Hatalmas érdeklődés övezte a szerda délutáni előadást a Corvinus Egyetemen. Minden padsor tömött volt, sokaknak már nem jutott szék. Sőt,
többen a folyosón rekedtek, és a nyitott ajtón keresztül hallgatták a magyar siker titkát.
A cég vezetői elmondták, hogy szeretnének egy alternatív karrierutat, pályát megmutatni a fiataloknak.
Nagyon szeretnénk azt, hogy a Nanushka példáján keresztül meggyőződjetek ti is arról, hogy kellő tudással, szorgalommal, akarattal, önbizalommal lehetséges Magyarországról is globálisan meghatározó vállalkozást építeni"
- magyarázta Baldaszti Péter, a Nanushka társtulajdonosa.
Mielőtt elmerültek a cég titkaiban, elárulták, hogy a nemzetközi divatpiac, amire végre kiléphetett egy magyar márka, majdnem akkora, mint az olajipar.
2000 milliárd dolláros éves kereskedelmi forgalommal rendelkezik, és minden évben folyamatosan nő.
Az úgynevezett megengedhető luxuskategória, amelyben a Nanushka is megtalálta a helyét, még erőteljesebb növekedésnek indult a globális divatiparon belül.
Kovács Máté operatív igazgató arról beszélt, kevés olyan márka van, amely nyereséget tud termelni a hatalmas piacon.
Tavaly 20 divatcég érte el a teljes piac nyereségének 97 százalékát.
A divat világában csak úgy lehet sikert elérni, ha a magyar vállalkozás évről évre legyőzi a nemzetközi konkurenciát.
Nanushka ruháit ma 40 országban forgalmazzák, webshopjából pedig több mint 100 országba szállít közvetlenül. Tavaly egy ideiglenes, úgynevezett pop-up üzletet nyitott Los Angelesben, az őszi-téli kollekciójával pedig hatalmas sikert aratott a New York Fashion Weeken. A 2005-ben alapított, ígéretesen induló cég 2018-ban már nyereséggel zárt.
Két év alatt több mint háromszorosára növelte viszonteladói számát. Ma ötször annyi ruhát ad el, mint 2016-ban, bevételét pedig megtízszerezte, amióta a GB & Partners Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. EXIM Növekedési alapja befektetett a vállalkozásba.
Bár korábban is volt befektetője Nanushkának, az után lett igazán sikeres, hogy új befektetőként a GB & Partners fantáziát látott a márkában. Nemcsak tőkével, hanem kontrollingban és tervezésben is segítette a vállalkozást.
A vezetők tőlük tanulták meg, hogy minden döntést alapos piackutatás, felmérés kell, hogy megelőzzön, és az sem mindegy, hogy kik dolgoznak a különböző pozíciókban.
2016 óta Nanushkán és a kreatív csapaton kívül minden poszton volt változás. Új a recepciós és a saleses is. Arra is rájöttek, hogy rengeteg pénzt kell marketingre költeni, és nem elég, ha van egy PR-hálózatuk, amelyen keresztül elérik az egész világot.
A cég vezetői beavatták az egyetemistákat a gyártási folyamatba, és elárulták, hogy évente 600 különböző terméket gyárt a Sándor Szandra becenevét viselő vállalkozás.
Pár hónapja már nemcsak női, hanem férfi ruhákat és különböző kiegészítőket is gyártanak.
Nanushka kollekciója a többi között azért népszerű, mert a modern eleganciát és a városi életmódot ötvöző, formagazdag, utcán is viselhető darabokból áll, amelyek kiválóan párosíthatóak egymással.
A magyar divattervező érzi a különleges anyagokban rejlő lehetőségeket. Minden egyes eleme utánozhatatlan, egyedi alkotás. Ezért már Hollywoodban is felfedezték.
Viselt már Nanushkát többek között Angelina Jolie, Charlize Theron és Taylor Swift is.
A divattervező azt mondta, ruhák között nőtt fel. Ahogy ő fogalmazott, már az anyatejjel magába szívta a ruhák szeretetét, hiszen édesanyjának is hasonló vállalkozása volt, csak ő a gyerekeket célozta meg. Bár kamaszként már érezte, mi lesz a hivatása, a szülei közgazdásznak szánták, mert úgy tervezték, hogy segít majd a családi vállalkozásban.
Nekem nem volt kedvem gyerekruhákkal foglalkozni. Egészen 17 éves koromig nem tudtam biztosan, hogy divattervező szeretnék lenni, nem is tudtam rajzolni, egyáltalán nem volt ez a tudás a birtokomban"
- mondta mosolyogva.
De azt mindig tudtam, már a London College of Fashionben is, hogy haza szeretnék jönni. Elég nagy honvágyam volt, hiányzott a családom, meg a barátaim is. Egyáltalán nem volt az az opcióim között, hogy kint maradjak"
- magyarázta az egyetemistáknak, majd azt is elárulta, hogy a diplomamunkája alapján tervezte meg az első kollekcióját, amellyel azonnal betört az amerikai piacra. 30 ezer dollárnyi megrendelést kapott nagykereskedelmi partnereken keresztül. Ma már 7 tervező dolgozik a kezei alatt, köztük három külföldi.
105 fős cége pedig több száz magyarnak, varrónőknek ad munkát.
A legkisebb varroda, ami neki dolgozik 4 fős, a legnagyobb 250 fős, gyakorlatilag egy ruhagyár.
Bár a 2019-es számokról még nem beszéltek, azt már a megrendelések alapján látják, hogy ez az év sikeresebb lehet, mint a tavalyi. Egyelőre egy állandó boltjuk van Budapesten, de az a céljuk, hogy még kettőt nyissanak idén, New Yorkban és Los Angelesben. Ez nem csak álom, már tárgyalnak róla és fejlesztésekben gondolkoznak.
Ez lesz talán az a pont, amikortól Nanushka a cool, de budapesti, Instagram-barát státuszból ki tud lépni egy valódi, kézzelfogható, globális márkává. Ezért kellenek nagyon a külföldi üzletek, ahol az addig csak Instagramon, a website-unkon és hasonló felületeken látott márka a vásárlóknak valósággá válik"
- magyarázta Baldaszti Péter, majd hozzátette:
Azt szeretnénk, hogy 2023-ra már egy 125 millió euró éves árbevételt elérő társaság legyen a Nanushka, ami már a magyar gazdaságon belül is, de amúgy a globális divatbizniszen belül is egy észrevehető vállalkozás."
A GB & Partners Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. befektetett pénzéből és szakmai segítségével a Nanushka a következő évtizedben valóban a divatvilág meghatározó vállalkozásává válhat, már a nemzetközi szaksajtó is úgy látja, éveken belül bekerülhet a világ 100 legismertebb divatcége közé.