Incze Nikoletta a saját bőrén tapasztalta meg, mennyire nem működik a muszlimok integrációja, amikor Angliában élt. Nyolc hónapig volt egy felvilágosultnak mondott muszlim imám tanítványa. Elmondása szerint, akkor még hitt abban, hogy az iszlám megreformálható, de rá kellett jönnie, hogy az olyan alapművek, mint a Korán vagy Mohamed hagyományai "erőteljesen megszilárdítják" a politikai iszlám ideológiáját.
A szakértő szerint a politikai iszlám és az európai érték- és jogrend között több ütközési zóna is van. Kiemelte, hogy a muszlimok közössége nagyon erős azonosságtudattal bír, de ez az európaiakról egyre kevésbé mondható el. A legfontosabb különbség szerinte az, hogy mi Európában úgy gondoljuk, mindenki egyenlő. Az iszlámban viszont vannak a muszlimok és a káfirok (nem muszlim hívők), az utóbbiak pedig soha nem lehetnek egyenlők az igazhitű muszlimokkal. Továbbá az iszlám alapműveiben
olyan alapszabályok vannak lefektetve mint a nőkkel való bánásmód, amibe bizonyos esetekben belefér a verés és a megerőszakolás is.
Ez a komplett rendszer, amivel szemben állunk: a saría.
A saríát az iszlám egyházi jog Allah szavai és Mohamed élete alapján határozza meg, így efölött ember alkotta törvény nem állhat - mutatott rá még egy különbségre a kutató. Vagyis a szólás- és véleménynyilvánítás szabadsága ismeretlen fogalmak. Történelmi példán keresztül bemutatta az iszlám más vallásokhoz való hozzáállását is. Észak-Afrika országai, Törökország régen keresztény országok voltak, viszont "fordult a kocka", ahogy a muszlimok meghódították azokat. Ha az iszlám meghódított egy területet, akkor két választás volt: "áttérsz a hitre, vagy meghalsz." Kiskapuként adófizetés ellenében másodrendű polgárként élhettek tovább a keresztények és zsidók.
Erről az alá-fölé rendeltségről sokan így gondolkoznak ma is. Incze több muszlimtól is hallotta, hogy az Európában kapott segélyekre úgy tekintenek, mint fejadóra, amelyet másodrangú emberek fizetnek nekik.
Nagyon sok muszlim úgy gondolja, hogy a befogadó európai társadalom egy másodrangú állampolgári közösség,
és a szociális juttatások, amiket kapnak, alanyi jogon jár nekik, mint "az uralkodó muszlimoknak". Persze sokféle muszlim van, de iszlám csak egy - teszi hozzá a kutató.
Szerinte meg kell ismernünk az iszlámot, hogy reálisan tudjuk felmérni, mivel állunk szemben. A hetilapnak beszámolt pár kutatásról is, amelyek bizonyítják: amikor a muszlim népesség már a 10 százalékát alkotja a társadalomnak, akkor visszafordíthatatlanná válik, hogy a saría elvei érvényesüljenek. A Pew Research felmérése szerint az Európában élő muszlimok 65 százaléka fontosabbnak tartja a vallási előírásokat, mint a befogadó országok jogrendjét.
Ha még több bevándorlót "hozzunk", akik ráadásul nem is itt születettek, nem a mi közelünkben szocializálódott, hanem olyan közegből jöttek, amelyet köt az iszlám doktrínája, csak azt érjük el, hogy Európa öngyilkosságba hajszolja magát - fejezte be Incze Nikoletta.