Idén indul a Budapest – Balaton kerékpárút kivitelezése. A beruházás során közel 110 kilométer hosszúságú útvonal épül meg, melynek jelentős része 3 méter szélességű önálló kerékpárút lesz, a további szakaszokat pedig alacsony forgalmú utakon, mezőgazdasági utakon alakítják ki - értesült az Origo.
A Debrecentől Salzburgig tartó EuroVelo 14 nemzetközi kerékpárút részét is képező útvonal érinteni fogja az etyeki borvidéket, a Velencei-tavat, Székesfehérvárt, majd Balatonakarattyán csatlakozik a Balatoni Bringakörhöz.
2019 második felében a Budapest-Etyek szakaszon kezdenek dolgozni a kivitelezők. A 23 kilométeres szakaszon idén meginduló fejlesztés értéke 4,3 milliárd forint. A teljes beruházás előkészítése 2013 óta zajlik, először a megvalósíthatósági tanulmányok, majd 2017 után az engedélyes és kiviteli tervek készültek el.
A Budapest-Balaton kerékpárút Magyarország két legjelentősebb idegenforgalmi célpontját kapcsolja össze, ezért értelemszerűen turisztikai célú útvonalként épül meg. A korábban vizsgált nyomvonalváltozatok között az etyeki irány mellett a 7-es főúttal párhuzamosan haladó verzió előnyeit és hátrányait is felmérték. Az akkor hatályos törvényi szintű területrendezési szabályozásban 2003 óta szerepeltetett etyeki útvonal 108 kilométeres összes hossza kb. 20 kilométerrel haladja meg a főút mellett haladó kapcsolatét. E nyomvonalon gyakoribbak az emelkedők is, amelyekkel azonban több lejtő jár együtt.
A nyomvonal kiválasztása előtt készült felmérésben a kerékpárosok hozzávetőleg 20 százaléka jelölte meg az útvonalválasztás szempontjai között az útvonal hosszát, mintegy felük pedig a domborzati viszonyokat.
Lényegesen többen, 70 százalékuk tartotta fontosnak a biztonságot, 80 százalékuk pedig a látványosságot. A megkérdezettek többsége minden korosztályban a nyugodtabb útvonalat részesítette előnyben a gyorsabbal szemben.
Az adatokat összegezve megállapítható, hogy a kerékpárút majdani használói számára a táv rövidségénél sokkal nagyobb súllyal esik latba a komfort és a látnivalók elérhetősége.
A kivitelezésre kiválasztott nyomvonalon tehát a kerékpárosok igényeinek megfelelő, szép tájakon vezetett kerékpárút épül.
Az etyeki borvidéken és a Velencei-tó északi partján haladó összeköttetés a turisztikai célokhoz is igazodva sokkal vonzóbb lesz, mintha a 7-es főút mellett létesülne egy ingerszegény, zajos kerékpáros kapcsolat.
Mivel tavasszal a Balatoni Bringakör korszerűsítése is megkezdődött, a fővárosból induló, a tavat megkerülő bringások összesen 330 kilométernyi színvonalas, biztonságos és látványos kerékpárutat járhatnak be. A tó környékén további 800 kilométernyi kerékpáros túraútvonalat jelölnek ki pl. a Balaton-felvidék vagy a Kis-Balaton látnivalói felé.
Magyarországon jelenleg 9100 kilométer kerékpáros létesítmény található, ebből 5100 kilométer kerékpározásra kijelölt út (árvédelmi töltés, erdészeti út, kisforgalmú utca), 4000 kilométer pedig önálló kerékpárút vagy gyalog- és kerékpárút. A meglévő hálózat bővítésével néhány éven belül 6000 kilométer önálló kerékpárút lesz. A teljes kerékpározható hálózat hossza 2030-ra megközelíti a 15 ezer kilométert.