Mélyen a zsebébe kell nyúlnia a Viking Cruisesnak a május 29-én történt, 28 emberéletet követelő hajóbaleset miatt. Hajójuk, a Viking Sigyn este 9 után nem sokkal elsodorta és maga alá gyűrte a Hableány sétahajót, fedélzetén 35 emberrel. Csak heten élték túl, huszonnyolcan a vízbe vesztek, két ember holtteste még nem került elő. A sétahajó használhatatlan ronccsá vált.
Az ügyfelem, valamint az összes hajózási társaság forgalma több mint 40 százalékkal visszaesett a baleset óta. Nem véletlen, hogy nem látni annyi sétahajót a Dunán, mint régebben
– mondta dr. Sógor Zsolt, a Panoráma Deck hajózási társaság ügyvédje a Ripostnak.
Ha egy bíró is kimondja, hogy a Viking Sigyn kapitányának hibájából történt a tragédia,
a 10 milliárd forintot is megközelítheti az a sérelemdíj, amit a cégnek az áldozatok rokonainak és a balesetben érintett Hableány üzemeltetőjének ki kell fizetnie.
Valószínűleg ezért akarja a Viking Cruises bebizonyítani, hogy az ukrán kapitány nem hibázott azon a végzetes estén.
Nekik köszönhetően jött ki a börtönből Jurij C., miután kifizették érte a 15 millió forintos óvadékot, és a legjobb ügyvédek egyikét kérték fel a védelmére.
Emellett a cég egy drága, budai szállodában vett ki neki szobát, ahol a nyomozás végéig él.
Mivel bűnügyi felügyelet alatt áll, nyomkövető van rajta, de a város határain belül oda megy, ahova akar. Hetente kétszer meg kell jelennie a nyomozók előtt, és ott kellett lennie a Viking helyszíni bejárásán is.
Beültették a kormányállásba, a hajóskapitányi ülésbe, és kimérték, mi az, amit abból a helyzetből láthat, és mi az, amit már nem.
A hajón utazók tanúvallomásából kiderült, hogy a kapitány közvetlenül a baleset előtt az utasokkal szelfizgetett a Parlamentnél. Az viszont már a szakértők állapították meg, hogy akkor még alig 3 km/órás sebességgel halad a szálladahajó.
Amikor a radaron 20:59-kor megjelent Hableány, a Vikingtől 200 méterre, a nagy szállodahajó, 8 km/órás sebességgel haladt, és tartotta is ezt a sebességet egy darabig,
aztán hirtelen gyorsítani kezdett, 21:03-kor már 12 km/órás tempóban siklott.
Ekkorra csak 100 méter volt a két hajó között, majd alig két perc múlva összeütköztek.
A Viking radarján végig lehetett látni a Hableány mozgását, a közelségre figyelmeztető hangjelzés viszont ki volt kapcsolva.
Ezt onnan lehet tudni, hogy a radar adatai pontosan rögzítik a két hajó helyét és az ütközés idejét, a kormányálláson rögzített hanganyagban viszont nem hangzik el vészjelzés.
Az viszont tisztán kivehető, hogy Jurij C.-nek fogalma nem volt, mekkora bajt okozott.
21:06-kor hallatszik a magyar és német vészjelzés, hogy felborult egy hajó, és ember van a vízben.
A kapitány ekkor visszatolat, felveszi a kapcsolatot az irányítóközponttal, de hogy pontosan mit mond nekik, azt nem érteni. Dr. Sógor Zsolt szerint valószínűleg azért, mert az oroszon és az ukránon kívül nem beszél jól más nyelveket.
A hajó feketedoboza azt is rögzítette, hogy 21:09-kor, a tragédia után 3 perccel a Viking mögött haladó testvérhajójának kapitánya oroszul megkérdezi:
– Jura, mi történt? – Összeütköztem valamilyen hajóval. Látsz valamit mögöttem?
Ezután az ukrán kapitány gázt adott, és elindult a kikötő felé.
Majd később mindössze egy motorcsónakot küldött, két matrózzal, hogy segítsenek a mentésben.
Ha a Viking kapitánya időben reagál, nem történik meg a tragédia, ha pedig felfogja, hogy mit tett, akkor talán nem tolat vissza, és nemcsak egy csónakkal segít, hanem a baleset után azonnal, és akkor biztosan többen élték volna túl a dunai hajókatasztrófát.