Már a baloldali média is azt írja, kamucég lehet az a társaság, amelytől buszokat bérelhet a BKV. Erősen kamucégnek néz ki az az offshore hátterű vállalat, amely megnyerte a BKV buszbérlős közbeszerzését – közölte a 24.hu. A portál a Hír TV Informátor című műsorára hivatkozott, amelynek munkatársai elmentek az irodaházba, ahová a CR-Facilities Vagyongazdálkodó Zrt. be van jegyezve, azonban a recepción nem tudtak erről. A cég egyetlen alkalmazottját, a tulajdonosának feltüntetett Tóth Erikát pedig nem találták a megadott vecsési címen. A baloldali portál szerint
a közbeszerzés szempontjából még aggályosabb, hogy a cégnek buszai sincsenek a Hír TV információi szerint. Azokat attól a cégtől bérelnék tovább-bérlésre, amelyiket lenyomták a tenderen.
A hat busz bérléséről szóló tenderen befutó cég azért is érdekes, mert a
szálak ahhoz Leisztinger Tamáshoz vezetnek, aki Tüttő Kata főpolgármester-helyettes korábbi élettársa.
Tüttő pedig Karácsony Gergely helyetteseként a BKV-ért felel – idézi fel a Magyar Nemzetben is megjelent információkat a 24.hu. Mint ismert, az MSZP-s politikus tagadta, hogy korrupció történt volna, a közbeszerzést pedig kivizsgáltatja a BKV felügyelőbizottságával.
A BKV feltételezhetően törvénysértő buszbérlési tenderével kapcsolatban újabb részleteket derített ki a Hír TV Informátor című műsora - erről itt írtunk. A pályázat nyerteseként kihozott CR-Facilities Vagyongazdálkodó Zrt. többségi tulajdonosát, a Cratis Ingatlanbefektető Zrt.-t egy ciprusi székhelyű offshore cég, az Agria Holdings birtokolja, és tisztségviselői között Leisztinger Tamás nagyvállalkozó emberei is megtalálhatók. Amellett, hogy a magyar jogszabályok szerint nem indulhatna közbeszerzésen olyan vállalat, amelynek bejegyzésekor offshore hátterű cég is tulajdonosa, az is kérdéseket vet fel, hogy Leisztinger Tüttő Kata (MSZP) városüzemeltetési főpolgármester-helyettes korábbi élettársa.
A céges adattár szerint a CR-Facilities Budapestre, a Szépvölgyi útra van bejegyezve. A feltüntetett irodaházba ellátogatott az Informátor stábja, ám a recepción nem tudtak arról, hogy ott lenne központja a vállalatnak. Végül egy telefonszámot adtak a csatorna munkatársainak, amely a többségi tulajdonos Cratishez vezetett. Ez nem derült ki azonnal, ugyanis a vonal túlsó oldalán válaszoló hölgy először meglehetősen dodonai módon fogalmazott. Például meghallván, hogy a CR-Facilitiesnek a buszbérlési tenderben illetékes vezetőivel akarnak beszélni, rögtön le akarta tenni a telefont. A néhány mondatos párbeszéd alatt nem volt hajlandó válaszolni arra sem, milyen kapcsolatban áll a CR-Facilitiesszel, de azt is mondta: „nem állította", hogy nincs köze a céghez. Végül kiderült, hogy a nő neve Dudás Rita, a Cratis egyik tulajdonosa. Az Informátor azt is megtudta, hogy a CR-Facilities valóban egy Szépvölgyi úti ingatlanba van bejegyezve, ám meglehetősen ritkán használják a bérleményt.
A műsorban arról is beszámoltak, hogy a CR-Facilities cégkivonata szerint a vezérigazgató egy vecsési magánszemély, Tóth Erika, aki egyben a cég egyetlen munkatársa. Vecsésre is ellátogatott az Informátor stábja, ám senki nem nyitott ajtót a cégadattárban szereplő épületben.
Az is meglehetősen különös körülmény, hogy – az Informátor meg nem erősített információi szerint – a CR-Facilitiesnek nincsenek saját buszai, és a pályázaton az általa legyőzött cégtől vásárolnák meg az ajánlatában szereplő buszokat. Az adásban arról számoltak be ugyanis, hogy a székesfehérvári székhelyű Truck-Trailer and Parts Haszongépjármű és Alkatrész Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. telephelyén találhatók azok a buszok, amelyekkel az első helyezett nyert, és a vesztes cégtől szeretnék majd megvásárolni a járműveket.
Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke további részletekről tájékoztatta az Informátort:
a vesztes pályázat ugyanazt az Oslóból származó, honosítási procedúrán átesett buszflotta néhány darabját mutatta fel, mint amelyből a BKV jelenleg is bérel. Szavai szerint ezeket a közbeszerzéseket jellemzően egyetlen cégre írják ki, mivel annak a tulajdonában van az a néhány jármű, amelyet a BKV bérelni szeretne.
"Az a különös, hogy ketten is ráindultak ugyanarra a néhány buszra, amelyek akár ugyanazok is lehetnek, vagy közük lehet egymáshoz" – fogalmazott. A televízió munkatársai keresték az ügyben a főváros vezetését és Tüttő Katát is, ám egyik helyről sem kaptak választ. Utóbbi még korábban kérte fel a BKV felügyelőbizottságát, hogy vizsgálja meg a közbeszerzési eljárás szabályszerűségét. Szintén korábban a BKV úgy kommentálta az ügyet egy közleményben, hogy maradéktalanul betartják a közbeszerzési törvény előírásait.
Láng Zsolt, a fővárosi Fidesz frakcióvezetője válaszokat vár Karácsony Gergely főpolgármestertől a tender ügyében, mivel „a semmiből jelent meg egy olyan kamucég, amely még csak nem is létezett a pályázat kiírásakor, és semmiféle szakmai referenciával nem rendelkezik". A bejegyzéskor egy ciprusi, offshore hátterű társaság volt a tulajdonos, ami a magyar jogszabályok szerint kizáró ok – hangsúlyozta az Informátornak. Hozzátette: ha ez nem lenne elég, a cég mögött „nem is nagyon cizelláltan" megjelennek Leisztinger Tamás kollégái.
Érdemes felidézni: a pályázatot megnyerő CR-Facilities Vagyongazdálkodó Zrt. 2020. május 11-én alakult, és a céget mindössze hét nappal az ajánlattételi idő lejárta előtt jegyezték be. A nyertes vállalkozás mellett ráadásul az említett Cratis Ingatlanbefektető Kft. és további két olyan társaság – a KD Properties Kft., valamint az Olinda Pénzügyi Szolgáltató Kft. – tűnik fel, amelyek közül egyiknek sem a buszbérbeadás a szakterülete. A CR-Facilities továbbá a pályázat azon kritériumának sem felel meg, amely szerint csak olyan cég indulhat az eljáráson, amelynek az elmúlt három üzleti évben az általános forgalmi adó nélkül számított teljes árbevétele elérte a 160 millió forintot.