Érettségi: a történelemesszék megírásához komoly háttértudás kellett
![érettségi, történelemérettségi](https://cdn.origo.hu/2023/12/QjL5fukp01uefymA_zSBEZuyb-AkDTh6noXUbWuKeSc/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzU0ODMzNjA2M2Q0MTQ3MDhhMzk3ODhkNDA5NzAyZDZk.webp)
Az érettségiző diákok túlnyomó többsége a vizsgát minden évben középszinten szokta teljesíteni. A feladatsor a vizsgaleírásban és vizsgakövetelményekben foglaltaknak megfelelt. A megszerzett kompetenciák használata és a tárgyi tudás számonkérése egyensúlyban volt, azaz a legtöbb kérdéshez logikai műveleteket (forrásértelmezés, összehasonlítás) kellett végezni, de a válasz megadásához szükséges volt a tárgyi tudás is.
Az esszék jó színvonalú megírásához komoly háttértudásra, oksági gondolkodásra volt szükség.
A témák között számos klasszikusat találunk (athéni demokrácia, török várháborúk, dualizmus kori társadalom), ugyanakkor erőteljesen megjelentek a jelenkori témák is (a kétpólusú világrend megszűnése, határon túli magyarság vagy éppen a háztartás pénzügyei) – írták a közleményben.
Az emelt szintű feladatsorban jóval bonyolultabb elemzési feladatok szerepeltek, és mélyebb tárgyi tudást követelt meg, éppen ezért elég nehéznek nevezhető. Ugyanakkor, mivel ezt csak a diákok kisebb – vélhetően alaposabban felkészült – hányada választotta, valamint többletpontok járnak érte, így üdvözöljük a feladatsor magasabb színvonalát. A jövő évtől kötelezővé váló egy emelt szintű érettségi miatt ennek komoly üzenetértéke is van – folytatták közleményükben.
Jól vizsgázott az új OFI-s atlasz is (a mostani vizsgaidőszaktól már csak ezt lehet használni az érettségin). A diákok a térképlapok és képes évszámmutató értő felhasználásával sok feladathoz nyerhettek információkat.