A XI. kerület közpénzkezelési gyakorlatának történetét ott érdemes kezdeni, amikor 2010 októberében a Fidesz jelöltje, Hoffmann Tamás átvette a kerület vezetését a szocialista polgármestertől, Molnár Gyulától. A váltás után Hoffmann Tamást sorra érték a dermesztő meglepetések: kifizetetlen számlák tömkelege, tetemes banki tartozás, túlzás nélkül állítható, hogy
az önkormányzat napi működése volt veszélyben.
Molnár irányítása alatt egy részben kerületi tulajdonú cég az önkormányzat tudta nélkül – Molnár lehet, hogy tudott róla, de senki más – felvett 1,4 milliárd forintnyi hitelt, amiből egyetlen fillért sem fizetett vissza a hitelező banknak. Erről úgy szerzett tudomást a Hoffmann-féle vezetés, hogy a bank egy napon bekopogtatott a városházára a pénzéért. A cég hamarosan felszámolás alá került a banki tartozás miatt, így a kerület az akkor 250 milliót érő telkét (ma már milliárdos értékű ingatlan, csak már más a tulajdonosa) elvesztette. Egészen pontosan a szerződéseket aláíró Molnár Gyula vesztette el a kerület tulajdonában álló telket.
Nem sokkal később egy újabb bank kopogtatott a városháza ajtaján, mivel a korábbi MSZP-s vezetés garanciát vállalt egy magáncég hitelére, amit a hitelfelvevő nem törlesztett, így a kerület új vezetésétől követelte a bank. A bank követelése 240 millió forint volt. Ebből a nehéz helyzetből 8 év alatt sikerült kimásznia a kerületnek.
Miközben a szocialista vezetés hiteleket vett fel, illetve kezességet vállalt mások kölcsönére, egy kerületi sportegyesületnek úgy utaltak ki 520 millió forintot, hogy az egyesület már 3 éve nem tudott elszámolni a korábbi támogatásokkal. Véletlen egybeesés lehet, de a sportszervezetnek éppen Molnár Gyula volt az elnöke, aki személyesen követelte írásban az önkormányzat pénzügyi igazgatóságánál a pénz kiutalását. Emellett arra is jutott pénz, hogy 2010 augusztusában az önkormányzat vegyen egy sportcsarnokot 900 millió forintért, amelyre még legalább 500 millió forintot kellett költeni. A vételár nagyobbik része és a renoválás költségei természetesen a Hoffmann Tamás által vezetett testületre hárultak.
Kínos örökség volt a Molnár-hagyaték.
Közel 10 év alatt állt helyre a kerületi kassza egyensúlya, az október 13-án DK-s színekben polgármesterré választott László Imre konszolidált anyagi helyzettel vehette át a kerület vezetését. Elherdálni pedig ott lehet, ahol van, László Imre pedig egy percig sem tétlenkedett.
Első lépésben a korábbi duplájára emelte az alpolgármesterek számát milliós fizetések mellett, majd mindjárt keresztbe is feküdtek a kormány kórházépítési terveinek. László Imre gyakorlatilag minden eszközt bevetett, hogy a budai centrumkórház ne épüljön meg. Azonban László Imre sokkal nagyobb dolgokra érzi hivatottnak magát annál, minthogy képességeit csupán arra használja, hogy egy kórház megépítését meggátolja.
Az ellenzéki propagandamédiumok botrányhírként számoltak be arról, hogy Janurik Lajos a Smart 11 Nonprofit Kft. költségén 3 év alatt 8 szakmai konferencián vett részt.
A képzéseken a világ vezető kiberbiztonsági szakértőit tömörítő szervezetének, az (ISC)²-nek, CISSP minősítés megszerezéséhez segítették hozzá. Ez az informatikus szakmán belül kb. olyan, mint a szakácsoknál a Michelin-csillag.
Egy ilyen szakembernek sok nagyvállalat és önkormányzat örülne. De nem a XI. kerület.
Az utazásokat egyébként a gazdasági bizottság hagyta jóvá. A korábbi ellenzék/mostani vezetés tehát mindvégig tudott arról, hogy a kerületi IT cég vezetője szakmai rendezvényeken vesz részt, de ezzel kapcsolatban soha nem emelt kifogást. A 2019-es választások után vált érdekessé az ügy, amikor azt a látszatot kelthették, mintha - az ő kifejezésüket használva - csontvázak hullanának ki a szekrényből Hoffman után.
Ez azonban szimpla hazugság.
Ugyanis László Imre hagyta jóvá Janurik utolsó szakmai útjának is a kifizetését, úgy hogy ezzel párhuzamosan a munkaviszonyát is megszüntették.
Összefoglalva: a Smart 11 Kft. pénzén kiképeztek egy kiberbiztonsági szakembert, majd miután az értékes tudást megszerezte, az önkormányzat megszüntette a munkaszerződését. Mindezt annak ellenére, hogy munkájával kapcsolatban semmilyen szakmai kifogás nem merült fel, és a kerületi céget 300 millió forint plusszal adta át.
Szakmai indokok nem merültek fel Janurik eltávolításának kapcsán, de akkor miért akart tőle megszabadulni a kerület új vezetése? A magyarázat igen egyszerű: kellett a hely a régi kádereknek. Janurik Lajos helyére ugyanis a régi ügyvezetőt, a nem informatikus (információnk szerint csak érettségivel rendelkező)
Majoros Endrét hozták vissza a kerületi cég élére, aki korábban a cég vezetőjeként magánokirat-hamisításért ügyészségi megrovásban részesült.
De nem csak Majoros tért vissza az önkormányzati céghez. Újra csatasorba állt korábbi helyettese, Ficsor Csaba is, aki most - talán az informatikai tudást nélkülöző érettségizett ügyvezető támogatására - tanácsadóként tért vissza, havi 1,2 millió (plusz áfa) forintos díjazással.
Lapunk közérdekű adatigénylést nyújtott be a XI. kerületi önkormányzathoz, hogy megtudjuk, milyen munkát lát el Ficsor kiemelten magas bérezésért, illetve amennyiben lehetséges, tegyék lehetővé, hogy a szerződésére is vethessünk egy pillantást.
A kerület új szerződéseinek boncolgatása közben érdemes megemlíteni, hogy más ismerős nevek is előkerültek böngészés közben. Czeglédy Csaba DK-s ügyvéd is kapott nemrég megbízást a kerülettől, két hónapig állt szerződéses viszonyban egymással a DK-s ügyvédi iroda és a DK-s vezetés alatt álló önkormányzat.
Czeglédy Csaba ellen először 2001-ben emeltek vádat adócsalás, magánokirat-hamisítás és számviteli fegyelem megsértése miatt. Az eljárás eredményeképpen 2002-ben másodfokon 1 év 4 hónap börtönbüntetésre ítélték, amelynek végrehajtását 2 évre felfüggesztették.
Czeglédy ellen később is több bűncselekmény elkövetésének gyanújával indítottak eljárást, többek között bűnszervezetben, üzletszerűen elkövetett, különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó költségvetési csalás és gazdasági csalás bűntette miatt. A gyanú szerint 2011 és 2017 közt az általa működtetett munkaerő-közvetítő cégek az állami költségvetésnek több mint 6 milliárd forintos kárt okozott.
A DK-s ügyvédet 2017 júniusában bűnszervezetben elkövetett, nagy értékű adócsalás elkövetésével vádolta meg a Csongrád Megyei Főügyészség. A vád szerint összesen több mint 3 milliárd forint személyi jövedelemadót és áfát csalt el a Czeglédy érdekeltségébe tartozó vállalati csoport. Czeglédy 2017 júniusától 2018 decemberéig előzetes letartóztatásban volt.
Az átláthatatlan cégháló miatt a felelősség megállapítása csak nehézkesen ment. 2018 decemberében ezért Czeglédyt már csupán költségvetési csalásban kétrendbeli felbujtóként, társtettesként gazdasági csalásban, illetve szintén felbujtóként volt köze hamis magánokiratokhoz is a gyanú szerint. Az ügyben 2019 februárjában történt vádemelés. Végül ítélet csak a cégháló néhány vezetője ügyében született.
A kerület honlapján elérhető szerződés szerint Czeglédy ügyvédi irodája kétszer 1 millió forintért kapott megbízásokat az önkormányzattól. A I. 1163-1 számú szerződés értelmében Czeglédy ügyvédi irodája a sajtóval kapcsolatos jogi vitákban nyújt segítséget a kerületvezetés számára.
A II. 1163-2 számú szerződés szerint újabb 1 millió forint járt Czeglédyéknek azért, hogy ügyvédi irodája átvilágítsa az önkormányzat korábbi szerződéseit. Egy önkormányzati forrásunk állítása szerint azonban a Czeglédyék számára átadott iratokat érintetlenül vitték vissza az önkormányzathoz. Egy másik hivatali dolgozó pedig azt állította, hogy két hónap alatt a dokumentumokat semmi esetre sem nézhették át, egy ilyen átvilágítás jelentősen több időt igényel.
Vélhetőleg az új vezetés is tisztában volt azzal, hogy a szerződésekkel minden rendben van, nem találnak semmi szabálytalanságot. Ezért az iratok utaztatására kifizetett 1 millió forint valóban jó üzlet az ügyvédi irodának.
A városháza honlapján böngészve azonban egy módosításra lettünk figyelmesek. Egy szerződéseket listázó Excel táblázatban azt lehet látni, hogy az egyik szerződést módosították, és az 1 millió forintos megbízási díjat 6 millió forintra emelték. Ez ügyben is kértük az önkormányzat segítségét, hogy árulják el,
miért kellett újabb milliókat fizetni a Dr. Czeglédy és Társai Ügyvédi Irodának?
Eddig nem érkezett válasz.