Három évvel ezelőtt, 2017. január 20-án történt a 17 halálos áldozatot követelő buszbaleset a Verona melletti A4-es autópályán.
A gimnazistákat, tanárokat és rokonaikat szállító busz először a szalagkorlátnak csapódott, amit átszakított, majd fékezés nélkül a betonoszlopnak, amitől pedig lángokba borult.
A buszt V. János vezette, akiről hamar kiderült, hogy
súlyos alvászavarban szenved és feltehetően influenzás is volt az út előtt, emellett az "öreg" buszban egy szabálytalanul elhelyezett pót-üzemanyagtartályon ültek az utasok.
Az olasz hatóság vádirata szerint a tragédia közvetlen kiváltó oka az volt,
hogy a sofőr egyszerűen elaludt az éjjeli vezetés közben.
A szakértők azonban megállapították, hogy ahhoz, hogy ilyen sok halálos áldozatot követelt a baleset a plusz tartálynak is köze lehetett.
Az Emmi
2018. január elsején életbe léptette a buszos osztálykirándulás szervezését és lebonyolítását szabályozó rendeletet.
Ez a nevelési-oktatási intézményekre, a pedagógus és a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben alkalmazottakra, az óraadókra, a nevelési-oktatási intézményben nem pedagógus-munkakört betöltőkre, és a nevelési-oktatási intézmények intézményfenntartóira nézve kötelező annak érdekében, hogy többet ne történhessenek meg a veronai buszbalesethez hasonló balesetek.
Az Emberi Erőforrások Minisztériumának oktatásért felelős államtitkára, Palkovics László (azóta innovációs és technológiai miniszter) jelentette be 2017 októberében a változtatásokat. Eszerint
a külföldre tartó iskolai autóbuszos kirándulásokon a járművezetők este 11 és másnap hajnali 4 óra között nem vezethetnek, és ezt a pihenőidejüket is a buszt elhagyva kell eltölteniük.
Az új előírások értelmében
13 évesnél idősebb busszal nem lehet iskolai kirándulást lebonyolítani,
továbbá minden oktatási intézmény csak olyan szolgáltatóval köthet szerződést, amely garantálja,
hogy járművezetője nem szenved a közlekedést veszélyeztető alvászavarban (a veronai balesetet elszenvedő busz sofőrjének ugyanis alvászavara volt, amiről a munkáltatója is tudott).
Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének (NiT Hungary) ügyvezető főtitkára ismertette az új autóbuszos közlekedés biztonsági kézikönyvét, amelyet az iskolákba is eljuttattak. Az Emmi ajánlásával és az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság támogatásával megjelent kötet címe "Az autóbuszos utazás tízparancsolata", amelyben tippeket és tanácsokat adnak a kirándulásokat szervezőknek. Ebben hangsúlyozzák, hogy
csak szerződéssel és megbízható szolgáltatóval szabad utazni, a biztonságon pedig nem szabad spórolni.
Másfél évvel a tragédia után a büntetőtörvénykönyvet is módosította a parlament, fideszes kezdeményezésre. Ez a
jogellenesen átalakított személyszállító jármű vezetésével összefüggésben állapított meg szankciókat.
Ennek a célja a veronai buszbalesethez hasonló esetek megelőzése"
- mondta a javaslatot benyújtó Czunyiné Bertalan Judit 2018 júliusában.
A veronai balesetnél a szakértői vélemények szerint a pót-üzemanyagtartály okozhatta a tűz gyorsabb terjedését, erre a beépítésre pedig sem a busz üzemeltetőjének, sem a vezetőnek nem volt engedélye. A Btk. módosítása nyomán nemcsak az lesz büntetendő, ha valaki balesetet okoz, hanem az is, aki ilyen 'megbuherált' járművel a forgalomba megy"
– tette hozzá Czunyiné Bertalan Judit.
A veronai buszbaleset után elindított egy társadalmi konzultációt a kormány, ennek eredménye lett a jogszabályi változtatás.