Szóval a Narancs lebuzizott, én megírtam egy képernyőmentés fölé, hogy a Magyar Narancs lebuzizott, a Facebook letiltotta az én posztomat. A Magyar Narancs eredeti cikkének facebookos kisajánlója azóta is ott virít az oldalukon címmel együtt:
A letiltásról képernyőmentést készítettem, azt is kitettem a Facebookra, mire
a serény cenzorok 35 percen belül a letiltásról szóló képernyőmentést is letiltották.
(A letiltás letiltásáról készített képernyőmentés már egy órája kint van a falamon, bár valószínűleg mire ez a kis szösszenet megjelenik, már azt is le fogják szedni.)
Mindez több okból is problémás, és nem csak a szólásszabadságról szól.
Mindez már túlmutat egy vállalkozás keretein. Ezzel a Facebook politikai terepre lép:
akárcsak Dr. Mengele, megítéli a bevagonírozott embereket, és ránézésre, önkényes döntés következtében egyeseket a gázkamrába küld.
Még mielőtt azzal vádolnának, hogy túldramatizálom a helyzetet: ha egy nagyvállalat gumiszabályokat hoz annak megállapítására, hogy éppen mi minősül gyűlöletbeszédnek, akkor könnyen előfordulhat, hogy ma ugyan a jobboldaliakat vegzálják, de holnap a keresztényeket, holnapután a fehéreket, vagy mindazokat, akik Bach zenéjét értéknek tartják. Teljesen szabad a pálya.
A Facebook és más multik értékrelativizmusa onnan adódik, hogy mivel nagyvállalatok, ezért csak a profit érdekli őket, üzleti érdekeiknek megfelelően alakítják a regulákat. És egyszerű a matek:
a fehér lakosság elöregedőben, fogyatkozunk, a harmadik világban viszont demográfiai robbanás zajlik éppen, az ott felnövők többek között a Facebooknak köszönhetően szinte valós időben hamis képet kapnak a jóléti társadalomról, és érthető módon szeretnék azt az életet élni, amit mi kiépítettünk magunknak.
Lehetőleg minél hamarább.
A Facebook és társai döntéshozói irodáiból nézve teljesen mindegy, hogy a jóléti társadalomnak a gyarmatok kifosztása volt-e az egyik lába (mint egyes nyugati országokban), vagy kemény munkával teremtettük meg magunknak a lehetőséget (Közép-Európában). Hideg üzleti racionalitással vizsgálva a kérdést, egyértelmű:
a következő fizetőképesnek tekinthető nagyobb fogyasztói csoport nem a nyugati kultúrkörből érkezik.
És mivel az ilyen multik nem ötven-százéves távlatokban gondolkodnak, hanem minél hamarább akarnak a pénzü(n)khöz jutni, ezért helyzetbe kell hozniuk azokat, akiknek további termékeket tudnak eladni. Érdemes ilyen szemmel is megnézni, hogy éppen mely „üldözött" csoportok mellett állnak ki.
Az összes álfilantróp nagyvállalati kezdeményezésnek ilyen a belső logikája. Ezt egyébként a saját bőrünkön is tapasztalhattuk:
az ún. „uniós pénzek" jelentős részét nyugati cégek viszik vissza Közép-Kelet-Európából. És még elvárják, hogy meg is köszönjük nekik.
Hogy még az új nemzedék tagjai is értsék: a Facebook úgy viselkedik, mint az a legnagyobb kőolaj-kitermelő vállalat, amely látványosan aggódik a természeti környezetünkért. De hogy mi okoz kárt, vagy mi nem, azt nem a tudósok, hanem a cég vezetése dönti el.