Nézzük először a hivatalos szöveget!:
Négy színház vezetésére írt ki pályázatot a főváros, mivel ezekben az intézményekben jövő év elején lejár az igazgatók megbízatása. Mind a négyre egy-egy pályázat érkezett, a Budapest Bábszínház Nonprofit Kft. ügyvezetői álláshelyére Ellinger Edina jelenlegi igazgatóhelyettes, a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház Nonprofit Kft. ügyvezetői álláshelyére Novák János jelenlegi ügyvezető, az Örkény István Színház Nonprofit Kft. ügyvezetői álláshelyére Mácsai Pál jelenlegi ügyvezető, valamint a Szabad Tér Színház Nonprofit Kft. ügyvezetői álláshelyére Bán Teodóra jelenlegi ügyvezető pályázott.
A pályázókat minden esetben támogatta a szakmai zsűri, a főpolgármester azonban a Szabad Tér Színház Nonprofit Kft. jövőbeli működésének strukturális áttekintése miatt javasolja a pályázatának eredménytelenné nyilvánítását, és az új szempontok figyelembevételével új pályázat kiírását.
Eddig a hivatalos szöveg.
Hárman tehát folytathatják (ismételjük: Meczner János eddigi igazgató helyettese kapott megbízást a Bábszínházban). A Bábszínházban Alföldi Róbert egymás után rendezhette a botrányt keltő előadásokat, az Örkény Színház vezetője sem ellenséges éppen Karácsony Gergelyékkel, jelentkezett tiltakozni is. A Kolibri Színház Novák János személyes, sikeres teremtménye, félig-meddig gyerekszínház. Annyira hozzá kötődik, hogy senki nem vágyik oda, senki nem akarja megszerezni. Ő is maradhatott.
De mi lehet Karácsonyék baja Bán Teodórával?
Sikeres balett-táncosnő volt, a rendszerváltás után megszervezte Keveházi Gáborral a Budafestet, 2004-ben a Szabad Tér Színház vezetője lett. 15 éve elismerten jól csinálja, de közben jött az ősbűn: 2013-ben kinevezték a főváros kultúráért és turizmusért felelős szervezete, a Turisztikai Központ Nonprofit Kft. ügy- és művészeti vezetőjének. Majd kapott Bánffy Miklós-díjat is. Tavaly óta a Magyar Művészeti Fesztiválok Szövetségének az elnöke.
Azaz, az egyébként politikailag semleges, igazi szakember normális kapcsolatban volt a fideszes városvezetéssel. Meg a helye is kell másvalakinek. Ennyi elég is, hogy Karácsonyék (a háttérben persze mindig Gyurcsányékkal) elmozdítsák.
És itt derül ki, hogy milyen hazug Karácsonyék siráma, hogy a színházak bármilyen függetlensége kerülne veszélybe az új finanszírozási törvénnyel. Hiszen a Tarlós vezetésű fővárosi Fidesz senkit sem rúgott ki. Egyetlen színházvezetőt sem. Sőt, alkalmasnak tartott balliberális kötődésű színházvezetők sorát nevezte ki. Példának okáért Máté Gábor 2011-ben, Tarlós István miatt lett a Katona igazgatója. És 2016-ban Tarlós István hosszabbította meg Máté Gábor mandátumát, újabb öt évre.
Az igazság az, hogy éppen hogy attól félnek, hogy nem tudják rátenni a kezüket arra a két-három, szerintük nem balliberális vezetésű színházra, ami egyáltalán van Budapesten. (A József Attila Színház felügyelőbizottsági elnökének máris kinevezték az egyik legagresszívebb ellenzéki pártkatonát, Vásárhelyi Máriát. Nyilvánvalóan azzal a céllal, hogy ellehetetlenítse a színházat sikeresen vezető Nemcsák Károly munkáját. Meg hogy pénzhez juttassák emberüket, persze.)
Azért tiltakoznak Karácsonyék, azért próbálnak (nekik kiszolgáltatott) színészeket tiltakozásszerűségekre rábírni, mert félnek, hogy nem tudnak kényük-kedvük szerint tisztességesen dolgozó embereket kirúgni. Hiszen aztán mindenhova saját embereiket akarják ültetni.