Mezőgazdaságból élő romániai vendégmunkások ültek abban a kisbuszban, amely egy teherautóval ütközött frontálisan kedd délután a 4-es főúton, Ceglédbercel közelében. Kilencen haltak meg. Az áldozatok Szlovéniából indultak haza. A sofőr állítólag a facebookos hozzászólásokat olvasgatta, emiatt nem figyelt az útra, az viszont biztos, hogy élőben közvetítette a saját halálát. Vezetés közben azért tilos telefonálni, mivel elvonhatja a sofőr figyelmét az útról, ami könnyen tragédiához vezet.
Ha a felvétel úgy igaz, ahogy látszik, akkor ez ugyanúgy, mint a többi telefonos balesetnél, biztos, hogy elvonta a figyelmét. Jellemző az, hogy az ember nem észleli igazán ennek a kockázatát. Sokszor telefonálunk vezetés közben, főleg ha valaki ezt naponta csinálja, akkor az ember rutinérzete okoz egyfajta hamis biztonságérzetet, és szép lassan leszokik arról, hogy igazából odafigyeljen olyan dolgokra, amikre kevésbé gyakorlottan jobban megpróbál figyelni
- mondta Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus, aki szerint az ember nem gondol bele abba, hogy az élete is lehet a tét.
Hiába történik rendszeresen baleset a telefonálás miatt, van az emberekben egy olyan pozitív jövőkép, hogy ez velük nem történhet meg. Hajlamosak vagyunk magunkat túl, a kockázatot pedig alulértékelni
- mondja a közlekedéspszichológus.
A kockázatészlelés nagyon szubjektív. Tudni kell, hogy sok ember, aki ilyenkor a telefonhoz nyúl és üzenetet ír, vagy videózni kezd, nem úgy méri fel a helyzetet, hogy tudja mekkora kockázatot vállal, hanem sokszor bele sem gondol, az emberi agy így működik. 100 esetben 99-szer nem lesz belőle probléma, és ez az agyat arra tanítja, hogy századszorra is meg lehet csinálni
- teszi hozzá Zerkovitz Dávid.
És vajon hogy működik az agy akkor, amikor nagyon fáradt? Elképzelhető, hogy valaki egy pillanatra azt hiszi, autópályán halad? Ezt több kommentelő vetette fel a videó alatt. A négyes főutat ugyanis felújítják, kétszer kétsávos gyorsforgalmi út, majd autópálya lesz belőle. Az építkezés miatt a forgalom, hol az egyik, hol a másik oldalon halad. A feltételezés szerint a fáradt és nem az útra figyelő sofőr egyszerűen figyelmen kívül hagyott minden táblát és figyelmeztetést, és hirtelen azt hitte, autópályán van.
Ilyen jellegű tévesztések akkor fordulhatnak elő, ha rettentően fáradt az illető, az ilyen jellegű koordinációs, úttartási problémák és extrém figyelmetlenségek akkor fordulhatnak elő, ha az illető hosszú ideje vezet, hosszú ideje nem aludt, és azt akár hetek, hónapok óta csinálja. Elképzelhető, hogy volt ilyen fáradt, de ilyen mértékű tévedést én nehezen tartok elképzelhetőnek, de ezt sosem fogjuk megtudni.
A fáradtság veszélyesebb, mint a telefonálás. Ugyanis a telefon mindössze addig vonja el a sofőr figyelmét, amíg megír egy üzenetet vagy videózik.
A fáradtság viszont folyamatosan és egyre jobban csökkenti a figyelmet,
emellett más problémákat is okoz. A sofőr mozgáskoordinációja és a reakcióideje is megváltozhat.
A Bors felkereste a vétkes sofőr egyik ismerősét, aki a lapnak elmondta, nem ez volt az első baleset, amit a férfi okozott.
Pár évvel ezelőtt Mikefalván belerohant egy szabályosan közlekedő autóba, amiben két nő utazott. A fiatal sofőr kómába esett, a másikuk súlyosan megsérült. Furcsa, de csak pénzbírságot kapott
- mondta a lapnak az ismerős.
A közlekedéspszichológus szerint az is kérdéses, hogy
részeg volt-e a sofőr, fogyasztott-e valamilyen kábítószert vezetés előtt,
és mivel kilencen utaztak az autóban, szerinte az sem kizárt, hogy valaki zavarta, elvonta a figyelmét. A nyomozás végéig egyelőre ezek is nyitott kérdések maradnak.
Péntekre újabb részletek derültek ki a kisbuszról és a román sofőrről is. Petru K. jogosítvány nélkül vezetett, a buszt pedig a román rendőrség hónapokkal ezelőtt
kivonta a forgalomból
- írta meg az Adevarul.ro.