztályba egy-két túlélő jár, akik így nyilván a figyelem középpontjába kerülnek. Igazándiból
a tanárok sem tudják, hogy a túlélőknek segít-e, vagy éppen árt, ha kérdeznek tőlük arról, hogy mi történt.
A pszichológusok erről azt mondták, hogy ha a gyerek elzárkózik, nem szabad faggatni, jobbat ilyenkor nem lehet tanácsolni: hogy mit lehet tenni, azt az adott helyzet hozza majd.
„Végül is az egész hivatásunk ilyen. Annyit megtanítanak az egyetemen, hogyan működik, mondjuk, a szív, kis vérkör, nagy vérkör stb., de azt, hogy ezt hogyan tanítsuk meg, arról alig-alig esik szó. Az ösztönünkre, a tapasztalatunkra van bízva” – mondja sóhajtva a biológiát tanító osztályfőnök, mielőtt kilépnek az ajtón, és visszaballagnak az iskolába.