2013 óta nem vagyok a Katona József Színház tagja és a Színművészeti Egyetemen nem tanítok - így csupán a sajtóból kapott információk alapján nem kommentálnám a konkrét ügyet.
Általánosságban elítélek mindenfajta szexuális zaklatást, legyen az fizikai vagy verbális –
minderről Bozsik Yvette, Kossuth-díjas táncművész, koreográfus, egyetemi tanár beszélt az Origónak.
Én is fiatalon az áldozatok közé tartoztam. Két esetben - jóval a #metoo-mozgalom előtt - előadást is rendeztem a saját szexuális bántalmazásomról, 10 évvel ezelőtt Lány, kertben címmel a Kamrában, és 2013-ban Minden ötödik órában címmel az Átriumban, amely kimondottan a családon belüli erőszakról szólt. Együttérzek az áldozatokkal minden esetben – tette hozzá.
Bozsik Yvette szerint a társadalmi kibeszéletlenség, az áldozathibáztatás, a színházi szakmán belüli férfi dominancia és a zaklatások politikai fegyverként való használata nem segíti az áldozatokat abban, hogy megnevezhessék zaklatóikat.
Nagy erő kell, ahhoz, hogy szembemenjünk a démonokkal, legyen az a nagybácsi a családban vagy egy híres művész. Az áldozatok legtöbbször magukat hibáztatják, vagy ha elmondják mi történt velük sokszor a társadalom szemében ők lesznek a hibásak! –
mondta a művész.
A művészeti és egyéb egyetemeken etikai kódexet kellene bevezetni a tanárok és a diákok számára egyaránt, hogy vége legyen annak a gyakorlatnak, hogy tanár és diák között szexuális kapcsolat kialakulhasson – vélekedett Bozsik Yvette.
A diákok is tiszteljék a tanárok emberi méltóságát, és a tanárok is a fiatalok romlatlanságát, tisztaságát és vegyék tudomásul, hogy már szerencsére egy olyan korban élünk, amikor nem lehet bármit megtenni –
tette hozzá. Fontos, hogy minél több esetre fény derüljön és a következő nemzedék kevesebb traumát éljen át.
Bozsik Yvette szerint a színházi szakma nem különb, mint az egész társadalom. Átveszi a világ mértéktelenségét és embertelenségét, ahelyett, hogy tükröt tartana, ami a feladata. Fontos lenne több szakrális, egyetemes témájú művet készíteni, és nem aktuálpolitizálni a művekkel. Számomra a művészet spirituális megnyilatkozás, amihez emberi minőség kell, hogy társuljon – zárta szavait a művész.
Zárójelben jegyezzük meg: november végén mutatták be az új Budapesti Operettszínházban a János vitéz című daljátékot, Bozsik Yvette rendezésében - hihetetlen sikerrel. Az előadás pontosan az imént említett szakrális, egyetemes érvényű gondolatokat fogalmazott meg az ember gyökereiről, szerelemről, hazaszeretetről.
Mint arról korábban beszámoltunk, a Katona József Színházban Gothár Péter, a nagyhatalmú rendező szexuálisan zaklatott színésznőket.
Máté Gábor igazgató megpróbálta eltitkolni, végül kiderült.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem - ahol a legnagyobb befolyással éppen Máté Gábor, Gothár Péter és Ascher Tamás rendelkezett - először álvizsgálattal próbálkozott, majd Fekete Péter államtitkár és a fenntartó minisztérium határozott fellépése miatt kénytelen-kelletlen a Katonához hasonlóan kirúgta Gothár Pétert.