Ahogy azt az Origo elsőként megírta, Horváth Roland arra ébredt a Helsinki úti otthonában szerda hajnalban, hogy a kutyája ugat, majd ordibálást is hallott az autója felől.
Amikor kiment megnézni, hogy mi történik, meglátott két lábat az autója alatt.
A tolvaj segítségért kiáltozott. Mint kiderült, ki akarta lopni a kocsiból a katalizátor, de az emelő a füves-homokos talajon eldőlt, az autó pedig ráesett a férfira.
Horváth Roland ezek után hívta a rendőrséget. A tolvaj közben azt kiabálta: „Segíts, beestem az autó alá". A tulajdonos viszont egész egyszerűen megvárta a rendőröket.
Emelővel együtt estél be alá? Majd a rendőrök kiszednek!"
– válaszolta a tolvajnak.
A rendőrök és a tűzoltók is gyorsan kiértek és kiszabadították a 44 éves dunakeszi férfit, aki később beismerő vallomást tett.
Lovas Károly közlekedésbiztonsági szakértő az Origónak elmondta, hogy vannak olyan alkatrészek az autóban, ezek főleg az elektronikához, a gyújtáshoz köthetőek, amiket már a gyártók összerendelnek egymással, és magával az autóval.
Például a központi elektronika sok autónál már úgy van megcsinálva, hogy az ne csak egy elektronika, hanem egy adott autóhoz legyártott és felprogramozott elektronika legyen. Ami azt jelenti, hogy ha azt ellopják, akkor egy másik autóban nem fog működni
– mondja a szakértő. Nagyritkán azonban ezt is kijátsszák a tolvajok, a feltört autóhoz visznek egy lopott, hekkelt elektronikát és gyújtáskapcsolót is, ami össze volt rendelve. Ehhez azonban már komoly szaktudás kell.
Gyakorlatilag minden olyan alkatrészt kicserélnek, ami egymással kommunikatív, és így az autó be van csapva.
De ez a ritkábbik eset - mondja.
Amit inkább ellopnak és drágák, azok nincsenek ilyen egyedi védelemmel ellátva. ilyen például a katalizátor is.
Ez nagyon drága, mivel platina van benne. Egy drágább autó kipufogó rendszere millióba is kerülhet. Ebben az esetben a tulajdonosnak kell valahogyan megvédeni az autót.
A riasztók alapból nem arra lettek kitalálva, hogy alkatrészeket védjenek, hanem magát az autót
- mondja a szakember. De azért a riasztó segíthet, mivel általában blokkolja a gyújtást, megnehezítik a beindítást, riaszt mondjuk egy üvegtörésre, vagy akár emelésre is. Egy autósnak nagyjából ennyi a lehetősége.
Ha meg akarja védeni az alkatrészeit, akkor érdemes olyan riasztót használni, ami emelésre is jelez, valamint érdemes biztonságos helyen parkolni"
– teszi hozzá a szakértő.
Egy szakértő szerint az ellopott katalizátorokat nem más autóalkatrész kereskedőknek adják el, hanem színesfém kereskedőkhöz viszik a benne lévő platina miatt.
Szétvágják ezeket a katalizátorokat és kiszedik belőle a nemesfémet, majd újrahasznosítják
– mondta az Autósszektorhoz Kapcsolódó Bejegyzett Vállalkozások Autónóm Érdekvédelmi Egyesületének egyik tagja, majd hozzátette, hogy a kereskedők nem vesznek használt katalizátort. Elmondása szerint őket is naponta több ember keresi katalizátor miatt, mert ellopták a kocsijukból.
Hajnal János, a fémszövetség ügyvezető titkára ezzel szemben azt mondta, hogy mivel Magyarországon van az egyik legszigorúbb fémtörvény, így a hasonló bűncselekmények száma nagyon sokat csökkent az elmúlt években.
Csak nagyon szigorú ellenőrzés után veszik át a nagykereskedők a színesfém hulladékokat. Átcsúszhat 1-1 ilyen vétel a rendszeren, de nem jellemző"
– mondta az Origónak Hajnal János. Hozzátette, hogy a szigorú törvények miatt nagyjából 5%-ra esett vissza a színesfémlopás.