Egy kőbányai házban élő anya adott interjút korábban az Origónak, amelyben elmondta, hogy a gondnok ordibálva káromkodik az ott lakókkal, például, ha az egyik macskáját akarják lefotózni, amik egyébként szabadon mászkálnak az egész házban.
Én is a múltkor lefotóztam a macskát, majd a fodrászüzlettől üvöltött át nekem, hogy: Mi a g...t fényképezel, te rohadék? Mi a f.sz közöd van neked a gondnoki irodához, te majom? És már indult is meg felém. Ez az alapstílus. És ezért mi vastagon fizetjük őt.
– mesélte a nő, majd elmondta, hogy a gondnok a lakásokhoz járó pincéket másoknak adja ki, saját zsebre. Elmondása szerint
mindehhez asszisztál a ház közös képviselője is, aki nem tart fogadóórát, és ha például télen jeges a lépcső, akkor elintézi annyival, hogy nem kell használni.
Az Origónak Weisz Gábor Miklós elmondta, hogy a megoldás az lehet, ha leváltják a közös képviselőt, ez viszont nem egy egyszerű procedúra, mivel a közös képviselőt csak a közgyűlés tudja felmenteni, amit a képviselőnek kell összehívnia.
Faramuci helyzet, a közös képviselő leváltására a közgyűlés képes csak, viszont a közös képviselőnek kell azt összehívnia. Erre van jogszabály, gondolt rá a törvényalkotó, hogy mi van akkor, ha a közös képviselő nem szeretne egy témában közgyűlést összehívni
– mondja a Makke elnöke.
A törvény szerint a tulajdoni hányadok egy tizedével rendelkező tulajdonosok kérésére a közös képviselőnek 30 napon belüli időpontra egy közgyűlést kell összehívnia.
Ennek meghatározott formája van, a levélben meg kell jelölni az okot, hogy miért akarnak közgyűlést, valamint a napirendi pontokat és a határozati javaslatot is meg kell jelölni, majd aláírni.
„Amennyiben a közös képviselő, 30 napon belüli időpontra nem hívja össze közgyűlést, abban az esetben a társasház számvizsgáló bizottsága hívhatja össze a közgyűlést. Nekik 14 napon belüli időpontra van lehetőségük összehívni a gyűlést, ha a bizottság is elmulasztja, akkor
az összehívást kezdeményező tulajdonostársak, vagy pedig az általuk az összehívó dokumentumban megjelölt személy hívhatja össze szabályosan a közgyűlést”
– folytatja Weisz Gábor Miklós, majd hozzáteszi, hogy ennek szabályosnak kell lennie. Legalább 8 nappal korábban ki kell küldeni a meghívókat azzal a megjelöléssel, hogy a közös képviselő leváltása, új közös képviselő választása. Ez is fontos, mert a képviselet nélkül nem maradhat a ház. Akkor sincs nagy baj, ha nincs megfelelő jelöltje a tulajdonosoknak a közös képviselői posztra, mert a leváltott képviselő a leváltástól számított 90 napig ügyvivőként köteles ellátni a feladatait, de új szerződéseket nem köthet.
„Ilyen esetben mindig két közgyűlést hívnak össze, az elsőn, a normál közgyűlésen a ház több mint felének jelen kell lennie. Viszont, hogyha nincs jelen, az sem probléma, mert általában a meghívóban rendelkeznek már arról is, hogy megismételt közgyűlést tartanak. Ez általában szervezésműködési szabályfüggő, de jogszabályi lehetőség, hogy negyed- vagy fél órával később legyen megtartva egy másik közgyűlés is, ahol
már mindegy, hogy hányan vannak jelen, határozatot hozhatnak”
– magyarázza a szakember. Mindez azt jelenti, hogy ha a tulajdoni hányad 30%-a van jelen a közgyűlésen, akkor annak a 30%-nak több mint a felének kell igennel szavaznia ahhoz, hogy határozatot hozhassanak. Ami lehet az, hogy maradjon a képviselő, de az is, hogy menjen.
Legyen a leváltott közös képviselőnek bármilyen polgárjogi szerződése a házzal, azonnali hatállyal le lehet őt váltani. Ha felmondási ideje van, az ebben az esetben azt jelenti, hogy a szerződés alapján ki kell fizetni a felmondási időre jutó bérét. Ha a közgyűlésen egyből új képviselőt választanak, akkor a réginek 30 napja van, hogy az elszámolást a leváltása napjáig, a társasház iratait, pénztárát, kulcsait és dokumentumait odaadja az új közös képviselőnek.
Ha nem választanak újat, csak leváltják, akkor a volt képviselőnek van egy 90 napos ügyvivői feladatköre. Ebben a 90 napon belül kell egy közgyűlést összehívnia, hogy helyette válasszanak új képviselőt. Onnantól, ahogy ez megvan, ugyanaz a procedúra kezdődik, neki 30 napja van, hogy átadja az iratanyagot
– mondja. Az új közös képviselő a megválasztása napjától intézheti a ház ügyeit, átveheti a rendelkezést a bankszámlák fölött, bejelentkezik a NAV-nál, stb.
Attól a pillanattól kezdve csak ő jogosult a társasház nevében bármilyen szinten eljárni.
Felmerülhet a kérdés, hogy a közös képviselői tisztséget egy vagy több lakó lássa el, vagy inkább egy ezzel foglalkozó céget bízzanak meg. Weisz Gábor Miklós szerint a piacon lévő társasházkezelő cégek nagy része nincs szakmailag felkészülve a társasházi feladatok ellátására, ennek ellenére mégis ez lehet a megoldás, csak kellően utána kell járni a cégnek.
Én azt javaslom a tulajdonosközösségnek, hogy utánajárással egy megbízható társasházkezelő céget válasszanak, mert a tulajdonosok nem feltétlenül vannak felkészülve arra a komplex jogi, műszaki vagy gazdasági feladatok ellátására, amit egy társasház tud magával vonzani
– mondja a Makke elnöke, aki szerint jobb, ha a tulajdonosok nem vállalnak ekkora adminisztrációs és jogi terhet.