Az ítélet így jogerőre emelkedett, és az eddig szabadlábon védekező volt kapitánynak börtönbe kell vonulnia büntetésének letöltésére. Ugyanakkor ügyvédje az Emberi Jogok Európai Bíróságához akar fordulni.
A világ egyik legnagyobb tengerjárója 2012. január 13-án a toszkán Giglio-szigeténél futott rá egy sziklára, amely szabályosan meglékelte, és félig elsüllyedt.
A hajón tartózkodó 4229 személyből harmincketten veszítették életüket, közöttük Fehér Sándor magyar hegedűművész.
Francesco Schettinót tavaly májusban ítéltek másodfokon 16 évre és egy hónapra többrendbeli,
gondatlanságból elkövetett emberölés, hajókatasztrófa okozása, valamint a hajó elhagyása miatt.
Április 20-án az ügyész, Francesco Salzano kérte, hogy a bíróság erősítse meg a volt kapitány bűnösségét és újabb fellebbviteli tárgyalást szorgalmazott, mert szerint a kapitány "a súlyosbító körülmények" miatt szigorúbb büntetést érdemel.
A pénteki tárgyaláson a vádlott, aki a fellebbviteli és a semmítőszéki eljárás alatt szabadlábon védekezett, nem jelent meg. A védelem azt követelte, hogy vizsgálják meg újból valamennyi szereplő felelősségét. A védelem azzal érvelt, hogy a per során a bírák nem voltak objektívak, és nem vettek figyelembe minden, Schettino javára szóló érvet. Az ügyvédek azt szerették volna elérni, hogy a volt kapitányt felmentsék az alól a vádpont alól, hogy az utasok kimenekítése előtt elhagyta a hajót. A védelem arra hivatkozva kérte a perújrafelvételt, hogy a hajó legénysége "szabotázsakciót" hajtott végre, és a tisztek "összeesküdtek", hogy félretájékoztassák a kapitányt a hajó helyzetéről. A Costa Concordia hajótársaságot korábban egymillió euró pénzbírságra ítélték, és több mint nyolcvan millió euróval kártalanította az áldozatok családtagjait és más utasokat. A cég öt alkalmazottjára másfél évtől két év és tíz hónapig terjedő börtönbüntetést szabtak ki.
A hajót 2014-ben Genova kikötőjébe vontatták, ahol darabokra vágták.