A Ripost úgy tudja, hogy a 64 éves ukrán kapitány, Jurij C. nem hagyta el a kormányállást, de nem mindig figyelt a rá bízott hajóra. Ahogy a lap írja, a szállodahajók esti túráinak fénypontja az, amikor elhaladnak a kivilágított Parlament előtt. Ilyenkor lelassít a hajó, és, ha esik, ha fúj, az utasok a fedélzetre mennek, és a festői háttér előtt készítenek szelfiket. Majd közös pezsgőzés következik, és a hajó elindul vissza a kikötő felé.
Nem volt ez másképp május 29-én sem. Úgy tudni, hogy néhány tanú elmondta a rendőröknek:
a díszegyenruhában feszítő kapitány néhány fiatal lánnyal csinált éppen közös képet az ütközés előtti pillanatokban.
Az ukrán kapitány, Jurij C. ellen eljárás folyik, de 15 millió forintos óvadék ellenében szabadlábon védekezhet. Ám a Legfőbb Ügyészség ezt részben pont amiatt fellebbezte meg a Kúriánál, ugyanis „felmerült annak a gyanúja is, hogy a hajóskapitány adatokat törölt a telefonjáról", ami letartóztatási ok.
Egyelőre még nem lehet pontosan tudni, de elképzelhető, hogy a képeket törölhette ki a telefonjából.
A Ripost kereste azzal a kérdéssel kereste fel a rendőrséget, hogy megvizsgálták-e a Viking Sigyn utasainak mobiltelefonjait is? A rendőrség később ígértek választ.
Mindezek mellett azonban még mindig elkerülhető lett volna a tragédia, hiszen a szállodahajó a legmodernebb biztonsági és technikai eszközökkel van felszerelve.
Megkaptuk az ügy szakértői jelentéseit. A hatalmas szállodahajón a legmodernebb műszaki felszerelések voltak: a manőverezését radarok és fedélzeti kamerák segítették. Még egy olyan műszerrel is rendelkezett, amely az autókban található parkoló-radarokhoz hasonlóan jelzett, amikor valami túl közel került hozzá
- mondta el Sógor Zsolt, a Hableányt üzemeltető cég ügyvédje.
De úgy tudni, hogy az a radar ki volt kapcsolva, mert túl sokszor riasztott volna be a sűrű belvárosi folyami forgalomban. Ezért a korszerű navigációs rendszer ellenére is nekiment a kisebb hajónak és mindössze hét másodperc alatt elsüllyesztette, kétszer megforgatta: ez többek között a norvég hajó különlegesen kialakított orrának is köszönhető, amellyel gyorsabban tud haladni.
A Viking az ütközés után tovább ment, majd a mentésbe is csak később kapcsolódott be. Mindössze egy mentőcsónakot küldtek és két matrózt a vízbe esett és a hajóban rekedt 35 emberre.
A Viking mögött haladó testvérhajója pedig segítség nélkül tovább haladt.
Minden segítő kézre szükség lett volna a mentésnél. A Hableány cégének másik két hajója húzta ki túlélőket, és a zord körülmények közt nem volt könnyű dolguk.
– tette hozzá Sógor Zsolt.
De nem volt könnyű dolguk a választásban sem, ugyanis el kellett dönteniük, hogy kit mentsenek.
A híd alatt egyszerre két túlélő is volt: egyikük, egy eszméletlen nő egy mentőgyűrűben sodródott, miközben a másik túlélő úszott a nagy sodrású vízben.
Csak egyiküket tudták kihúzni a vízből- az eszméleténél lévő, úszót választották. De azóta se lehet tudni, hogy a mentőgyűrűben sodródó nőről azóta sem tudják, hogy mi lehet.
Ha a Viking hajók teszik a kötelességüket, akkor talán hétnél több ember éli túl a szörnyű katasztrófát.