Közleményük szerint a vasúti személyszállítás mintegy 8 hónapos autóbusszal történő helyettesítése a debreceni észak-nyugati gazdasági övezet fejlesztésével összefüggő kavics- és kőszállítások miatt szükséges.
A térség fejlesztésének köszönhetően - ott épül fel a BMW debreceni autógyára is - sok ezer új munkahely létesül.
A szállításokat végző Rail Cargo Hungaria (RCH) a ki- és átrakodásokhoz a macsi megállóhely teljes vágánykapacitását igénybe veszi.
A vasúti kőszállítás révén legalább 22 ezer nehézgépjármű-fuvartól mentesül a közúthálózat.
A munkálatokat régészeti feltárások előzték meg, amelyek sikeres lezárását követően májustól megkezdődhet a szállítás.
Azt írják, a tervezett munkák idején - a stabil menetrend és a kiszámítható csatlakozás biztosítása érdekében - a vonatpótló buszok menetideje Debrecen és Balmazújváros között csak minimálisan változik a vonatokéhoz képest, a kényelmes átszállásra tíz perc áll majd rendelkezésre.
A pótlóbuszok szolgáltatási színvonala megfelel, esetenként jobb a vonalon közlekedő vonatokénál.
A pótlás során kerekesszékkel való utazásra is lesz lehetőség, ehhez - az eddigi gyakorlatnak megfelelően - legalább 48 órával előbb értesíteni kell a vasúttársaságot.
Macs állomáson napi három teherszállító vonatról történő rakodás miatt nincs lehetőség a személyszállító vonatok közlekedésére.
Az összesen 400 ezer tonna zúzott kő és 200 ezer tonna kavics vasúti szállítása jóval környezetbarátabb a közúti szállításhoz képest.
A fuvarozás folyamatának megtervezése során a szakemberek a környezetet leginkább kímélő megoldást keresték, ilyen szempontból a rendkívüli mennyiségű anyag mozgatásához nincs más alternatíva, mint a vasúti szállítás.
A legközelebbi, a célnak megfelelő bányák ugyanis 150 kilométerre vannak.
Onnan közúton legalább 22 ezer nehézgépjármű folyamatos közlekedtetésére lenne szükség a kő és a kavics célba juttatásához.
Ezek a járművek együttesen 5 tonna üvegházhatású széndioxidot termelnének.
Továbbá óriási mértékű terhelést jelentene az útvonalak menti településeken élők számára a nagy forgalom, az utak nagymértékű romlása, valamint a környezeti károk miatt. A torlódások és a balesetek száma is jó eséllyel növekedne.
A MÁV közleménye szerint
az észak-nyugati gazdasági övezet fejlesztésének része az is, hogy az érintett 108-as vasúti vonalat villamosítják.
A beruházás teljes befejezése után az utasok sokkal korszerűbb vasúti szolgáltatást vehetnek majd igénybe Debrecen és Balmazújváros között.