A négymilliárd forintból megvalósuló központ célja, hogy ipari partnerek számára korszerű kutatási hátteret biztosítson alap-, és alkalmazott kutatásokhoz és kísérleti fejlesztésekhez. A Szegedi Science Park területén megvalósuló központ fókuszában a kőolajjal és kőolajszármazékokkal kapcsolatos kutatások állnak.
A sajtónyilvános rendezvényen Palkovics László innovációs és technológiai miniszter elmondta,
Magyarország célja, hogy 2030-ra jelentős innovátorrá váljon, amihez növelni kell az állami kutatás-fejlesztési (K+F) ráfordításokat, ezért döntöttek arról, hogy folyamatosan emelik a támogatásokat.
Hozzátette, a következő uniós keretköltségvetési időszakban kutatási programokra több mint 80 milliárd euró áll rendelkezésre, amiben a magyar kutatóegyetemeknek fokozottabban részt kell venniük.
A tárcavezető szólt arról, hogy a szintetikus üzemanyagokkal kapcsolatos kutatások arra is szolgálnak, hogy a napenergiát - amely Magyarország számára az atomenergia mellett a második legfontosabb - hogyan lehet tárolni.
Rovó László, az egyetem rektora elmondta, a jelenlegi technológiával a már feltárt kőolajmezőknek csak alig a felét lehet kinyerni; kutatásuk egyik fókusza ennek a növelése lesz. Azt is vizsgálják,
hogyan hatnak a jövő alacsony kibocsátási szintű üzemanyagai a motorok belső szerkezetére,
ahogyan azt is, milyen eszközökkel lehet pontosan meghatározni a tényleges emissziós értékeket.
Nemcsak Magyarország, hanem az egész világ jövőjét befolyásolni fogják a kutatások
- fogalmazott.
Hernádi Zsolt, a Mol Nyrt. elnök-vezérigazgatója kifejtette,
a már feltárt kőolaj-mezőknek jelenleg csak a 20-30 százalékát lehet kinyerni, új technológiával ez a duplájára növelhető.
Nem mindegy, hogy a már kutatott területeket aknázzák ki minél jobban, vagy újakat keresnek, újabb lábnyomokat hagyva ezzel - fogalmazott. A következő 20-30 évben ugyanis még a fosszilis meghajtású járművek lesznek többségben - húzta alá.
Hernádi Zsolt elmondta,
új típusú üzemanyag fejlesztésén is dolgoznak majd a központban egy körülbelül 30 fős stábbal.
Véleménye szerint ilyen jellegű kutatások sehol máshol nem folynak.
Az elnök-vezérigazgató szerint előremutató, hogy az ipar, a piac és a tudományos szféra működik együtt, amelyet a kormány is támogat.
Les Zoltán, az Audi Hungária Zrt. járműgyártásért felelős igazgatósági tagja kifejtette, 2018 júniusában kötötték meg az egyetemmel és a Mollal a háromoldalú megállapodást. Az Audi - a vele régóta partnerségben lévő győri Széchenyi István Egyetemmel közösen - vállalja, hogy a kedvezőbb emissziós értékű Mol-dízel és -benzin alapú üzemanyagokat tesztelik szériagyártásban készülő motorjaikon.
Emellett támogatják a műszerfejlesztést a fotoakusztikus mérőberendezésekkel történő kipufogógáz-kibocsátás elemzésében.
Így az összes szennyező komponens százalékos relatív pontossággal, másodperc körüli válaszidővel mérhető lenne
- magyarázta.
A kompetencia központot a Szegedi Science Park területén a tervek szerint 2022 végéig hozzák létre.