Helyreigazítás
Az origo.hu-n 2019. június 2. napján 8:31 perckor „Hatalmasat bukott az RTL Klub" címmel közzétett cikkünkben valótlanul állítottuk, hogy az RTL Klub nemrég úgy döntött, mostantól befogadják – ahogyan ők mondták – a társadalmi célú kormányhirdetéseket, amiket éveken keresztül elutasítottak.
Valótlanul állítottuk azt is, hogy a Magyarországon sugárzott kábelcsatornák tevékenységének más országba történő kiszervezése következtében a magyarországi RTL leányvállaltok 2017-ben nagyságrendileg 200 millió forinttal kevesebb reklámadót fizettek be a magyar költségvetésnek, mint amit kiszervezés nélkül fizettek volna meg a 2017-es adóévre vonatkozólag.
Óriási veszteséget produkált tavaly a Magyar RTL. Egészen pontosan 3,8 milliárd mínuszban zárták a 2018-as évet az M-RTL Zrt.-nél, holott egy évvel korábban még 1,2 milliárd nyereséget jelentettek. Ennek hátterében több ok is állhat, a legnyilvánvalóbb az, hogy 2018-ban sorra buktak meg az RTL-es műsorok. Emlékezetes, hogy botrányos műsoruk és utólag korrigált műsorrendjük miatt jelentős nézettségi veszteséget könyvelhettek el. Valószínűleg ez is vezetett ahhoz, hogy korábbi tettetett finnyáskodásukat és úgymond "elveiket" elhagyva úgy döntöttek, fogadják a kormányzati hirdetéseket.
A cég az alábbiakkal magyarázta a tavalyi 4 milliárdos veszteséget: "A csökkenő reklámbevételek mellett emelkedett a vállalat működési költsége. Jelentősen megnőttek az igénybe vett szolgáltatások díjai: drágult a vásárolt tartalmak beszerzése, a versenyképesség megtartásának érdekében pedig növelni kellett a saját gyártású tartalmak mennyiségét, miközben emelkedtek azok előállítási költségei is."
Hétköznapi nyelvre lefordítva: egyre drágábban állítottak elő egyre gyengébb és egyre kevesebbek által nézett műsorokat. A majdnem 4 milliárdos veszteség mögött számos külső szemmel is látható ok volt.
Ahogy arról korábban beszámoltunk, a 2018-as őszi idényben sikerült egy botrányosan ízléstelen, alpári, saját gyártású műsort indítania az RTL Klubnak, ami az egész tavalyi év jelképe is lehetett.
A dilettáns és nevetségesen alpári műsor a közösségi oldalakon is borzalmas kritikákat kapott, gyakorlatilag az első adás után megbukott. Az adásban úgy sikerült mindent elrontani, hogy még csak nem is volt élő, bár annak hazudták.
A különböző televíziós műsorokból összelopkodott, botrányosan színvonaltalan műsorról az Origo is írt.
Az alpári műsornak ráadásul 12-es korhatár-besorolást adtak, vagyis az ennél idősebb gyerekek már megnézhették.
Az RTL Klub egy olyan tartalmat sugárzott, amely káros kihatással van a gyerekek szellemi fejlődésére
- állapította meg akkor a Fiatal Családosok vezetője,
akik feljelentést is tettek a műsor ellen.
A gondok idén is folytatódnak az RTL-nél. Az idei műsorrend már februárban csődöt mondott.
A szezon elején megbukott a Cápák között és a Gyertek át!, majd az Alvilág és a Toplista című műsor is (ki emlékszik már ezekre?).
Mindeközben a TV2 egyre jobban teljesített, hiszen több alkalommal is lehetett arról olvasni, hogy a TV2 verte az RTL-t főműsoridős nézettségben.
Így például tavaly októberben hatalmas győzelmet aratott a Sztárban sztár, hiszen majdnem kétszer annyian nézték, mint az RTL Klub fentebb már említett, ízléstelen show-műsorát.
De a Tények is rendszeresen verte a teljes lakosságban az RTL Híradót.
A döbbenetes veszteség nem előzmény nélküli. Már 2018 szeptemberében arról lehetett olvasni, hogy harmadára csökkent az RTL Magyarország kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredménye (EBITDA) az első fél évben az egy évvel korábbihoz képest.
Már ekkor arról számoltunk be, hogy az előző év első hat hónapjának 18 millió eurójáról a 2018-as évben 6 millió euróra esett vissza az üzleti eredmény. Ez óriási bukás.
A visszaesés azért is elgondolkodtató, mert az RTL számos trükköt vetett be a bevétele, profitja növelése érdekében.
Ahogy azt megírtuk, az RTL magyarországi részesedéseinek tevékenységéből kiszervezték 2015. január 1-én a magyarországi kábelcsatornákat más országba. A kiszervezésből következően jelentősen tudta csökkenteni az RTL csoport a magyar költségvetésnek és a magyar önkormányzatoknak fizetendő társasági adóját, innovációs járulékát és helyi iparűzési adóját.
Becslések szerint ezzel a kiszervezési trükkel az RTL magyarországi cégei évente nagyságrendileg 250-300 millió forintot spóroltak.
2015. január 1 óta csak ebben a három adónemben a magyar költségvetésnek és az önkormányzatoknak okozott adóhátrány milliárdos nagyságrendű.
A Magyarországon sugárzott kábelcsatornák tevékenységének más országba történő kiszervezése azonban más adónemeket is érintett, az "ötletes" megoldás következtében a magyarországi RTL-leányvállalatok
2017-ben nagyságrendileg 200 millió forinttal kevesebb reklámadót fizettek be a magyar költségvetésnek, mint amit kiszervezés nélkül fizettek volna meg a 2017-es adóévre vonatkozólag.
De mint emlékezetes, 2012. év végén a Magyar RTL Televíziós Zrt. egy részesedés eladásával kapcsolatban egy adókiskaput használva 29,4 milliárd forint nyereség után nem fizetett társasági adót Magyarországon.
Ezek után az RTL Klub nemrég úgy döntött, mostantól befogadják - ahogy ők mondták - a társadalmi célú kormányhirdetéseket, amiket éveken keresztül önérzetességet tettetve elutasítottak.
A majdnem 4 milliárdos veszteségen és a sorra bukó műsorokon azonban ez keveset segít.