A legnagyobb szexuális zaklatási botrány 12 nappal ezelőtt, november 19-én robbant ki a Katona József Színház által kiadott dodonai közleménnyel. Azért mondhatjuk, hogy a legnagyobb, mert
a Máté Gábor vezette Katona először megpróbálta eltussolni a szexuális zaklatási ügyet,
és csupán csak annyit közöltek, hogy „nem megfelelő erkölcsi magatartás miatt az egyik alkalmazottjukat elbocsájtották", mikor azonban a színház vezetői számára nyilvánvalóvá vált, hogy nem tudják eltitkolni Gothár nevét, azt a trükköt találták ki, hogy maga Gothár ad ki egy közleményt, amelyben kisebbíti a bűnét.
Az ügyben az áldozatok nem mernek megszólalni, mivel - mint ahogy a Ripost kiderítette - a Katona vezetése titoktartási szerződést íratott alá az ott dolgozó színészekkel, köztük az áldozatokkal is. Az eset jogi értelmezése kapcsán az Origo korábban megkérdezte ifjabb Lomnici Zoltán alkotmányjogászt, a Századvég Alapítvány jogi igazgatóját. Lomnici megkeresésünkre elmondta: főszabályként a Polgári Törvénykönyv (Ptk.) alapján kötött szerződések titoktartási klauzulája bűncselekmény eltussolására nem használható.
A jogász kifejtette, hogy
amennyiben bebizonyosodik, hogy a Katona József Színházban valóban szexuális bűncselekmény valósult meg, akkor a dolgozókkal aláíratott ilyen titoktartási nyilatkozat érvénytelen lehet, hiszen az jogszabályba ütközik, amelynek érvénytelenségére bárki, határidő nélkül hivatkozhat a bíróság előtt.
Gothár ezt követően még egy átlátszó és sunyi trükkel próbálkozott: vizsgálatot kért maga ellen a másik munkahelyén, a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Az egyetem pedig ahelyett, hogy független, külső vizsgálatot indított volna, belül próbálja elintézni az ügyet. Ráadásul, mint kiderült, egy álvizsgálattal, amelynek a célja a botrány eltussolása.
Ezt a falat törte át Fekete Péter kulturális államtitkár, amikor
lényegét tekintve kérdőre vonta a Katona József Színházat és a Színház- és Filmművészeti Egyetemet. Az egyetem pedig kénytelen volt minisztériumi szakértőket is bevonni a vizsgálatba.
Az Origo értesülései szerint a kulturális államtitkár levelére semmitmondó válasz érkezett, és úgy tudjuk, érdemi részleteket nem árult el az igazgató a vizsgálat állásáról. Máté Gábor azonban a levélben elismerte, hogy húzták az időt, azaz nem hozták nyilvánosságra a gyalázatos esetet egyből, ahogy az a tudomásukra jutott, és az érdemi lépésekkel, vizsgálatokkal is vártak. Vagyis lényegében elismerte, hogy igyekeztek eltussolni az ügyet.
De a levélben elismer egy másik, korábban tagadott állítást is, hiszen kiderül, hogy az igazgató valóban aláíratott egy titoktartási nyilatkozatot a dolgozókkal.
Máté korábban ezt is tagadta, azt mondta, nem volt ilyen nyilatkozat, csak általánosságban van benne a színészek szerződésében az, hogy nem beszélhetnek belső ügyekről.
Az ügyhöz érdekes adalékkal szolgált az M5 Ez itt a kérdés című műsora is. Mit tehet az áldozat és mit a színház vezetője, ha szexuális zaklatásról van szó? Miért hallgatott sokáig Máté Gábor, a Katona József Színház igazgatója, és amikor megszólalt, miért hazudott?
Máté Gábor óriási hibát követett el, amikor visszalökdöste az áldozatot zaklatója karjaiba
- mondta Apáti Bence balettművész, az Operettszínház balettigazgatója. Kálomista Gábor szerint
Máté Gábor védekezése, miszerint el is tussolhatták volna az ügyet, olyan, mint a régi vicc: Lenin elvtárs visszaadta a labdát a gyerekeknek, pedig közéjük is lövethetett volna.
Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház főigazgatója, a Magyar Teátrumi Társaság elnöke
a Színművészeti Egyetem felelősségéről is beszélt. A fiatal színészekben félelemből nagyon nagy igazodási vágy van, és ezen az alapoktól kezdve kell változtatni - mondta.
Apáti Bence kiemelte azt is: nem lehet kikerülni a magát függetlennek, objektívnek hazudó balliberális propagandasajtó szerepét.
Én megnéztem: az Indexen a hétfői napon, a nők elleni erőszak világnapján, nem írták le Gothár Péter nevét.
Apáti Bence azt is mondta:
Az a rossz hírem van, hogy nem én vagyok az, aki belekeveri a politikát ebbe a történetbe, hanem pont azok a másik oldalon politizáló újságírók, akik egész egyszerűen elhallgatják az eseményt.
Kiemelte: Máté Gábor magyarázkodó interjúja mindent megváltoztatott.
Kálomista Gábor, a Thália Színház igazgatója azt mondta: nagyon kevés az esély, hogy az áldozatok elmondják, mi történt, mert mindenki fél valamitől.
A színházi szakma maga a rettegés, mindenki függ valakitől, mindenki valamiért fél a másiktól. Valaki félti a múltját, valaki félti a jövőjét
– mondta Kálomista Gábor, majd kiemelte, hogy a Katona József Színháznak, fenntartójának, a fővárosnak, a Színművészeti Egyetemnek is van felelőssége. A budapesti vezetésnek tetszett, ahogy a két érintett intézmény az ügyet kezelte, a Színművészeti fenntartójának, az Emminek viszont nem, ők megfigyelőt küldtek az egyetemre, hogy kövesse figyelemmel a belső vizsgálatot. Ahogy az Origo megírta, Fekete Péter kulturális államtitkár levélben kért tájékoztatást (ezzel a Színművészeti már nem tudja eltussolni az ügyet, bármennyire is szerette volna).
Kálomista Gábor szerint ez az ügy csak a jéghegy csúcsa,
majd Schilling Árpád szavaira utalt, aki a közösségi oldalán szólta el magát arról, hogy Gothár zaklatásai már régóta ismertek voltak.
Az, hogy ehhez nem mer senki hozzányúlni, ezekkel senki nem mer foglalkozni, az semmi mást nem bizonyít, minthogy ez a szakma fél és retteg, nem mer kiállni önmagáért. (....) Nagyon nem helyes, hogy ha kiderül egy rendezőről, hogy ezeket a szexuális bűncselekményeket elkövette, utána még 11 hónapig dolgozik a szakmában, filmet készít, tanít
- emelte ki Kálomista Gábor.
Ezek nagyon álszent dolgok. Azok a hivatkozások, hogy ezt akár el is tussolhattuk volna - ezt ma olvastam a Katona József Színház igazgatójától -, arra emlékeztetnek, amikor 1918-ban a Vörös téren focizó gyerekek berúgják Lenin elvtárs ablakát, és másnap a Pravda úgy jelenik meg, hogy a jóságos Lenin elvtárs visszaadta a labdát a gyerekeknek, holott közéjük is lövethetett volna
- mondta. Elképesztően arrogánsan kezelik ezt a helyzetet az érintett intézmények, és azt is hozzátette, hogy a színházi szakma többsége rendet szeretne, de valakiknek nem érdekük a rend.
Azért nem szeretnének rendet, mert olyan szinten ragadták magukhoz a hatalmat, hogy bebetonozottnak hiszik magukat. Azokkal a kétértelmű vagy sokértelmű nyilatkozatokkal, mint amilyenek az elején kijöttek, a komplett színházi szakmának ártanak
- mondta. Kálomista Gábor azt mondta, hogy az ilyen esetben az igazgatónak nem belső szankciókban kell gondolkozni, hanem egészen
egyszerűen feljelentést kell tennie a rendőrségen.
Ez ugyanis bűncselekmény.
A nyomozók feladata a nyomozás, a bíróságé pedig annak megállapítása, hogy bűnös-e a zaklató.
Ez az alá- és fölérendeltségi viszony mérhetetlen módon való kihasználása, ebben a szituációban hatalmi függés van. Csak példaként említem: ha egy ápolónőt zaklat egy orvos, az ápolónő elmegy egy másik városba, ha el kell menekülnie. Egy színész hova megy? Ismerik az arcát, abból él, a testéből, a hangjából. Hova tud elmenekülni?
– magyarázta, majd hozzátette, hogy most kell áttörni ezt a falat, hogy lehessen egy normális színházi világ, vagy elfogadják, hogy a rendezőknek megengedett a zaklatás.
Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház főigazgatója, a Magyar Teátrumi Társaság elnöke a műsorban vetített interjúban arról beszélt, olyan hangnemet kell kialakítani, olyan viszonyrendszert kell teremteni a szakmán belül, amelyben az emberek megszólalnak, ha ilyen zaklatás történik, nem hallgatnak évekig ilyen bűncselekményekről. Egy olyan rendszert szeretne látni, amiben a fiatal művészek szabadok, önállóak és nem igazodnak az elvárások rendszeréhez.
Ez az igazodási vágy, ez a borzasztó megfelelési vágy hozza azt magával, hogy úgy döntenek sokan most is, akik tudnának még sok mindent mesélni, hogy hallgatni kell.
- mondta.
Vidnyánszky Attila is azt mondta: hiba volt, hogy nem nevezték meg a zaklatót már a botrány kirobbanásakor, hiszen erről az egész szakmának tudnia kell azért, hogy más ne alkalmazza a zaklatót,
máshol ne zaklathasson embereket szexuálisan.
Kiemelte, hogy a változás nagyon lassú folyamat lesz, a fiataloknál kell kezdeni, már a Színház- és Filmművészeti Egyetemen.
Az Origo több alkalommal próbálta elérni Máté Gábort, illetve a Katona József Színházat, de választ nem kaptunk egyetlenegyszer sem a megkeresésünkre.
A Katonában ráadásképpen Gothár darabjai közül három továbbra is műsoron van (Szürke galamb; Minden kombi cirkó, de nem minden cirkó bojler; Részegek)
csak a Hóhérokat veszik le a műsorról, de ez a darab már amúgy is kifutott volna.
Magyarán:
egyetlen előadást sem töröltek, amire nem kényszerültek rá.
A Katonától azt is szerettük volna megtudni, hogy Gothár Péter a rendezésért mennyi jogdíjat kap a 3 darabra előadásonként?
Ahogy eddigi kérdéseinkre sem válaszoltak, erre sem érkezett válasz.
Az Origo úgy tudja, több mint 300 ezer forintot kaphat így Gothár jogdíjként havonta.
A szexuális zaklatót a Katona tehát el akarja a jövőben is tartani.
Máté Gábor pedig a barátja, Gothár Péter szexuális zaklatási ügyét az áldozatra próbálta kenni, hogy miatta nem lehetett nyilvánosságra hozni a botrány részleteit, az ő személyiségi jogait védték, miközben a valóságban Gothár nem akarta, hogy nyilvánosságra kerüljön a neve.
Ezek után komoly kérdés, hogy a fenntartó fővárosi önkormányzat továbbra is eltűri-e a Katona élén Máté Gábort.
A téma kapcsán megkerestük egy alkalommal Karácsony Gergely főpolgármestert, és két alkalommal a gyurcsányista főpolgármester-helyettest, a kulturális és humán ügyekért felelős Gy. Németh Erzsébetet, de nem kaptunk tőlük sem választ.
November 20-án Gy. Németh azonban nyilatkozott a baráti hvg-nek.
A gyurcsányista politikus gyalázatos módon azt állította, hogy a Katona példaértékűen járt el az ügyben.
Sokat mond a főpolgármester-helyettes hozzáállásáról, hogy amikor telefonon beszélt Máté Gábor igazgatóval, nem nagyon firtatta a szexuális zaklató kilétét.
Arra a kérdésre, hogy hány áldozat van, egyenesen azt válaszolta:
... történt egy ilyen eset, de nem részleteztük a dolgot.
Vagyis szerinte nincs szükség belemenni olyan részletekbe, hogy hány sértett van, és ez szerinte kimeríti a tisztességes és átlátható eljárás fogalmát.
Pedig most már Máté Gábor is elismeri, hogy szó sincs példaértékű eljárásról,
ma már másként cselekedne, mondta, de lemondani persze nem hajlandó.
A Ripost azóta újabb részleteket derített ki a szexuális zaklatási ügyről. A lap szerint a zaklatásról egy évvel ezelőtt szóltak Máté Gábornak, de ő csak nevetett az ügyön.
Aztán persze, miután többször is felhozták, mit művelt Gothár, határozottan kijelentette, hogy erről az esetről senki nem tudhat, nem kerülhet nyilvánosságra. Innentől kezdve felgyorsultak az események..."
– mondta a Ripostnak a Katona egyik művésze.
A színész azt is elmondta, hogy Máté Gábor hazudott, amikor azt állította, hogy nem íratott alá titoktartási szerződést. Ezzel szemben már a botrány másnapján ezt tette.
Máté mindenkit behívatott az irodájába, így kezdődött a nap. Mindenkivel közölte, hogy vagy aláírják a titoktartási szerződést, vagy repülnek"
– mondta az informátor.
Az egész zaklatási ügy mélyebb hátteréről Kálomista Gábor az Origónak is nyilatkozott. Közölte, mendemondák alapján hosszú évek óta nagyon sokan tudhattak Gothár Péter szexuális zaklatási botrányáról, és most pontosan ezek az emberek vizsgálják majd ki, hogy pontosan mi történhetett. Úgy látja, minden bizonnyal egy "ejnye-bejnyével" megpróbálják majd ezt a súlyos bűncselekményt eltussolni valahogyan.
Kálomista szerint nem etikai bizottságokat kell felállítani, hanem egy hatósági vizsgálatot kell lefolytatni, hogy teljes körű képünk legyen az ügyről.
A producer úgy véli, teljesen belterjessé vált a Színház- és Filmművészeti Egyetem az elmúlt évtizedekben, és a szakmai képzés helyett inkább az identitásnevelés áll a középpontban.
Elérkezett az ideje, hogy személyi következményei legyenek Gothár Péter rendező szexuális zaklatási ügyének - mondta Halász János, a Fidesz-frakció szóvivője az üggyel kapcsolatban. "Már nemcsak az tudott, hogy Gothár Péter rendező, a Színház- és Filmművészeti Egyetem oktatója a szexuális zaklató, hanem - miután maguk az érintettek vallották be - az is egyértelműen kiderült, hogy a színházban történteket egy éven át szándékosan eltitkolták."
"Nagyon úgy tűnik, hogy védeni akarták a szexuális zaklatót. Attól tartunk, hogy nemcsak a színházban, hanem a Színház- és Filmművészeti Egyetemen is titkolózhatnak"
- fogalmazott Halász János, aki szerint az ügyben nem Gothár Péter az egyetlen felelős, a vezetőknek is felelniük kell.
Pósán László, a Parlament kulturális bizottságának elnöke egyetértett Halász Jánossal, és azt mondta a Katona és a Színművészeti vezetőinek távozni kell.