A szakember megjegyezte, 75 évvel ezelőtt a Balatonon borult fel egy hajó, és akkor is többen meghaltak. Ugyanakkor a mostanihoz hasonló, de csak sérüléssel járó baleset már történt pontosan ugyanott, mint szerdán: egy sétahajó és egy szállodahajó ütközött össze másfél évvel ezelőtt.
Az okokról azt közölte,
egyértelműen emberi hiba állhatott a szerda esti baleset hátterében,
hiszen ezek a hajók fel vannak szerelve műholdas helymeghatározóval, így négyméteres pontossággal meg tudják határozni a saját és a többi hajó helyzetét, illetve mozgását.
Mivel szerda este nem voltak annyira rossz látási viszonyok, akár szemmel is követni lehetett volna a másik hajó mozgását – tette hozzá.
A baleset körülményeiről Horváth Imre azt közölte, komoly sérülést szenvedhetett a kishajó, mivel nagyon gyorsan süllyedt el,
feltehetően nagy sebességgel ment neki a szállodahajó.
Egy akkora vízi jármű, mint a szállodahajó, 12-15 kilométer per órával tud menni, és mintegy 1000 tonnát nyom – tette hozzá.
A balest körülményeit minden részletre kiterjedően tisztázni tudják majd – mondta Horváth Imre –, hiszen a hajók mozgását egy „külső feketedoboz” rögzíti. Ez azt jelenti, hogy a közlekedési adatokat folyamatosan rávetítik egy térképre, de rögzítik a rádióforgalmat is, és így követnek minden hajót.
A főtitkár hangsúlyozta, a magyarországi előírások szigorúan szabályozzák a hajóforgalmat, de
a fővárosi szakasz még éjszaka is nagyon telített, átlagosan mintegy 70 hajó közlekedik ilyenkor is.
Ugyanakkor a hajózás biztonságosnak mondható, hiszen csak ritkán vannak balesetek, és olyan súlyosak, mint a szerda esti, még ritkábban.
Legalább heten meghaltak, amikor összeütközött két hajó szerda este Budapesten, a Dunán a Margit híd közelében, és az egyik elsüllyedt. A balesetnek hét könnyű sérültje van, kihűléses tünetekkel vitték őket kórházba. Az elsüllyedt hajó fedélzetén 33 dél-koreai turista és kéttagú személyzet tartózkodott.