Már jövőre elfogadhatják a 2-es metró és gödöllői HÉV összekötésének tervét
![Alstom-metrószerelvény BKK-BKV 2-es metró épület belső FOTÓ FOTÓTÉMA KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ KÖZLEKEDÉSI LÉTESÍTMÉNY mélyállomás metró metróállomás Széll Kálmán tér SZEMÉLY utas](https://cdn.origo.hu/2023/12/r0M3cDdPxUvXxwl9jhKSiBQ4ZRTBJmzwJQUXyHTXjqE/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzI1NGU5NWIxNGEwOTRhZDM5NGU2MTlkODY1NzJlNjhk.webp)
Riz Levente (Fidesz-KDNP) XVII. kerületi polgármester közölte: hamarosan elkészülnek a 2-es metróvonal és gödöllői HÉV összekötésére, valamint a rákoskeresztúri szárnyvonal kialakítására vonatkozó projekt engedélyezési tervei, és az öt ütemre osztott projekt első két üteme 2019 második felében rendelkezhet majd jogerős építési engedéllyel.
Mint mondta, az a probléma, hogy az érintett kerületekben nem elegendő a közösségi közlekedés kapacitása, ezért nagyon sokan autóval közlekednek, ami dugókat, zaj- és környezetszennyezést is okoz.
A fejlesztés – amely közvetlenül megközelítőleg 320 ezer ottélőt érintene – rendezné és radikálisan növelné a közösségi közlekedés kapacitását, kiváltható lenne számos buszjárat és csökkenne a légszennyezés. Az utazási idő is radikálisan csökkenne:
Rákoskeresztúr Városközpontból 25 perc alatt lehetne a Deák térre érni, a mostani egy órás utazási idő helyett.
Az ütemeket ismertetve Riz Levente elmondta, az első – Cinkotáig tartó – ütemben valósulna meg az Örs vezér terén a 2-es metró és a HÉV összekötése. Másodikként alakítanák ki a rákoskeresztúri szárnyvonalat, a harmadik ütemben a Cinkotától Gödöllői tartó szakasz, a negyedikben a Csömörig tartó szakasz korszerűsítése valósulna meg. Az ötödik ütemben valósulhatna meg a Hungaroring elérése.
Kovács Péter (Fidesz-KDNP) XVI. kerületi polgármester azt mondta, remélik, hogy a kormány támogatja majd a projektet, és a következő európai uniós támogatási ciklusban elindulhat a beruházás első üteme.
Tarlós István főpolgármester közölte: támogatja a két polgármester kezdeményezését, és a főváros a kerületekkel "erőteljes lobbizásba" kezdett, hogy a projekt megvalósuljon. A főváros korábban biztosított forrást a tervezésre – mondta megjegyezve azt is, hogy a metró és a HÉV összekötés jogi értelemben már nem a főváros kompetenciája, mert a HÉV-eket visszakapta az állam.
Kérdésekre válaszolva Tarlós István elmondta, a projekt anyagi fedezetét jelentős részben nem a fővárosnak kell biztosítani.
A közreadott sajtóanyag szerint az első ütem 106,5 milliárdba, a második 127, a harmadik 38,5, a negyedik 1,3, az ötödik 5,3 milliárd forintba kerülne.
Tarlós István elmondta: a vonal északi szakaszán folyamatosan bontják a jobb oldali vágányokat, az ideiglenesen megmaradó másikon zajlanak az építkezéssel összefüggő szállítások. Az alagút tisztítási, mosási munkáit elvégezték már, akárcsak a próbaszigetelés-javításokat, ezeknek folyik a kiértékelése, és megkezdődött a régi tűzjelző rendszer bontása is.
Az állomások felújításáról szólva közölte, folynak az akadálymentesítést szolgáló liftek építését megelőző közműkiváltások, a burkolatok, lépcsők, kábelek bontása, a transzformátorok, szellőzőberendezések kiszállítása.
Folyamatban van a déli és középső szakasz állomásainak felújítására a tárgyalásos közbeszerzési eljárás, a részvételi felhívás február elején jelenhet meg, eredményes eljárások esetén a szerződéskötés júliusban várható.
A főpolgármester közölte azt is, hogy a Fővárosi Közgyűlés elé terjeszteni majd, hogy tizenharmadik helyszínként
a Kálvin téren is épüljön lift a mozgáskorlátozottak segítése érdekében.
Az árvízvédelemről szólva arról beszélt, hogy a csillaghegyi öblözet árvízvédelmével foglalkozó tudós testület várhatóan március végére, április elejére fejezi be munkáját. Az esetleges tavaszi-nyári árvízre való felkészülésként eddig huszonkét utasítást adott ki a védelmet lebonyolító Fővárosi Csatornázási Műveknek és a Városháza illetékes főosztályainak, és ezek közül tizenegy már teljesült. A főváros teljesen felkészül az árvízvédelemre - mondta Tarlós István.